Vi står i startgroparna för att skaffa yale doorman till ytterdörren och vill nu byta ett av låsen på våra två altandörrar så vi kan öppna dom utifrån med nyckel. Men min kunskap om lås är lika med noll. Vänder jag mig mot er om vad jag behöver inhandla för detta och vilken altandörr som är enklast att fixa.

Altandörr i förgrunden med synligt dörrhandtag och tumbrytare för låsning, med utsikt mot en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr 1

Altandörrshandtag och låscylinder, använd slitning synlig, potentiell bytestill altandörr lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr 1

Altandörr med handtag och låscylinder märkt ASSA, samt Verisure larmdekaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr 2

Altandörrhandtag och låsmekanism närbild, vitt slitet dörrkarm med grått handtag i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr 2
 

Bästa svaret

Dörr 1 är standard och där behövs ASSA låscylinder 707, cylinderskylt 707 och eventuellt en oval distansring beroende på dörrens tjocklek.

Dörr 2 undrar jag vad har hänt här? Beslagen är ett äldre beslag till gamla smalprofillås (vanliga i äldre entreér av aluminium) och ska inte passa till en spanjolett.
Någon har borrat och fixat för att få det att passa i den dörren.
Inte ens med helt andra handtag som t.ex hoppe 350 täcker över hela den gamla hålbilden det övre hålet ligger utanför.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dörr 1 är standard och där behövs ASSA låscylinder 707, cylinderskylt 707 och eventuellt en oval distansring beroende på dörrens tjocklek.

Dörr 2 undrar jag vad har hänt här? Beslagen är ett äldre beslag till gamla smalprofillås (vanliga i äldre entreér av aluminium) och ska inte passa till en spanjolett.
Någon har borrat och fixat för att få det att passa och den dörren.
Inte ens med helt andra handtag som t.ex hoppe 350 täcker över hela den gamla hålbilden det övre hålet ligger utanför.
Så med andra ord ska jag skita i dörr 2. Jag behöver inte byta handtag på dörr 1? Bara skaffa det du skrivit sen byta ut låsanordningen? Och det räcker med 1 låscylinder och sätta den på utsidan eller ska insidan också bytas?
 
Jag hade skippat dörr 2.
Jag hade endast köpt det jag nämnde till alternativ 1, jag hade även kontrollerat om skruvarna till vredet går att använda till att fästa låscylindern vilket det borde göra .
Du behöver inte byta någon låsanordning på dörr 1.
Det du kan behöva göra är att anpassa vredmedbringarens längd på vredet så den passar tillsammans med cylindermedbringaren i spanjoletten.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Tack för svar! Se om man löser detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.