Frugan håller på att putsa fönster och på ett par fönster (som varit stängda länge p.g.a. vinter och pollenallergi) så har hon hittat bruna små "klumpar" och gult "pulver/mjöl" (ser nästan ut som svavel) samt små gula larver (ca 2 mm långa) mellan fönsterbågen och fönsterblecken. Samt även i de hål i fönsterkarmen som används för att spärra fönstret vid vädring.

Tyvärr hann jag inte ta några bilder innan både larver och det mesta av "klumparna" och "pulvret" var bortstädat. Men bifogar de bilder jag har.

Vi kan inte se några direkta skador på varken fönsterkarm eller fönsterbåge.

Vad kan det vara för larver?

Fönsterlås närbild, smutsigt, groddamm, slitna metallytor, skruvar, dagtid, del av fönsterram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul pollen och små fragment på ett vitaktigt underlag, utomhus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gulbrun smuts eller alger på vit fönsterkarm utomhus, något slags utsläpp eller överföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det gula kan väl vara trämjöl från karmens innandöme. Är det Elitfönster?
Det skrevs nyligen i en tråd om getingar eller bin som gillade det där hålet och antingen byggde bo där eller hämtade trämjöl där till ett bobygge någon annanstans. Jag har för mig att det handlade om Elitfönster.
 
  • Gilla
Nilla_i_villa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gula kan väl vara trämjöl från karmens innandöme. Är det Elitfönster?
Det skrevs nyligen i en tråd om getingar eller bin som gillade det där hålet och antingen byggde bo där eller hämtade trämjöl där till ett bobygge någon annanstans. Jag har för mig att det handlade om Elitfönster.
Men jag kan som sagt inte se några skador på varken båge eller karm. Med så "mycket" pulver/mjöl borde man väl se några skador?

Man ser fortfarande fönstrets vita färg längst inne i hålen.

I det ena fallet är det Elitfönster, men jag tror inte att det är det i det andra.
 
BirgitS
M Mikael41672 skrev:
Man ser fortfarande fönstrets vita färg längst inne i hålen.
Hur är det uppåt/nedåt i hålen jämfört med opåverkade fönster?

Jag vet inte om jourhavande biolog på NRM kan hjälpa till i det här fallet när det inte finns bilder på larverna men du kan ju alltid försöka.
 
Det är solitärbin som bygger till sina larver, har haft så i 10 år och glömmer man kolla så kan de bygga igen väldigt snabbt, så pass snabbt att vredet inte går att vrida vilket har hänt här. Har Elitfönster i aluminium och det verkar som de helst bygger på skuggsidan av huset. I somras byggde de dock i ett annat fönster där jag har haft fönstermarkisen nere. Därav tror ja de helst bygger i skugga ... Lyckades få upp ett fönster idag som var helt omöjligt att öppna så fick såga av spanjoletterna utifrån. Så blir att beställa nya... De andra har jag lyckats plocka isär o göra rent med en syl då de bygger igen där handtaget sitter... I själva vredet där man sätter handtaget inuti fönstret... Lycka till...
 
REjj REjj skrev:
Det är solitärbin som bygger till sina larver, har haft så i 10 år och glömmer man kolla så kan de bygga igen väldigt snabbt, så pass snabbt att vredet inte går att vrida vilket har hänt här. Har Elitfönster i aluminium och det verkar som de helst bygger på skuggsidan av huset. I somras byggde de dock i ett annat fönster där jag har haft fönstermarkisen nere. Därav tror ja de helst bygger i skugga ... Lyckades få upp ett fönster idag som var helt omöjligt att öppna så fick såga av spanjoletterna utifrån. Så blir att beställa nya... De andra har jag lyckats plocka isär o göra rent med en syl då de bygger igen där handtaget sitter... I själva vredet där man sätter handtaget inuti fönstret... Lycka till...
Om det är solitärbin så kan jag tipsa om att sätta upp ett insektshotell åt de rackarna :). Vi hade problem med murarbin (solitärbin som äter sig in i tegelfogar för att göra lämpliga bon till sina larver), men efter att ha satt upp ett par inesktshotell bosätter de sig enbart där istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har insektshotell sedan säkert 5-6 år tillbaka och de är populära, dock är våra fönster på skuggsidan lika populära som innan 🙂 Man får helt enkelt hålla koll eller tejpa igen springorna. Har märkt av att de börjar redan i maj och håller på till typ slutet på augusti.. Vill ju gärna ha dem i trädgården men är rätt skönt att kunna vädra ur huset genom att kunna öppna sina fönster 🙂 🐝
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.