Jag bygger om hela övervåningen på vårt hus nu, så det är läge att fundera om jag ska passa på att dra kabel/rör för ett larmsystem. Problemet är att jag inte kan ett jota om larm, kanske någon i forat kan hjälpa mig att välja.

(1) Vilket larmsystem bör jag titta på som uppfyller följande kriterier:

- Både trådat och trådlös möjlighet
- Gärna minst 3 utgångar för att kunna skicka signal till Z-wave
- Gärna traditionell lösning med centralenhet på "undangömd" plats och separat keypad.
- Enkelt att själv installera (för en person med hyfsad teknikkunnande, men inga förkunskaper)
- Märke/leverantör där tillgången på sensorer är god, går att komplettera via internationell e-handel

(2) Jag lär inte hinna köpa in hela larmsystemet innan bygget drar igång på allvar, men jag kanske kan förbereda kabeldragningen. Hur planerar man för detta? Jag vet att sensorer normalt läggs i seriella slingor. Jag antar att detta gäller för såväl IR som rökdetektorer, eller dörr/fönstersensorer? Vad behöver centralenheten,
- 230V in,
- ethernet?
- ett rör till där keypaden ska sitta?

Tacksam för några pointers i rätt riktning :D
 
RilleRock
1. SPC täcker dina behov samt lite till om så behövs, du får söka lite här på forumet.

2. Där du kan komma till lägger du 16-slang annars en 4-tråds kabel (helst mjukledare) från CA till varje larmpunkt.
Siren inne 4-tråds
Siren ute datakabel
Map datakabel

Centralapparaten behöver som du skriver 230V samt en datakabel direkt från inkommande fördelare.

Lycka till :)
 
D
Du får nog börja i ändan att titta på vilket larmsystem du vill ha.
Med Paradox, kan du tex, köra bussslinga på alla larmpunkter så då kan man klara sig utan att dra 40 kablar ut från centralen om man nu så önskar. Ska du ha tex. 7 detektorer kan du köra dem på samma slinga från detektor till detektor. Det går i princip att köra alla komponenter via buss på Paradox så man behöver inte trixa med motstånd och annat.
Ksenia har också buss men inte för detektorerna.
Annars är väl SPC allas favorit här =)
 
Dra slang till alla ställen, så kan du använda alla larm leverantörer. Drar du cat5 nätverkskabel kan du gå vidare från dina punkter med lediga ledare om du skulle behöva, tex från manöverpanel till dörrkontakt
 
Tack för era svar. Jag är en totalrookie på området, så även de mest självklara sakerna kanske behöver sägas till mig. :surprised:

DMOL skrev:
Du får nog börja i ändan att titta på vilket larmsystem du vill ha.
Med Paradox, kan du tex, köra bussslinga på alla larmpunkter så då kan man klara sig utan att dra 40 kablar ut från centralen om man nu så önskar. Ska du ha tex. 7 detektorer kan du köra dem på samma slinga från detektor till detektor. Det går i princip att köra alla komponenter via buss på Paradox så man behöver inte trixa med motstånd och annat.
Ksenia har också buss men inte för detektorerna.
Annars är väl SPC allas favorit här =)
Ska jag tolka det som att rördragningen skiljer sig från olika system? Finns det alltså system som kopplar allt direkt till centralenheten, inte i serie, utan som ett stjärnnät? Det går ju förvisso att seriekoppla något sensorer även om omkoppling sker vid centralenheten, men vinsten med mindre rördragning går ju förlorad.

RilleRock skrev:
1. SPC täcker dina behov samt lite till om så behövs, du får söka lite här på forumet.
Någon särskild modell att titta närmare på?

2. Där du kan komma till lägger du 16-slang annars en 4-tråds kabel (helst mjukledare) från CA till varje larmpunkt.
Siren inne 4-tråds
Siren ute datakabel
En slang/kabel till varje larmpunkt alltså stjärnnät och inget mellan larmpunkterna för SPC?

Map datakabel
Vad är MAP?
 
D
norrbottenstorpet skrev:
Ska jag tolka det som att rördragningen skiljer sig från olika system? Finns det alltså system som kopplar allt direkt till centralenheten, inte i serie, utan som ett stjärnnät? Det går ju förvisso att seriekoppla något sensorer även om omkoppling sker vid centralenheten, men vinsten med mindre rördragning går ju förlorad.
Rördragning har väl mer att göra hur mycket rör du får plats med i väggen =)
Jag är ingen larmexpert, men jag antar i teorin att du kan koppla flera detektorer på samma slinga, men då är det omöjligt att avgöra vilken detektor som löser ut vid larm eller var kabelfel uppstår. Det finns iaf inbyggt i mitt system att man kan koppla två inputs på samma ledare om man skulle vilja ha det med felavkänning. Bussslinga å andra sidan använder enhetens serienummer och datatrafik för att kommunicera vilket gör att du kan bara ha en enda kabel där alla inputs kopplas till förutsatt att kabellängden kan förse alla detektorer med tillräckligt med ström. Vet inte hur vanligt det är i larmvärlden men det var iaf en av anledningarna till att jag valde Paradox. Det är bara plug and play istället för att sätta rätt motstånd och hålla på att dra massa enskilda kabellängder.
 
SPC eller DSC skulle jag säga.

Kan du köra trådat så gör det.
Trådade sensorer funkar nämligen till alla trådbundna larm.
Trådlösa är bundna till den leverantören och vid oflyt modellen.
Sen är det rätt bra prisskillnad på sensorerna också

Normalt sett är det stjärnnät som gäller. med ett serienät kan man nocka många sensorer med ett enda brott på en ledare.
 
  • Gilla
barfotalasse
  • Laddar…
Map är manöverpanel.
 
Har läst lite mer, men fortfarande rookie.

Vad är i praktiken en bussllinga? Hur kopplas en sådan och vilken typ av kabel används (t.ex. Paradox system)

Hur skulle avsluten av slangarna normalt se ut vid nyproduktion av ett hus med larm? Är det bara ett rörutsläpp där en detektor ska sitta eller avslutar man i en dosa och har doslock med näsa, eller beror det på typ av detektor (det blir primärt rök och rörelsedetektorer)?
 
RilleRock
norrbottenstorpet skrev:
Har läst lite mer, men fortfarande rookie.

1. Vad är i praktiken en bussllinga?
2. Hur kopplas en sådan och vilken typ av kabel används (t.ex. Paradox system)

Hur skulle avsluten av slangarna normalt se ut vid nyproduktion av ett hus med larm? Är det bara ett rörutsläpp där en detektor ska sitta eller avslutar man i en dosa och har doslock med näsa, eller beror det på typ av detektor (det blir primärt rök och rörelsedetektorer)?
1. Bus är en kommunikationslinga där varje detektor pratar direkt med centralapparaten.
2. Den kopplas generellt detektor till detektor.
Totalängden på slingan avgör detta men i en villa så så går det bra med med en
Ekkx 2*2*0,5 där paren är partvinnad just för kommunikationen.
1par kommunikation samt ett för 12V och 0V.

Man släpper rörutsläpp där man skall ha en sektion, siren osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.