smh
Hej! Vet inte om det här är rätt forumdel egentligen, men... När jag öppnade ett fönster jag inte rört på länge hittade jag ett gäng larver ovanpå fönstret. De har alltså lagt sig tillrätta mellan själva fönsterbågen och karmen. Ca 5 mm långa, ett tiotal larver och låg i vad som såg ut som sand.
De verkar inte ha gjort någon skada på trät, men är det någon som vet vad de kan vara för något? Och framför allt förstås: gör de nån skada (annat än att se läskiga ut)?

Fönsterkarmen, underifrån:
Vit målad träyta med sprickor och slitage; dörr- eller fönsterkarm syns. Tecken på åldring eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av larverna:
Enstaka pasta på solbelyst, smutsig, vit yta med skuggor och små partiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade ofta flugor i fönsterkarmen under vinterhalvåret när jag växte upp, minns det som ganska obehaglig upplevelse när man vårvädrade för första gången på året och det kom fram ett 30-40tal trötta flugor i en massa, i fönstrets springor. De på bilden påminner lite om fluglarver, om man söker på bilder.
 
Det kan vara bilarver. Vissa sorters bin verkar mura in sina larver i ett hårt material som smulas sönder om man bearbetar det med något hårt.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
smh
Aha, ja bägge skulle vara en möjlighet! Kanske bara får börja vårvädra och vara beredd när jag öppnar alla fönster.... (det här är ett fönster som jag normalt sett aldrig öppnar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.