Jag har fått i uppdrag att sondera efter ett nytt lås/inpasserings-system till vårat kontor.
Eftersom vi jobbar med teknik och systemutveckling så får det gärna vara möjligt att koppla det till smarta telefoner, webben och larmet. Helst ska det vara nyckelfritt

Jag håller själv (givetvis) på att Google och söka själv, men det skadar ju inte att fråga om det är någon här som känner till några bra och intressanta lösningar. :)
 
Redigerat:
På jobbet använder vi Phoniro hemma hos patienter. Låser upp med mobiltelefonen. Det finns nån lösning för företag med. Men den vet jag inget om.
Kolla på www.phoniro.se
 
Redigerat:
Vi använder Bravida Integra som både passage och inbrott, fungerar mycket smidigt - i dag är det dock inte "tagg-löst" utan man använder vanligtvis Mifare taggar

http://www.bravida.se/Tjanster/Funktionslosningar1/Sakerhet/

Något som kan begränsa möjligheter till webböppning etc är vilka krav som sätts på passersystemet enligt den nyligen antagna standarden SS-EN 60839-11-1.
 
Vi använder den andra delen av phoniros låssystem. Om jag förstått det rätt så går "hemtjänst"-låsen på blåtand. De andra styr vi mha lf-chip som finns i ID06 kort. Största fördelen med phoniro är att det tar i stort sett ingen tid att montera men det finns väldigt små möjligheter att integrera med andra system. Så är installationskostnaden avgörande är det ett bra val.
 
Vill passa på att ufärda en varning för mifare, speciellt mifare classic då jag vet att det är oerhört enkelt att klona dessa taggar/kort vilket kan leda till intrång. (jobbar med it-säkerhet).
 
Stort företag?
 
Nej inte speciellt, på det här kontoret är vi ca 40 pers men de flesta är för det mesta ute hos kund.
 
Tagg + kod när det ska larmas av eller på brukar väl vara standard. Sedan är det tagg på dagtid om det är låst på dagen. Nattlåsning kan tex. gå på vid 17 tiden.
Vad försäkringsbolagen kräver för klassning på låsen beror på vad ni har i lokalerna, d.v.s stödbegärliga saker eller inte. Dom kan också göra undantag så man inte behöver dom dyraste låsen om det inte finns stöldbegärliga prylar.
 
Jag har nog valt en lite mindre aktör. Brukar bli bättre pris och bättre service.
 
Ja, både mifare CSN och "prox" är lika lätta att klona som ett magnetkort eller en systemfri nyckel,

Krypterade mifare (sektorläsning även kallat) ska vara lite säkrare.

Kolla med försäkringsbolaget vad de har för krav.

Att installera elektrisk låsning räknas oftast som en säkning av säkerhetsnivån, jämfört med ren mekanisk låsning.
 
Hej Men elektrisk låsning är ju inte sämre, nycklar kommer på drift, och så enkelt är det inte att kopiera mifarekort allt beror på vilken kryptering som används, att lyssna av mifare är mer komplicerat än var man tror.
Man spärrar kort osv snabbare än vad en låssmed byter cylindrar,
/Goerana
 
Oftast brukar man tänka som så att det är back-end säkerheten som håller nivån uppe. Tag+PIN när larmet är på, eller udda tider, och även om det är hyggligt enkelt att kopiera Mifare serienummer, så måste man ändå hitta utrustning och speciella kort, och framför allt kunna "låna" kortet man vill klona. Sedan hitta PIN-koden på något sätt.
Om man inte jobbar på djurförsökslabb eller har kontoret i bankvalvet, så är det ofast 27,2 miljoner gånger enklare att knacka hål i en ruta, eller på annat sätt ta sig in, eller att hota någon anställd på väg hem osv.

Vill man verkligen ha det säkraste, så är det Mifare Desfire EV1/2 som gäller - och att köra med system som nyttjar krypteringen, inte bara serienummret (UID). Dom har man ännu inte hittat på något sätt att knäcka.
Tveksamt om det *behövs* till ett vanligt kontor dock, det finns andra saker i de olika passersystemen som förmodligen ger mer vikt i valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.