Hej,

har blivit uppvaktad av Securitas Direct/Aroundio. Vi vill ha larm, men velar lite (Speciellt frugan), dock är det ett seriöst larmföretag och uppkoppling mot larmcentral som gäller för oss.
Mina funderingar är ifall det är lönt att välja något annat än deras trådlösa grundpaket med GSM modul. Jag menar, varför skall man smacka på med flera däckare, magnetkontakt till varenda dörr inklusive altan och balkong etc. Är det inte själva Securitas skyltningen som är det egentliga skyddet? Vill en tjuv in genom altandörren är det väl rutan som åker och då kvittar ju en magnetkontakt va? Men brandvarnare verkar vettigt.. eller? Eller tänker jag fel. Hur har ni andra gjort? Verkar jag osäker... :)
 
Låt larmfirma installera ett larm med GSM-sändare som ni sen själva äger och anslut sedan till larmcentral med eget abonnemang.

Securitas m.fl. tar väldigt bra betalt per månad för väldigt lite. Sen får ni inte behålla grejorna när ni väljer att sluta med larmet=pengar i sjön. Jag betalade nästan lika mycket i månadskostnad till G4S efter 3 år som hela mitt nuvaranda larm kostade att sätta in, och då har jag ändå fler detektorer nu än på det gamla larmet.

Jag har ännu inte kopplat in mig till larmcentral och vet inte heller om jag kommer göra det. Men jag har fått veta att det då kommer att kosta ca 100kr per månad. För G4S betalade jag ca 250-300kr i månaden (kommer inte ihåg exakt). Varje extra detektor ville G4S först ha rejält betalt för per st, upp till 1000-1500kr per st om jag minns rätt, sen vill de ha ytterliggare 15-25kr i månaden per styck för att de är i drift. När man inte längre vill ha kvar larmet får man inte behålla någonting utan måste skicka tillbaka allt. De påstår att månadskostnaden tar de ut för att de "servar" larmet om det blir fel. Problemet är att det finns inte mycket som kan gå sönder. Jag hade inte ett enda servicebesök under de tre år jag hade larmet så bra larm idag är av så bra kvalitet att det verkligen inte finns någon anledning att betala månadskostnad för att de ska komma ut och byta något som går sönder, för det går inte sönder. Byta batterier får man förresten göra själv och det är det enda man behöver underhålla, men betalt ska de ha i alla fall. Nä, usch och fy vad dyrt det är med dessa bevakningsföretag.

Själv kör jag nu trådbundet och trådlöst i kombination och GSM-uppringare ska inköpas. Trådbundet där det var enkelt att installera dvs nära larmcentralen och trådlöst där installationen var svårare att få till. Trådbundna detektorer är bättre eftersom de kan inte störas ut, är billigare och man behöver inte byta batterier, så jag anser att man ska sträva efter att ha trådbundet så mycket det går och bara ta trådlöst i nödfall. Magnetkontakt har jag på ytterdörren för att den används för att berätta för larmet att någon gått in rätt väg och då väntar larmet på att man ska larma av inom en viss tid, därför är det vettigt med magnetkontakt där. I övrigt har jag magnetkontakter på dörrar och fönster som jag har en förmåga att glömma att stänga när jag går hemifrån och då kan larmet påminna om att en dörr/fönster är öppet. Det tycker jag är en bra användning av magnetkontakt, glömsk som jag är.

Jag skulle säga att skyltarna är en del av skyddet precis som larmet och låsen. Nummer ett är att se till att man har ordentligt mekaniskt skydd, dvs bra lås, dörrar och fönster. Nummer två är att sätta in larm. Med bara larm och dåligt mekaniskt skydd hinner tjuven som ser laptopen genom fönstret både ta sig in och ut innan någon hinner reagera. Med bra mekaniskt skydd blir det lite jobbigare för skurken.

Det vart en hel del, hoppas du får ut något av mitt bladder.
 
Jag har haft larm i flera år och min erfarenhet är att brandvarnare är ett absolut nödvändigt tillbehör, i mitt fall fick jag brand i garaget (ett kylskåp som fattade eld) och utan larmet kunde det ha gått riktigt illa - nu blev det lättsläckt.
En annan erfarenhet är att nästa larm jag ska söka efter är ett som även larmar vid strömavbrott, jag anser det extra viktigt om man har jordfelsbrytare - ett skitfel gjorde att jfb´n löste när vi var borta över helgen till följd av att kylar och frysar blev varma och massor av mat gick till spillo. Vis av erfarenheten har jag nu 3 st jfbér för att begränsa ev skador men ett larm när strömmen försvinner kan ju förhindra andra "katastrofer" speciellt om det är vinter och kallt och man har el-värme.
För övrigt har jag inga magnetkontakter bara rörelsedeckare men jag har säkra lås på fönster och dörrar i nedre våningen.
Mitt larm är Deco från TL-detect och trådlöst så när som på siren och central.
 
Helt ärligt, skulle inte villa kalla det larm om det inte larmar för Strömavbrott.
Det är ju en av de saker som bara måste finnas.
 
Kan bara hålla med föregående talare. Hade först programmerat att endast få ett tekniskt fellarm efter 30 min strömbortfall, men ändrade det ganska snart till att larma direkt vid strömbortfall. Klarar mig dock med att endast få ett SMS (har nu även lagt in det på fler användare på min lista om jag nu skulle missa....).
 
Har erfarenheten att magneter förhindrar inbrottsförsök. Tjuven väljer allt som oftast att bryta upp altandörr eller fönster i läge som är skyddat från insyn (undviker samtidigt glaskross). I mitt fall har larmet (med magneter) löst så fort altandörren glipat lite vid brytning varpå buset har vänt. (Obs se till att du har hakreglar=säkerhetsspanjolett på altandörren. En vanlig altandörr med standard spanjolett bänder du dig in genom utan att det ens syns m.h.a en fickkniv.) Dvs larmet löser i ett tidigt skede då tjuven har lite brytning kvar för att kunna komma in. Skillnaden mot om tjuven redan står i vardagsrummet med dina dyrbara saker i näven påväg ut när larmet löser genom IR-dekare är klar....

Vid andra tillfället krossades balkongdörrens fönster på andra våningen. Dörren saknade lås men buset vände då de öppnade dörren och larmet löste genom magnetbrytare.

Ja alla gör som de själva vill men jag vill att larmet ska lösa så tidigt som möjligt. Funderar själv på att installera glaskross som komplement till mina magneter som sitter på alla fönster/dörrar och de 5 IR-dekare som bevakar rummen.

/M
 
jag har monterat en "brytare" på jordfelsbrytaren, så när den löser ut så får jag ett SMS.
 
Vi har moderna altandörrar med säkerhetsspanjolett (3 hakreglar) och bra lås på entré/grovéntre. Men tipset är alltså magnetkontakter överallt, verkar ju bra ifall de är så känsliga för rubbningar vid ett brytförsök. Hmm, fundera, fundera... mer åsikter mottages med tacksamhet
 
Pedda_P skrev:
Vi har moderna altandörrar med säkerhetsspanjolett (3 hakreglar) och bra lås på entré/grovéntre. Men tipset är alltså magnetkontakter överallt, verkar ju bra ifall de är så känsliga för rubbningar vid ett brytförsök. Hmm, fundera, fundera... mer åsikter mottages med tacksamhet
Även om tjuven riskerar att föra onödigt ljud genom att krossa glasrutan i en ex. altandörr så kommer han troligen att vilja öppna dörren eftersom det både är tungt och kumpigt att bära ut saker genom en ruta....
 
Sattsa på ett etablerat företag ex. securitas, du kommer inte att ångra dig! Fria utryckningar, kontaktlarm, fantastikt brandskydd, strömavbrottslarm samt att det finns gott in Väktar och patrolpersonal...tillskillnad från många andra!
 
Spoon195 skrev:
Sattsa på ett etablerat företag ex. securitas, du kommer inte att ångra dig! Fria utryckningar, kontaktlarm, fantastikt brandskydd, strömavbrottslarm samt att det finns gott in Väktar och patrolpersonal...tillskillnad från många andra!
Problemet med Securitas och andra hyrlarm är att man får betala alldeles för mycket för alldeles för lite eftersom man bara hyr larmet. Mycket mer ekonomiskt är det att satsa på att sätta in ett eget larm som man sen kopplar upp mot en larmcentral med väktarutryckning osv.

Innan man bestämmer sig för om man behöver vara uppkopplad till larmcentral eller ej bör man vara medveten om vad man får för pengarna. För det första så är chansen att väktarna fångar någon tjuv mycket liten. Ibland kan det ta lång tid innan det finns en ledig patrull som kan åka på utryckningen och då får man gott vänta medans tjuven hinner undan. För det andra så om man inte har betalat extra för s.k. inre kontroll så gör de endast yttre kontroll, dvs de går bara ett varv runt huset för att kontrollera om det finns några trasiga fönster och i så fall lagar dem dessa provisoriskt så att det inte regnar in. Betalar man extra för inre kontroll så går de också in och tittar i huset ifall något hänt där, t.ex. om skurkarna lagt ut duschmunstycket på golvet och satt på vattnet. För att de ska kunna göra inre kontroll behöver de en nyckel till huset och man måste då fundera på om man verkligen vill lämna ut sin nyckel. Självklar ska väktarföretaget ha goda rutiner och ha full koll på alla nycklar men man får inte glömma att de anställda faktiskt också är människor och rötägg finns i alla brancher, även väktarbranchen. Detta jag skrivit om hur lite som innefattas i den fina frasen "utryckning med väktare" är något larmföretagen själva erkänner, om man frågar ordentligt. Det var faktiskt larmföretaget själva som upplyste mig det där om rötägg, när jag frågade om nycklarna vid beställning. Man skaffar oftast larm för att man tänker på säkerheten och då borde man också tänker på risken med att lämna ut nycklar till "okända".

Som alternativ till väktarutryckning kan man byta tjänster med grannen eller en bekant, "jag åker till ditt hus om det larmar så åker du till mitt hus om det larmar". Man kan ju komma överens om att vänta en halvtimme eller så efter att larmet gått innan man åker dit för att inte riskera att möta tjuven i full färd med att bära ut stöldgodset. Om sen grannen har med sig en rulle silvertejp så kan han lätt tejpa ihop en trasig ruta också. På det här sättet får man minst samma tjänst som Securitas m.fl. erbjuder utan att det kostar något. Och jag lämnar hellre ut min nyckel till grannen än till ett väktarföretag.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag ville ha tillbaka min nyckel från larmföretaget när jag sa upp mitt larmabonnemang så kunde de inte hitta nyckeln och larmcentralen hade inte ens en anteckning om att de skulle göra inre kontroll hos mig trots att det stod på kontraktet. Det innebär att jag under tre års tid betalat för en inre kontroll som de aldrig hade kunnat utföra ifall det hade varit aktuellt, men det är en annan historia.
 
Om man inte kan eller vill be någon bekant eller granne att hjälpa en vid larm, men ändå känner att man verkligen vill att någon tittar till ens hus inom några timmar efter ett larm så kan man självklart vända sig av larmcentral med utryckningstjänst. Men man bör fortfarande se till att man inte hyr larmet från dem, utan man bör äga sitt larm för då har man bättre kontroll både över larmet och över kostnanderna. Om trots detta funderar på ett hyrlarm så ska man för allt i världen se till att inte binda sig på för lång tid. För då sitter man där med sitt hyrlarm och kan inte annat än att betala hela bindningstiden ut.
 
brabyggare skrev:
För att de ska kunna göra inre kontroll behöver de en nyckel till huset och man måste då fundera på om man verkligen vill lämna ut sin nyckel. Självklar ska väktarföretaget ha goda rutiner och ha full koll på alla nycklar men man får inte glömma att de anställda faktiskt också är människor och rötägg finns i alla brancher, även väktarbranchen.
Seriösa larm har en speciell väktarkod som inte kan användas för att larma av huset och gå in. Den koden fungerar endast om larmet redan gått. Visst kan någon oärlig person använda nyckeln för att gå in i huset, men inte utan att lösa larmet.
 
brabyggare skrev:
Man skaffar oftast larm för att man tänker på säkerheten och då borde man också tänker på risken med att lämna ut nycklar till "okända".
Securitas direct/aroundio arbetar med en nyckeltub med din nyckel i. Denna kommer väktaren åt genom en nyckel som dom har. I denna tuben sitter din nyckel och väktaren kan gå in och göra såkallad inre kontroll.
OBS! När nyckeltuben öppnas går ett tystlarm, dvs att om inte securitasväktare ska vara på plats så skickas väktare dit.
 
Jaha, det verkar som om larmbolagen (åtminstone Securitas) har tagit tag i problematiken kring nyckelhanteringen. Men det visar också på att inte ens dem tycker det är självklart att folk ska lämna ut sin nyckel till "vem som helst" även om "vem som helst" råkar vara ett väktarbolag..

Vilken typ av ingrepp måste man göra för att installera en nyckeltub? Måste man borra hål i sin ytterdörr för att de ska kunna montera nycketuben eller hur fungerar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.