O
Jag har en vindslucka både innefrån, såndär med utfällbar stege, och utifrån. Den utifrån är i princip bara utsågad i fasaden och stängs med en ledhasp och ett spik som håller fast. Har inte brytt mig om att sätta ett hängslås då man ju enkelt kan klippa isär det eller bara skruva bort haspen ändå.

Vi har inget värdefullt på vinden direkt. Men skulle det inte gå att kunna ta sig ner genom vindsluckan innifrån? Borde jag köpa en ny ledhasp och sätta på insidan av den yttre vindsluckan? 🤔 Såklart drygt att först behöva gå innifrån och låsa upp men använder nästan aldrig yttre luckan ändå.
 
Redigerat:
N
O Ocuf skrev:
Jag har en vindslucka både innefrån, såndär med utfällbar stege, och utifrån. Den utifrån är i princip bara utsågad i fasaden och stängs med en ledhasp och ett spik som håller fast. Har inte brytt mig om att sätta ett hängslås då man ju enkelt kan klippa isär det eller bara skruva bort haspen ändå.

Vi har inget värdefullt på vinden direkt. Men skulle det inte gå att kunna ta sig ner genom vindsluckan innifrån? Borde jag köpa en ny ledhasp och sätta på insidan av den yttre vindsluckan? 🤔 Såklart drygt att först behöva gå innifrån men använder nästan aldrig yttre luckan ändå.
Jag skulle kanske säga att det beror på området du bor i och hur du bedömer riskerna för "ofog".
Där jag bor hade jag inte brytt mig om det men hade jag bott på ett annat ställe med mer folk i rörelse (här kan gå dagar/veckor utan att jag ser någon mera person än mig själv i spegeln) hade jag nog brytt mig mera.
 
Sätter du ett enkelt beslag och hänglås på utomhusluckan så kanske du inte hindrar någon som vill in, men du ser direkt att det är sönderbrutet om någon varit där.
Extralås på luckan inifrån och upp på vinden har jag aldrig sett.
 
Det finns enklare sätt att ta sig in i ett hus för den som verkligen vill.
 
Luckan för tillträde utifrån tappar en hel del av sitt syfte om den måste öppnas inifrån.

Luckan för tillträde inifrån lär knappast vara särskilt enkel att få upp från vinden?

Att få objudna gäster via vinden känns extremt långsökt.

Jag skulle inte lägga någon tid på varken lås eller annan modifikation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O
Fotografen Fotografen skrev:
Sätter du ett enkelt beslag och hänglås på utomhusluckan så kanske du inte hindrar någon som vill in, men du ser direkt att det är sönderbrutet om någon varit där.
Extralås på luckan inifrån och upp på vinden har jag aldrig sett.
Sant. Blir lite som lås på brevlåda. Går ju att ta sig in om man vill men då ser man det iaf.
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns enklare sätt att ta sig in i ett hus för den som verkligen vill.
Kanske det? Vet bara att när farsan startade företag så kom försäkringsbolaget och gnällde att det gick att göra inbrott via vinden så han fick sätta ett grovt lås på insidan.

S Stubai skrev:
Luckan för tillträde utifrån tappar en hel del av sitt syfte om den måste öppnas inifrån.

Luckan för tillträde inifrån lär knappast vara särskilt enkel att få upp från vinden?

Att få objudna gäster via vinden känns extremt långsökt.

Jag skulle inte lägga någon tid på varken lås eller annan modifikation.
Lite tappar det men inte allt. Går ju inte att få upp något långt, t ex brädor, genom inomhusluckan.

Har ingen aning hur lätt det är att öppna inomhusluckan innifrån. Kanske borde göra ett försök. Tänker att från vinden kan man ju jobba ostört om man hade velat.

Men ja det är kanske långsökt det hela. 😂
 
B
Jag har gjort inbrott på mitt eget hus vid 2 tillfällen, av olika skäl 😀

Det är inte svårt att ta sig in i hus direkt. Snabbt och tyst. Visst kan man låsa vindsluckan, men i praktiken finns nog 10 andra ställen som är lika lätta att ta sig in i.

Tror larm är 100 gånger viktigare än ett lås på vindsluckan om man vill undvika inbrott.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
B BSOD skrev:
Jag har gjort inbrott på mitt eget hus vid 2 tillfällen, av olika skäl 😀

Det är inte svårt att ta sig in i hus direkt. Snabbt och tyst. Visst kan man låsa vindsluckan, men i praktiken finns nog 10 andra ställen som är lika lätta att ta sig in i.

Tror larm är 100 gånger viktigare än ett lås på vindsluckan om man vill undvika inbrott.
Nej det går ju alltid ta sig in men det handlar ju främst om att göra det tillräckligt jobbigt. ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.