Hej,

OBS! Novis i ämnet! Hjälp :)

Har installerat en Heru 50S i vårt tillbygge... Totalt betjänar aggregatet ca 35m2 - ett rum på ca 25m2 samt 1 dusch på 6m2 och ett kök på 9 m2.

Enkel installation... Från aggregatet går det ca 2 meter 160 rör till ett (1) till-luftsdon. Ca 2½ meters 160 rör som sedan växlas ner till 125 rör som går till två (2) från-luftsdon (ett i duschen och ett i köket).
Frisk-luft och av-luft har inte mer än ca ½-1 meter 160 rör vardera.

Nu har jag kommit till det stadiet att tryckvakterna skall justeras för att inte larmet skall gå stup i kvarten... Jag hittade en annan tråd där det stod att man skulle beräkna minst 0,35l/s/m2. Omvandlat till mina behov skulle det bli ca 12l/s.

Tryckfallsdiagram från instruktionsboken är bifogat... Det sitter ett F7 filter i enheten...

Har jag fattat rätt... Skall jag ställa in larmgränsen till ca 20-30 Pa?

Mvh Tobbe G
 
  • tryckfallsdia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite om luftflödet.
Rätt att efter golvytan räknat skall du ha 12 l/s, men det finns minimumkrav på frånluftsflöde i vissa utrymme.
Kök = 10 l/s, Dusch = 15 l/s (finns öppningsbart fönster räcker 10 l/s).
Så skulle säga at du skall injustera aggregatet till minst 25 l/s.
Det diagram du har är tryckfall över filtret när det är rent så man måste lägga på lite tryck för att slippa larm innan dom blir smutsiga nog att bytas.
25 l/s (begynnelsetryckfall = 40Pa) => larmgräns t.ex.=100Pa.

Jag tycker själv att man skall inte lita för mycket på tryckvakten utan byta filter ungefär en gång om året.
 
Tack så mycket!
Måste jag ta in en firma som mäter luftflödet i de olika donen? Och i sådana fall, hur lång tid skulle det kunna ta för 3 don?

Mvh Tobbe
 
Håller med, lite ej på tryckvakt.
Mäta av dina don tar väl inte mer än en timme, men det beror på vad du vill ha och vem som utför.

Bara mäta, protokoll, OVK?
 
Varför inte lita på en tryckvakt? en lysande hjälp för både lekmän och proffs, iofs duger det gott med en U-rör´s manometer så att man har koll på tryckfallet. ang att byta en gång per år finns det egentligen ingen anledning till att byta ett filter om inte är skadat eller har uppnått sluttryckfall. ett "skitigt" filter filtrerar bättre än ett rent till priset av ett högre tryckfall.
 
Bara ren erfarenhet, 4 av 5 filtermanometrar visar fel, iaf dom aggregat jag stött på.
Detta trots att det är tätt mellan filterkasetter och luckor!
Inte gjort några utredningar varför...
Mvh
 
Fehnik skrev:
ang att byta en gång per år finns det egentligen ingen anledning till att byta ett filter om inte är skadat eller har uppnått sluttryckfall. ett "skitigt" filter filtrerar bättre än ett rent till priset av ett högre tryckfall.
Man brukar rekomendera att byta intags/tilluftsfilter en gång om året p.g.a. uppsamling av pollen, flugor etc.
Brukar lukta rätt illa om ett tilluftsfilter efter ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.