Hej!

Installerade ett larm här hemma för ungefär 14 år sedan, och för ett par år sedan började en rörelsedetektor falsklarma då och då, vilket gjorde att jag helt enkelt inaktiverade den. Nu har en rörelsedetektor som jag måste använda börjat falsklarma ca en gång om dagen. Har har provat att rikta om den, men det hjälper inte. Är det så att man får räkna med att byta ut detektorerna efter ett antal år, eller finns det något annat jag kan göra med dem?

/Patrik
 
Antar att det är en trådad detektor du avser.
Rengöring är väl det som man själv kan göra, samt kolla att matningsspänning är OK och att det inte glappar i någon plint/kabel.

Hjälper inte detta är det nog enklast att byta ut den. Det är inga dyra prylar direkt, och falsklarm vill man undvika.
 
Vårt trådlösa Verisure-larm kan nog vara ungefär lika gammalt, och vi har nu fått bytt en deckare och två magnetkontakter det senaste halvåret.
 
Tack för svar!

Jag rengör samt kollar plinten och ser om det blir bättre. Annars köper jag helt enkelt nya.

/Patrik
 
RilleRock
En IR-detektor beroende på kvalité har en förväntad livslängd på runt 10-12 år resten är plus.
 
Tack för hjälpen! Jag tar och köper nya då jag dessutom skaffat katter sedan jag installerade larmet, och det tål inte mina Bravo 2 utan speciallins. Har ni några tips på detektor? Verkar som att Optex Rxc-st ligger bra i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.