Vi har precis flyttat in i ett nytt hus. I det gamla huset hade vi larmutrustning från Trygga Hem.

Trygga Hem har fungerat OK men inte mera. Larmet har utlöst ett antal gånger och det har även varit en utryckning (det tog ca 1 timme innan vakterna var framme).

I samband med flytten bestämde vi oss för att inte fortsätta att ha Trygga Hem. När jag ringde till deras Trygga Hems kundtjänst och meddelade detta blev jag mycket förvånad över deras enormt negativa bemötande och det slutade med att jag bad att få prata med en chef. Givetvis fanns ingen på plats (jag fick dock tag i en chef när jag ringde direkt på hans mobil). Detta förstärkte valet av att inte fortsätta med Trygga Hem. Det kanske inte är så konstigt att deras börsnoteringsplaner har problem http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article327651.ece.

Nu tittar vi istället på ett larm från Securitas Direkt och ett hemlarm med kamera ( http://www.securitasdirect.se/hemla...medkamera.4.73b33ed2110df80dba7800013993.html)

Är det någon som har erfarenhet av Securitas Direkt?

Hälsningar
Peter & Malin, Helsingborg
 
Vi är också mycket intresserade av vilket larm och leverantör man skall välja..
Vi ligger dock bara i "byggfasen",men jag tycker det skulle kännas skönt att ha larm redan från början när stomen är rest..
MVH/Baritz
 
Hurvida det ligger sanning i va jag har hört om securitas direct med kamera vet jag ej. Utan det är något jag har hört som ett argument från en annan central. Men rykter säger att en larmoperatör på Sec central Kan koppla upp sig mot din central enbar via koder och på så sätt "se" vad du gör. Men somsakt vet ej om det är 100% sant men jag känner mig olustig vid tanken att det skulle v möjligt
 
Rent tekniskt borde det inte vara omöjligt. Argumentet för kamera som Securitas framförde var att dom bara haft 5 inbrott i hus med kamera under förra året och att polisen hunnit till platsen för att gripa förövarna vid 2 tillfällen. Argumenteringen för Securitas sida bygger på att har man kamera så kan polisen åka dit direkt efter anmodan från deras central samma sak vid brand.
 
Har Securitas med kamera och är nöjd med det. Inga falsklarm (endast handhavandefel) under de 1,5 år som vi haft larmet.

En stor fördel är att larmcentralen kan skicka polis/brandkår direkt utan att väktare varit på plats först. Om sedan de anställda kan ta fram bilder till sin julfest så får vi leva med det...
 
Vad säger användarna här om Sector?

Vi har beställt ett larm därifrån med installation på onsdag, kan fortfarande avboka allt.
Men det känns som ett bra larm, med fjärrdosor för avlarmning och även överfallslarm. Sedan att vi fick med rökdeckare "gratis" är inte heller fel. (Har hund som jag gärna inte vill brinna inne eftersom han ännu inte lärt sig hantera brandsläckaren) :)
 
Har läst igenom de där sidorna nu och känner inte riktigt igen mig med "lurendrejeriet" som de påstår finns där.
Har läst igenom alla vilkor och all information som vi fått och självklart ser jag att det finns kostnader kopplade till detta.

Däremot så uppskattar jag verkligen fria utryckningar, husdjursanpassningen och att det är kopplat till SOS Alarm.

Det som folk på den där bloggen hade mest problem med var ju säljarna (och en som hade problem med en specifik installatör), men där känner jag mig tillräckligt påläst för att förstå vad det hela kommer kosta.
 
Har gjort en liten uträkning på vad det skulle kosta med Sector mot vad det skulle kosta med Securitas... vilken tror du är billigast? :)

Utgångsläget är att vi har hund under 15kg, två våningar med balkong på övervåningen och altan på nedre våningen, behov av både varsin fjärrdosa till mig och frugan och sen möjlighet till kod för andra. (Hos securitas la jag till en kodbricka till systerdottern som brukar hämta vår hund på eftermiddagarna)

Dessa två "paket" täcker på ett väldigt likvärdigt sätt och kör över GSM då vi har IP-tele.

Sector:
1 central, rök, djuranpassning, GSM, Manöver, magnetkontakt, 2 deckare (ingår två i paketet), 2 fjärr.
Installationskostnad = 4200:- (eller 4450:- om man vill ha en mer avancerad manöverbox)
Månadskostnad = når taket på 380:- i månaden.

Securitas:
1 central, 1 deckare, 2 magnet, 2 fjärr, 1 kodbricka, 1 rök, 1 nyckeltub
Installationskostnad = 7260:-
Månadskostnad = 308:-
Årskostnad = 396:- (Så egentlig månadskostnad är då 341:)

Dessa två "paket" jag kombinerat ihop är vad jag skulle säga är likvärdiga, det från sector har två deckare och en magnetkontakt medans det från securitas har tvärtom. Sen har securitaspaketet en kodbricka också, men det är för att de har möjligheten som jag väljer en sådan. (Systerdottern skall in här nästan en gång om dagen)

Så pengamässigt skiljer det 2810:- i installationskostnad till Sectors favör och sen 39:- månaden i Securitas favor... det tar 72 månader att väga upp installationsskillnaden med de 39:-.

Så rent pengamässigt så blir Sector bättre på 6 års sikt, sedan blir Securitas billigare.
Men sedan är det mest intressanta om just Securitas är bättre än Sector.

Sector använder Svensk Bevakningstjänst i Stockholmsområdet.
 
Jag skaffade larm från Sector för flera år sedan och är nöjd med det. Två saker som då talade till deras fördel var att man får behålla larmet från Sector om man säger upp avtalet efter 3 år medans Securitas har rätt att skruva ner larmet. I avtalet med Sector ingår att de går in i huset, kollar läget. Om securitas ska gå in måste det finnas nyckelcylinder på utsidan och det känns inte bra och blir dyrt.
 
Tycker i och för sig att deras larmade nyckelcylinder i dörren känns klart säkrare än att den ligger och skräpar på ett kontor som jag inte har någon aning om hur det sköts.

Med lite rabatt hos Securitas så blir securitas billigare med liknande uppsättning på under 3år... så det blir de då jag bor några km från Securitas utryckningsbas i Stockholm norrort.
 
Beställde nyligen Securitas Direct:
GSM ansluten Centralenhet, manöverpanel, 2 x rörelsedetektor, styrkontakt, rökdetektor, 3 x larmbricka och larmskyltar. Detta för 4120:- (ordinarie 5880:) samt 255:-/månad. För tillfället är det 1000 kronor fria tillval plus ytterligare 720:- i "mässpris" när jag beställde.

Har kollat runt en hel del och securitas kändes som det säkraste valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.