Hej,

Efter 15 år med ett Securitas Direct larm, kan tyvärr inte hitta någon beteckning på larmet, är det nu dags att byta då det kommer fiber och jag skall dumpa telefonlinan. De önskemål jag har:
  • Prio 1 enligt ovan är att kunna köra via IP i första hand men med backup via GSM.
  • Föredrar trådbundet, finns det sånt kvar :cool:, då jag har det nu till fyra sensorer, två kontrollpaneler, siren och en magnetkontakt med rör i väggarna. Om jag förstått det hel rätt så äger jag sensorerna så kan man återanvända dom hade det varit kanon..
  • Nuvarande funktionalitet är tillräcklig för min del. Kamera inget absolut krav.
  • Vill ansluta till larmcentral (till en så låg månadskostnad som möjligt.)

Vad finns det för alternativ? Allt verkar vara trådlöst numera.
 
Ring Securitas Direct kundtjänst och fråga om att teckna om abbonemanget i samband med teknisk uppgradering så får du ett pris på allt du frågar efter
 
Välkommen till forumet!
Klart det finns trådbundet! Vill du inte låta securitas göra allt det roliga, så kan du titta närmare på siemens SPC eller dsc. Båda har en trogen skara här med många lyckade installationer. Bra, pålitliga larm med mycket möjligheter för att koppla till allt möjligt. Titta gärna igenom exempelvis SPC larmskola-tråden för massor av matnyttigt.
Om sensorerna är 15 år kanske det har blivit dags att byta dem, åtminstone ir-detektorerne, men kablarna går sannolikt bra att återanvända. Trådbundna sensorer är inte speciellt dyra så det är ingen stor kostnad. Några hundralappar för en bra ir och en femtiolapp för magnetkontakter.
 
Ring mindre larmfirmor i närheten och börja fråga om vilka larmcentraler de ansluter till och total månadskostnad för överföring o larmövervakning om man har inget serviceavtal på sitt larm och debiterade utryckningar. Steg två blir att gå vidare och fråga på byte av central, detektorer o troligen knappsatser.

Min erfarenhet är att månadskostnaden ofta är det sista man vill berätta för kunden och det är bara slöseri med allas tid om det ändå ska debiteras 250 i månaden för något som kunde kosta 125.

Installerar de sedan centraler som är billiga, tex små dsc och bosch, kan man nog komma billigt undan utan att behöva fundera så mycket.
 
Se till att få en spc. Klart bästa som finns just nu.
 
probeb skrev:
Se till att få en spc. Klart bästa som finns just nu.
Tackar för svaren. Finns mycket att läsa här inser jag nu. återkommer när jag bestämt mig.
 
Då har jag bestämt mig för ett SPC4320 i ett paket http://uttag181.se/larmpaket/982-siemens-spc-ready2go-larmpaket.html med en GSM sändare http://uttag181.se/tillbehor/804-gsm-modul-intrunet-spc-n310.html.

Är det någon som har erfarenhet av uttag181?

Jag kompletterar eventuellt upp med fler detektorer om det visar sig att jag inte kan använda de som sitter monterade nu.

När det gäller SIM kort så hittar jag inget billigare än http://www.universal.se/mobiltelefoni/ och deras prat för 18:-/måndad (som diskuterats i annan tråd här)

Sen håller jag på att kolla runt med bevakningsföretag att ansluta larmet till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.