Någon som vet om det finns något bra sätt att få DSC 1864 att larma vid fasfel?

Jag har problem med att en huvudsäkring löser ut när det blir riktigt kallt och värmepumpen drar igång.

Skulle gärna ha en detektor som känner av fasfelet och indikerar tekniskt fel.
 
Det var precis vad jag letade efter. Tack!
 
Jag hade kollat på en effektvakt istället så behöver man inte oroa sig för larm!
http://www.eltex.se/sv/Effektvakter/
 
Min huvudsäkring på 25A löser ut då och då trots att värmepumpens elpatron är avslagen. Antar att en effektvakt inte kan monteras så att den stänger av kompressorn utan att den skadas på sikt?
 
Med 25A måste du ha ett stort hus, jag kör 2 hushåll med 10kW VP + en del direktverkande elvärme + maskiner + motorvärmare.

men det poppar inte säkringar.

Kanske det är snedlast så allt enfasigt som drar mycket ström ligger på samma fas.

Protte
 
Ja det är ganska stort ca 400 m2 totalt från 1909. Totalt tre hushåll med kulvert mellan husen.

Har en IVT på 14 kW men det är alltid samma fas som går så det är säkerligen snedbelastning. Svårt tyvärr att korrigera tyckte elektrikern då det är totalt fem undercentraler. Ibland önskar man att man bara kunde börja om.
 
Att inte elektriker försökte sig på en rysk roulett, att flytta om faserna ett steg till någon av undercentralerna.

Protte
 
Klart det går att korrigera, det finns ett snabbt sätt och ett systematiskt sätt.
Det snabba sättet: skruva ur huvudsäkringen som brukar gå. Gå runt i husen och kolla vilka maskiner som är utan ström. Flytta över en eller två till andra faser. Avvakta resultatet och upprepa vid behov.

Vid jämna mellanrum i vinter när det är kallt kan du gå till mätarskåpet och känna på propphuvarna till huvudsäkringarna om någon är mer eller mindre belastad än övriga.

Det systematiska sättet är ju att dokumentera allt, och sprida ut lasten logiskt. Koppla där det är möjligt stora laster på tvåfas eller trefas.
 
Göran.W
25A säkringar till 3 hushåll måste skapa ganska stor överlast väldigt ofta på säkringarna så jag är mer förvånad att dom inte går mer än i bland.
Värme pump 14kw
3 spisar
3 micro
3 kaffe kokare.
Lite tvätt maskiner osv
Den korrekta lösningen borde väl vara att säkra upp till iaf 35A om nu elen går till dom andra hushållen dvs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.