Hej,

Suck......nu har ett ljushuvud i familjen slarvat bort sina nycklar......en av nycklarna var till huset.
Vad jag kan se (baserat på serienummer som nycklarna har) så är det ett ASSA lås/cylinder i 700
serien). Nycklarna i sig kan inte bindas till adressen på något sätt, men då detta hände i skolan, så kan man inte vara helt säker.

Fråga:

1. Kan låsmed "koda om" (i brist på bättre ord) befintliga lås så att gamla nycklar inte fungerar och vi får nya nycklar?
2. Eller är det bara att köpa nya låscylinder och byta? (hoppas man inte behöver byta ut hela anordningen)
3. Fler förslag?


Yay helgen är räddad....:banghead:

Tack
 
En låssmed kan göra en omläggning av låscylindrarna så ni får nya nycklar om låscylindrarna inte är i ett för dåligt skick.
Du kan själv byta låscylindrar som du köper.
Skruva ner de låscylindrar som nyckeln passar i och ta med dem in till låssmeden och be om en omläggning om du har den möjligheten.
Då du vet att du har nyckel på drift så ska du byta ut låscylindrar eller göra en omläggning annars kan du få problem med din försäkring.
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Kolla med ditt försäkringsbolag, kan vara så att hemförsäkringen står för kalaset.
Byter du sen cylindrar själv så får du ner kostnaden för försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Tackar! Ska undersöka samtliga alternativ :up:
 
K
Är det verkligen billigare att byta cylindrar än att lägga om de befintliga?

Detta är kanske en anledning till att ha olika nycklar till de olika dörrarna!?
 
Kallebo skrev:
Är det verkligen billigare att byta cylindrar än att lägga om de befintliga?

Detta är kanske en anledning till att ha olika nycklar till de olika dörrarna!?
Det beror på vilken sorts låscylindrar han har, ovala låscylindrar kan ibland vara ungefär samma pris eller kanske lägre pris på nya än omläggning fast då skiljer fabrikatet.
Lika låsning brukar inte kosta mer och ofta är det billigare att köpa flera i lika låsning än lösa låscylindrar.
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Jag bytte låscylindrarna själv när samma sak hände här.
Försäkringsbolaget betalade och eftersom jag gjorde jobbet själv behövde jag inte betala någon självrisk. Fick till och med milersättning för bilresan till låsbutiken!
 
Det är runda låscylindrar
 
Runda låscylindrar då lönar sig en omläggning.
 
P
En kollega råkade ut för samma sak. Gick på närmare 10 000:- och av från f-bolaget blev det i stort sett ingenting då de gjorde åldersavdrag på låscylindrarna. Har själv blivit av med några nycklar men aldrig bytt några lås.
 
Man kan byta cylindrar med en kompis. Så gjorde jag när jag var fattig student.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Phuuu, nycklarna hittade!

Hade det varit sådana summor som nämns ovan, då hade det varit läge att införskaffa Yale Doorman eller liknande.
Nu får man fortsätta med vanliga lås och så hinner de elektroniska låsen bli bättre ;-)

Tack igen för alla svar.
 
Snailman
Om, nån undrar samma sak igen, så la jag själv om några omgångar av dormas runda cylindrar.

3+3 par cylindrar alltså totalt 12 cylindrar till två olika nycklar. (Var 6 olika nycklar från början.)

Gick på ca 1800 kr för cylindrarna jag köpte.(alla tolv totalt)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.