Det krylar av olika larmpaket på marknaden.
Claas Ohlsson säljer paket man installerar själv.
Securitas och Falck erbjuder paket där installation
och väktarutrykningen ingår. Trådlösa eller tråd-
bundna alternativ finns. Centralen ringer väktar-
centrallen eller din mobil eller, eller, eller.
Men är Falck & Securitas värd pengarna ??
Och sen finns det ju andra försäkringsgodkända
leverantörer.

Frågan kvarstår : Vilken alternativ är lämpligast
för ett fritidshus när du själv bor några hundra mil
bort?

Duger det med en icke-märkesprodukt från Claas
som gör att helvetet bryter löss när boven kliver
i fastigheten ?
Det kan jag ju reda ut med försäkringen.

Men frågan om det är bättre att centralen ringer upp dig
via det fasta telefonnätet eller via GSM (dvs mobilnätet)
har jag inget svar på.

Vad är bättre trådbundna eller trådlösa alternativ ?
Pajar inte batterierna i trådlösa rörelsedetektorer när
hela huset är kallt under vinterhalvåret ??

Snälla...........
Någon som kan ge mig goda rad ???

Hälsningar
Hobbit


:-[
 
Hej,
Så här tänker jag när det gäller larm. Det är viktigt att veta att larm inte förhindrar inbrott (kan möjligtvis avskräcka men då behövs egentligen bara en dekal för 10 kr). Om man skall förhindra inbrott så är det lås som gäller så att tjuven inte enkelt kan ta sig UT med eventuellt tjuvgods. Som min bror brukar säga "Om du hade en miljon kr skulle du ju inte stoppa dem i en skokartong och sedan larma denna.

Skillnaden på ett larm från Securitas eller Falck är att när ett inbrott väl har skett så kommer någon dit och spikar igen eventuella trasiga fönster etc. vilket ju är bra om man inte har grannar som kan göra detta.

Åtminstone något att tänka på :-/
Gojan
 
Tänker likadant - men varför får man då rabatt
från försäkringsbolagen vid installation av larmcentral ??
Helt värdelösa kan en sån´grej ju inte vara.

Det är dessutom självklart att vi har investerad
en slant i ordentliga lås- och skyddsanordningar.

Den som klarade ta sig in kan ta sig ut på samma väg.
Vad hjälper då låsen ?

Hobbit

 
Modus operandum för en inbrottstjuv är ju att krossa en ruta på baksidan av huset och sedan klättra in. Sedan kan han söka igenom huset efter det som är av intresse men han lär ALDRIG försöka sig på att bära ut något genom en krossad fönsterruta. Alltså måste han lyckas öppna en dörr (eller fönster) från insidan för att få med sig saker ut. Vanligaste är väl att man har en balkongdörr eller liknande som bara är att öppna innifrån.

Gojan

 
Bor du långt från fritidshuset och detta dessutom ligger ensligt skall du nog satsa på att spika för alla fönster och dörrar och inte ha någonting alls av värde i huset. Sommarstugetjuvarna är inte bara ute efter så kallade värdesaker, utan även pinnstolar, smidesljusstakar, mat, verktyg, ... I en olarmad sommarstuga kan tjuvarna hänga upp filtar för fönstren, tända lampan och ta god tid på sig.

Fundera själv över hur lång tid det tar för väktarfirman att köra från sitt kontor till ditt hus. Ett genomsnittligt villainbrott (där de förmodligen inte tar möbler, utan kameror och handväskor) tar 1½ minut.

En låst vägbom så långt från huset som möjligt, så att de inte kan köra ända fram med skåpbilen? Har man en dekal från vaktbolaget på sin sommarstuga, kanske det bara sporrar tjuvarna extra, ty det signalerar att här finns något värt att skydda/stjäla.
 
Alltså måste han lyckas öppna en dörr (eller fönster) från insidan för att få med sig saker ut. Vanligaste är väl att man har en balkongdörr eller liknande som bara är att öppna innifrån.
Var det inte "modus operandi " ;)


Svar på att försöka öppna ett fönster :
http://www.tryggahem.se/products/info20.php

Dörren kan inte öppnas inifrån alls.
Balkong/Altandörr låser vi med hänglås.

Återstår alltså bara att leka "The Grinch" och
åka ut genom skorstenen ;D

Svar på själva frågan om larmcentral saknas
däremot fortfarande ::)



Gärningsmannen är sällan ensam utan har
sina "medhjälpare" på plats. Dessutom kommer
han helt osannolikt att bära ut soffan utan
kasta Videon, TV´n o andra mindre grejer
genom det redan krossade fönster.

Hälsningar
Hobbit

 
En låst vägbom så långt från huset som möjligt, så att de inte kan köra ända fram med skåpbilen? Har man en dekal från vaktbolaget på sin sommarstuga, kanske det bara sporrar tjuvarna extra, ty det signalerar att här finns något värt att skydda/stjäla.
Precis mina egna tankar. Vi kan sätta upp en vägbom
ca. 70 m bort från huset. Då vore dom tvungna att
parkera "flyktbilen" mitt på en allmän väg.
Vad jag vet ligger Securitas närmaste Utrycknings-Central
10 min bort. (Tillräkligt nära ??? )

Dekaler litar jag inte alls på. Dom kan kan sporra tjuvarna
det stämmer absolut. Att ha en larmcentral med utomhus
siren skulle lungna mig mycket ändå eftersom grannen
bor inte så långt bort.
Ringer centralen sen upp min polare (som är jägare) är det helt kört för stakarna ;D

Hobbit
 
@ Karl dussin

Tackar o bugar
Just vad jag behövde

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hobbit
 
Fördelen med väktarutryckning tycker jag är att någon verkligen åker dit omgående och kollar och eventuellt spikar igen förnster, larmar dig osv. Tjuvarna och delar av dina saker är nog ändå borta....

Men ytterligare skador vförhindras i alla fall, av typen frusna vattenledningar, regn och snö in genom det trasiga fönstret på parketten. Eller rävar/råttor som länsat skafferiet!!! Och dessutom får ju du besked att något hänt

Men i övrigt så kan ju en "granne" ha samma funktion utan att det kostar flera tusen/år!

Telefonuppringning via GSM vill du kanske ha om du har luftburen telefonledning in i huset som rutinerade tjuvar lätt klipper av.

Trådlöst är ju betydligt lättare att montera och snyggare om du inte lyckas dölja kablarna. Men å andra sidan så åker du på regelbundna batteribyten osv.

Mvh
Skogstomten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.