Hej!

Har tagit på mig att installera larmet i vårt nybyggda hus.
Jobbar som elektriker, men detta är lite nytt för mig. Vill gärna pröva själv innan jag slänger in handduken och låter någon annan göra jobbet.

Har bara lite frågor om jag tänkt rätt med tanke på inkoppling detektorer?

Och hur gör jag med Magnetkopplaren som sitter i dörrarna, skall de in på en utgång? och skall det också vara ändmotstånd?

http://www.box.net/shared/9ntlkxkd6z

Tacksam för alla svar.
 
Varje larmslinga skall ha ett slutmotstånd (Som iofs kan sitta var som helst i slingan) i serie med den. Sedan skall ett motsånd sitta parallellt över larmkontakten. (Sabotagekontakterna har inga egna motstånd). Tycker det ser ut som du kopplat rätt. (Bägge motstånden finns med, inget extra behövs).

Skall du sedan ha magnetkontakter i dörrarna bör de kanske ha en egen larmingång , samma sak där, ett seriemotstånd någonstans i serie och ett parrallellt över varje magnetkontakt.

Centralen använder motstånden för att särskilja (På varje larmingång):
1) Avbrott , > 15,5kohm (LARM, Sabotagekontakter triggar detta tillstånd)
2) Aktiv, dvs LARM > 2,7kohm men < 15,5kohm
3) Normal Drift < 2,7 kohm men > 1,7kohm
4) Kortslutning: < 1.7kohm.

(Verkar fungera med upp till ca 4 kontakter i samma slinga, om alla får ett motstånd Se pkt 2 ovan...).



Centralen kan hantera 8 slingor så det är upp till applikationen hur många som skall dela på samma larmingång. Beror på hur huset ser ut och hur noga man vill kunna särskilja vilket larm som går...
 
Ett par tips.
Om manöverpanelen har trådar ut, dvs ingen plint, så kräver en del system att man lödar skarvarna.

Toppskarvar är annars idealiska för larmsystem, dvs man avisolerar typ 20 mm och tvinnar dessa hårt, för på det avskalade höljet, viker skarven och trär tillbaka höljet som skyddar skarven. Fungerar bäst på EKKX 2x2 eller vad den nu hette.

/Kent