Hejsan

Jag ska börja dra kabel till mitt larm och har börjat kika på det här med kabel.
Jag hittade billig 4-ledare hos Kjell o co men undrar om jag inte skulle kunna använda TP-kabel istället? Anledningen är att jag har ca 350 m TP kabel hemma men ingen "äkta" 4-ledad larmkabel.

Principen är ju den samma - svagström och många ledare. Kan det finnas något som gör en TP-kabel direkt omöjlig eller skall jag ladda dragfjädern redan ikväll?

/NiB
 
Vad jag vet finns det inget som helst problem att dra larm med TP. Har själv dragit vissa sträckningar med UTP cat5e till mitt DSC larm. Det enda är att min "gröna" cat 5 är styvare än 8 ledad tele/larm kabel.

Som sagt kan inte tänka mig några problem med tp, lycka till
// Ola
 
TP är lite lyxig i sammanhanget, men fungerar givetvis bra !!
 
TP-n är ju mycket tjockare och med många kablar vid centralen kan det blir rätt tjockt...men det är ju en smaksak.
 
Men hur är det med ledararean på Cat5? I manualen till mitt DSC-larm står det att ledararean för själva bussen ska vara 0,5mm2 (om jag inte minns fel).

Bussen går normalt mellan centralenhet och knapp-paneler. Själv ska jag dra ut bussen i garaget för att kunna sätta ett zonexpansionskort där ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.