L
Hej,

Jag är på jakt efter en ny ”ringklocka” / larmdon för vår lta pump.

Någon som bytt till nyare modell och kan ge förslag på vad man kan byta till istället. Denna känns tråkig att skruva fast i nyrenoverad fasad.

//M
 
  • Utomhuslampa med två bruna armaturkulor under ett vitmålat tak, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringklocka ? det brukar vara en röd lampa normalt. Den klockan om jag inte mins fel är en svagströmmare 8 V, eller vad en ska ha. Då är det säkert en transformator som får 230V från skåpet i eller utanför pumpgropen och klockan ringer vid larm. Det normala är att pump och larm ska ha en egen säkring. 5 ledare till gropen 1 fas till pumpen och 1 fas till larmet. Så om pumpen ger upp så fungerar larmet. Du får lossa allt vid klockan och se vilken spänning som den är märkt med. Det är en gammal uteklocka för telefom troligen, blir nog svårt hitta en ny. För att vara säker så måste du kanskese vad som finns i manöverlådan.
Vilken typ av LTA har du, nu sägs i Sverige LTA ( lågtrycksanläggning ) förr hette det LPS ( Low pressure system ) , har du inkopplingsschemat på den, så kan det gå att lura till ett larm.
 
L
J jonaserik skrev:
Ringklocka ? det brukar vara en röd lampa normalt. Den klockan om jag inte mins fel är en svagströmmare 8 V, eller vad en ska ha. Då är det säkert en transformator som får 230V från skåpet i eller utanför pumpgropen och klockan ringer vid larm. Det normala är att pump och larm ska ha en egen säkring. 5 ledare till gropen 1 fas till pumpen och 1 fas till larmet. Så om pumpen ger upp så fungerar larmet. Du får lossa allt vid klockan och se vilken spänning som den är märkt med. Det är en gammal uteklocka för telefom troligen, blir nog svårt hitta en ny. För att vara säker så måste du kanskese vad som finns i manöverlådan.
Vilken typ av LTA har du, nu sägs i Sverige LTA ( lågtrycksanläggning ) förr hette det LPS ( Low pressure system ) , har du inkopplingsschemat på den, så kan det gå att lura till ett larm.
Skall börja med att öppna locket på gropen imorgon och se om man kan tvinga ett larm så kan jag mäta up spänningen om det inte är märkt.
 
Om jag inte mins fel så är det två reläer i lådan, ett för pumpen och ett för larmet, pumpen är säkert kopplad med en röd handske och alla delar för larm och allt sitter under plattan i botten och i den hänger pumpen. Kommunalteknik är stora i dessa pumpanläggningar, men fanns en till förr. kommer inte ihåg namnet nu, men samma funktion på båda.
 
L
L Marcus Lindmark1 skrev:
Skall börja med att öppna locket på gropen imorgon och se om man kan tvinga ett larm så kan jag mäta up spänningen om det inte är märkt.
Om du slår av säkringen för pumpen, går inte larmet då? Så är det hos mig och larmet har en egen säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.