Hej gott folk!

Nybliven husägare som kan föga lite om bergvärmepumpen i huset. Finns en gammal manual med kopplingsschema som jag inte fattar riktigt... Det är alltså en gammal IVT Greenline Compact 5 från 1997.

Häromdagen så larmade den "Pressostat hög", radiatorerna var iskalla och den levererade inget varmvatten. Efter att vi stängde av systemet en stund och sedan startade upp det igen så försvann larmet och varmvattnet började produceras igen.

Jag har läst i olika forum att man ska kunna resa några silar, både inkommande och utgående men jag har Noll koll på vart dessa sitter.

Någon som kan hjälpa mig att tyda bilderna? Vad man ser på dom osv.

Insidan av en bergvärmepump med säkringar och elektriska komponenter, inklusive kablar och brytare anslutna till en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är ju insidan med säkringarna om jag fattar rätt, men hur vet jag vilka som styr vad?
Bilden föreställer insidan av en gammal IVT Greenline Compact 5 bergvärmepump från 1997 med synliga rör och elektronik, inklusive säkringar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det här de inkommande eller utgående med värmen ut i huset?
Rör och ventiler på en bergvärmepump, monterade på en perforerad bakgrundsskiva. Två rör har röda handtag och är kopplade till andra rör med svarta isoleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur vet jag vad dessa stänger av?
Insidan av en IVT Greenline Compact 5 från 1997 med kopplingar, rör, säkringar och en tryckmätare, monterat på väggen i ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med Grundfos cirkulationspump, analog termometer och olika rörkopplingar i en installationsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av en bergvärmepump med synliga rör, en ventil med rött handtag, en beige tank och flera kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Även förklara för mig hur de olika säkringarna fungerar och vart man kopplar från elpatronen så den inte går igång i tid och otid?

Fick även till mig att f.d ägarna inte har servat den de senaste åren, vad kan en service av en sådan gå på idag?

Är som sagt väldigt novice på detta, men vill lära mig så mycket som möjligt! Jg fattar även att den här sjunger på sista versen, men vill givetvis att den ska hålla så länge som möjligt innan vi måste byta.
 
Nåt åt det här håller ska du titta efter

Ventilkonstruktion i metall med röd handtag för av- och på-sättning, text "FILTER" och markeringar för "ON" och "OFF".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man stänger ventilen och öppnar muttern så sitter det ett filter innanför, kan komma lite vatten.
Tror väl inte att du ska slå av säkringarna, borde väl finnas nån inställning i pumpen?
 
  • Gilla
Patal89
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nåt åt det här håller ska du titta efter

[bild]
Man stänger ventilen och öppnar muttern så sitter det ett filter innanför, kan komma lite vatten.
Tror väl inte att du ska slå av säkringarna, borde väl finnas nån inställning i pumpen?
Ja men precis, det finns ju dock en drös med sånna. Sitter det filter vid varje sånt?
 
Det vet jag inte... Kanske det gör
 
Där har du filter på varma sidan. Fjärrvärmecentral med rör och ett filter, markerad med blå cirkel, på det varma vattenröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sitter ofta skit i flexslangarna,(dom silver färgade).
Byta eller rensa dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.