Hej!

Har tagit på mig att installera larmet i vårt nybyggda hus.
Jobbar som elektriker, men detta är lite nytt för mig. Vill gärna pröva själv innan jag slänger in handduken och låter någon annan göra jobbet.

Har bara lite frågor om jag tänkt rätt med tanke på inkoppling detektorer?

Och hur gör jag med Magnetkopplaren som sitter i dörrarna, skall de in på en utgång? och skall det också vara ändmotstånd?

http://www.box.net/shared/9ntlkxkd6z

Tacksam för alla svar.
 
Varje larmslinga skall ha ett slutmotstånd (Som iofs kan sitta var som helst i slingan) i serie med den. Sedan skall ett motsånd sitta parallellt över larmkontakten. (Sabotagekontakterna har inga egna motstånd). Tycker det ser ut som du kopplat rätt. (Bägge motstånden finns med, inget extra behövs).

Skall du sedan ha magnetkontakter i dörrarna bör de kanske ha en egen larmingång , samma sak där, ett seriemotstånd någonstans i serie och ett parrallellt över varje magnetkontakt.

Centralen använder motstånden för att särskilja (På varje larmingång):
1) Avbrott , > 15,5kohm (LARM, Sabotagekontakter triggar detta tillstånd)
2) Aktiv, dvs LARM > 2,7kohm men < 15,5kohm
3) Normal Drift < 2,7 kohm men > 1,7kohm
4) Kortslutning: < 1.7kohm.

(Verkar fungera med upp till ca 4 kontakter i samma slinga, om alla får ett motstånd Se pkt 2 ovan...).



Centralen kan hantera 8 slingor så det är upp till applikationen hur många som skall dela på samma larmingång. Beror på hur huset ser ut och hur noga man vill kunna särskilja vilket larm som går...
 
Ett par tips.
Om manöverpanelen har trådar ut, dvs ingen plint, så kräver en del system att man lödar skarvarna.

Toppskarvar är annars idealiska för larmsystem, dvs man avisolerar typ 20 mm och tvinnar dessa hårt, för på det avskalade höljet, viker skarven och trär tillbaka höljet som skyddar skarven. Fungerar bäst på EKKX 2x2 eller vad den nu hette.

/Kent
 
Detta med att tvinna ihop fk kabel Kent är nog inget jag skulle rekommendera, risken är då stor att du knäcker ledaren. Vill du dra sån kabel är nog presskarvar bättre. Vad gäller kabel typ FKKX så är det vanligt att man gör som du beskriver men dessa har flera kardeler och blir således mjukare att snurra. Om det sen finns folk som tvinnar EK vet jag inte, men annars funkar FKKX 0,22 mm2 bra till larmsystem, kan vara värt att gå upp till 0,5 mm2 till sirenen också.
 
Mnjoo, kräver kanske lite vana, EK är ömtåligare.

Om jag nu inte minns fel så var det dock krav eller i alla fall förslag på krav i RUS en gång i tiden att på vissa anläggningstyper skulle inte EK vara tillåtet så att man skulle köra med FK istället. dock rätt många år sedan som jag höll på med det där.

/Kent
 
FK eller EK

HUR ofta drar man dessa i en larminstallation???

ekkx eller likn.
 
Flerkardelig kontra enkelkardelig då.
Skulle kanske skrivit ur rubbet men utgick från att det var självklart.

/Kent
 
Vad är de för larm? Teletec Connect?
 
Tack för alla svar.

Det är ett Bosch DS7220V2.
 
Fråga ang. magnetkontakten. Skall man lägga sabotageslingan i serie med larmutgången och sedan in på en egen ingång?
 
Kan inte förstå problemet med att tvinna den EK som man använder till larm. Det brukar väll vara den vanliga 0.5mm telekabeln (OBS inte 0.5mm2). All lite äldre telekabel i gatan är tvinnad utan lödning och funkar ypperligt. Att detta kräver lite mer vana och hantverk än press skarv är en anna sak. Men att EK inte gå att tvinna är inte sant. Att FK däremot kan bli problem kan jag tänka mig då den lätt spretar.
 
Precis, det går väl alldeles utmärkt att tvinna ihop två EK. Om tråden går av så har man skadat den när man skalade av isoleringen och då kan den gå av oavsett tvinnad eller inte.
 
Har ett svagt minne från skolan då vi skulle lära oss att skarva telekablar med tvinning, det var ett j....a pyssel, men det blev ganska bra iofs. Har dock aldrig hållt på med några teleinst. av betydelse sedan dess.
 
snuttjulle skrev:
Kan inte förstå problemet med att tvinna den EK som man använder till larm. Det brukar väll vara den vanliga 0.5mm telekabeln (OBS inte 0.5mm2). All lite äldre telekabel i gatan är tvinnad utan lödning och funkar ypperligt. Att detta kräver lite mer vana och hantverk än press skarv är en anna sak. Men att EK inte gå att tvinna är inte sant. Att FK däremot kan bli problem kan jag tänka mig då den lätt spretar.
Nej med FK går det utan problem, däremot kan EK lätt knäckas om man är oförsiktig vilket kanske folk som läser här i forumet är pga av ovana. Det som kan hända är att ledaren knäcks, speciellt om du råkar göra en lite brottsanvisning vid uppskalningen. Vet inte vad som är standard men där jag jobbade innan körde vi med 0,22 FKKX och det funkar felfritt samt kostar mindre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.