Hej!

Som rubriken lyder: hur larma ett vapenskåp? söker tips om lämpliga larm... NorLyx har ett färdigt koncept men den passar ju endast deras skåp :(

tack på förhand!
 
Hej och välkommen till Byggahus.se!

Min första fråga måste vara om du redan idag har ett larm?
Om det är så att du har ett befintligt larm är det möjligt att komplettera detta med eventuell utrustning som krävs. Jag kan tänka mig att du vill ha t ex en rörelsesensor i rummet där vapenskåpet är fastsatt. För min egen del hade jag nog kompletterat med ett par magnetbrytare på utvalda platser... Dörren till rummet..... En "ram" i plexi runt skåpet med megnetbrytare?

Men din fråga lyfter nya frågor. Då nya regler nyligen introducerades för vapenskåp, bl a klassning. Varför känner du att ett extra larm är nödvändigt?

/J
 
Tack för svar! Idag finns inget larm anslutet till rummet men det kommer. Skåpet ifråga är klassad enligt SS 3492 samt bultad i betonggolv, samt vitala vapendelar finns på annan plats. Extra tyngder finns också inuti.

Man är kanske för nojig med säkerheten men bättre "safe than sorry". Nuvarande konfiguration uppfyller lagens krav men det ska mer till känner jag :)
 
Har du en rörelsesensor i rummet så torde du inte behöva mer. Det jag menar är att om bovarna har know-how nog för att ta sig förbi en rörelsesensor så spelar det ingen större roll vad mer för lull-lull du satt på skåpet. Då är det proffs och då är du rökt i alla fall. Alternativt så skiter man i att det är larmat och snor ditt skåp i alla fall, är larmet kopplat till larmcentral så har de ändå rätt så gott om tid på sig. Dessutom så tillför en larmcentral i princip inget av värde för de flesta (förutom den avskräckande effekten med dekalerna)
 
mexitegel skrev:
Alternativt så skiter man i att det är larmat och snor ditt skåp i alla fall
Om det är bultat i betonggolv och försett med extra tyngder lär det inte vara direkt enkelt att bara sno... Fråga till TS. Behöver man ha "vitala vapendelar" på annan plats? Jag trodde det var OK att ha i godkänt skåp. Har du "godkänt" skydd på annan plats eller är de bara väl gömda. Är detta i så fall OK? Förstår om du inte vill svara i detalj...
 
Ett syfte att larma som jag klurat på skulle vara att få förvara vapnen i bibyggnad, typ garage. Är det något sådant som är aktuellt?

Det kräver väl ett larm med zoner, så att man kan larma en del, utan en annan.
 
Tack för ditt inlägg! Man kan ha kompletta vapen i ett godkänt skåp men det skadar aldrig med lite extra försiktighet :)
 
norrbottenstorpet skrev:
Ett syfte att larma som jag klurat på skulle vara att få förvara vapnen i bibyggnad, typ garage. Är det något sådant som är aktuellt?

Det kräver väl ett larm med zoner, så att man kan larma en del, utan en annan.
Tack för svar. Rätt med bibyggnad. Vore kanske en bra idé med separat larm till denna, kanske helt utan dekaler och annat som förvarnar. Helst trådbundet men vilket fabrikat i så fall?
 
Hela iden med privatlarm är ju att avskräcka som jag skrev tidigare, varför inga dekaler?
 
Du kan köra tex ett DSC larm som två separata områden. De delar då central och siren. Man kan även dela manöverpanel men det är inte helt smidigt untan jag skulle säga en manöverpanel per byggnad
 
sgt67, är du helt på det klara med att det räcker med "vanligt hemlarm" för att få förvara i sidobyggnad?
 
eran skrev:
sgt67, är du helt på det klara med att det räcker med "vanligt hemlarm" för att få förvara i sidobyggnad?
RPS FS 2009:13 "För att uppfylla kravet på uppsikt enligt 1 § bör skjutvapen förvaras itillståndshavarens bostad vilket regelmässigt innebär där tillstånds-havaren är folkbokförd. Med bostad kan likställas byggnad t.ex. ga-rage eller förråd, som är låsbar och sammanbyggd med bostaden ochdär genomgångsdörr finns mellan byggnaden och bostaden. Det-samma gäller byggnad som inte är sammanbyggd med bostaden menså placerad i förhållande till denna att byggnaden är möjlig att över-vaka från bostaden. I sådana fall bör dock en anordning finnas somanger för personer i bostaden när ett angrepp på byggnaden sker. Ensådan anordning bör inte utan svårighet kunna sättas ur funktion. "
 
Stg67, tackar!
Har du fått hjälp att tolka ut det där?
Det skulle alltså kunna räcka med ett larm på garage motsvarande?
 
eran skrev:
Stg67, tackar!
Har du fått hjälp att tolka ut det där?
Det skulle alltså kunna räcka med ett larm på garage motsvarande?
Tack själv. Njae, om jag ska vara ärlig så är jag fortfarande vilse i larmdjungeln. Efter tipset jag fick (tack Mats) kollade runt lite på nätet efter DSC larm och även andra fabrikat. Var också på besök i en butik som sålde bla larm. Tyvärr fattade jag inget av de tekniska termer som försäljaren körde med man är liksom inte insatt.

Vi får se vad det blir men jag är idel öron för fler förslag och/eller idéer.

Mvh,
Sgt67
 
DSC har jag själv köpt och installerat själv och är mycket nöjd med. Köpte i USA för mindre än halva priset, särskilt svårt var det inte heller att installera. Det kan vara ett tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.