É
Jag har glömt barngrinden öppen här hemma lite för många gånger när jag fixar med nåt och "bara ska" springa upp och ned en snabbis. Verkar inte lära mig av mina misstag heller.

Har ni tips på nån lösning som gör att det larmar om grinden varit öppen nån minut eller så? Inte så högt ljud helst bara så man upmärksammas på det. Hade även varit ett plus om man kunde avaktivera den en viss tid med men inget måste.

Jag har Zipabox med stöd för Nexa med men smidigast vore nog nåt enkelt lokalt bara. Nexa har t.ex. magnetbrytare som skulle kunna styra en wall plug, om man kunde hitta nåt tidsstyrt halvhögt larm att sätta i den. Allra smidigast dock ju om det fanns en magnetkontakt som inbyggt började pipa om den varit bryten en stund.
 
En magnetkontakt och en nexa ringklocka. Styr det via regler i zipaboxen. Då kan du stänga av det om du vill.
 
É
PeterStrandberg skrev:
[länk]

Komplettera med en transformator, en kapsling och en summer
Det där skulle kunna va nåt! Borde man inte kunna ansluta ett vanligt 9V batteri? (Eller två parallellt för extra kapacitet?). Den drar knappt nåt i standby, fast 60mA när den är aktiv. Den kommer aldrig tjuta längre tider fast varje gång man öppnar blir den väl aktiv korta stunder och drar lite. Men jag har i värsta fall ett vägguttag bredvid grinden.
 
É
matsv skrev:
En magnetkontakt och en nexa ringklocka. Styr det via regler i zipaboxen. Då kan du stänga av det om du vill.
Tänkte på den först men fick för mig att den bara plingar till en gång sen är det tyst. Men går man via Zipaboxen kan man kanske aktivera den om och om igen tills grinden är stängd igen? Skulle ju kunna va nåt det med.
 
É
Oijoij skrev:
Även jag är intresserad av en sådan lösning, kan det här vara något? [länk]
Om den funkar verkar det ju vara den allra enklaste lösningen. Men det fanns inte mycket info om den. Är det en tidsfördröjning på den? 90dB säger mig inget men gissar det är rätt högt. Skulle va om man kan dämpa ljudet på nåt sätt för man vill ju inte väcka hela huset mitt i natten om man råkar glömma.
 
tommib
90 dB hör till kategorin "Saker din partner eller dina barn inte vill höra, alls". Det är typ brandlarmsnivå. Och jag skulle tro att det inte är någon tidsfördröjning på den. Kör med larmet från electrokit istället, det är troligen bättre. Eller lär dig stänga grinden :)
 
Ingen fördröjning och jag håller med om att 90db nog är för högt. Man får ju dämpa ljudet, som du säger, på något vis
 
Fick du till någon lösning? Jag har samma problem.
 
É
Ja det har jag! Har nog funkat i ett år snart.

Jag köpte enligt tips från här i tråden:
http://www.electrokit.com/dorrlarm-tidsfordrojt.48160

Sen detta batteri:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...jell-company-9-v-litiumbatteri-(cr-v9)-p32755

Jag satte in det i en kopplingsdosa där locket snäpps på, så ingen skruv för locket i mitten var i vägen. Se bilder nedan. Har bara tryckt in kretskortet där sen batteriet. Dosan är fastskruvad längst in på grindens gångjärnssida. Sen får man justera magnetkontakten så den larmar på lagom öppnat läge. När grinden öppnas tänds en lysdiod och den lyser lite svagt igenom dosan så går att kontrollera på så vis att den fortfarande funkar och batteri ok.

Minns inte om jag personligen glömt grinden sen jag installerade detta, tror jag tänker på det mer nu när jag blev så nöjd med lösningen :) oftast larmar den när man är uppe själv och gör nåt, eventuellt skulle man komplettera med en liten knapp/brytare på utsidan när man vill stänga av larmet. Men finns väl en risk det glöms bort slå på sen.


Ett kretskort i en vit kopplingsdosa installerad på en grind, synlig bredvid gångjärn på en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kopplingsdosa monterad på grindens gångjärnssida med ett synligt kretskort och lysdiod inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En öppnad vit kopplingsdosa monterad på en vägg visar ett batteri och ett kretskort som sitter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
É
Kan väl lägga till att det är bättre montera den vid "lås-sidan" på grinden om man bara vill att den ska larma så fort det är minsta öppet. Men det passade inga bra för mig att montera dosan där så fick bli på insidan. Nu larmar den först när den är mer öppen vilket inte är nåt stort problem för grinden öppnar sig själv om man släpper den. Men egentligen skulle jag justera den bättre genom att flytta isär magneterna lite till.
 
D
probeb har du inte ett larm? Koppla en trådlös/trådad magnetkontakt och kör 24-timmarsslinga utan larm eller sektion öppen/stängd, sedan kan du bestämma om du ska koppla en diod eller summer till 12v utgång.
 
ÉlPontus skrev:
...Nu larmar den först när den är mer öppen vilket inte är nåt stort problem för grinden öppnar sig själv om man släpper den...
En enkel tvärt-om idé efter att ha läst detta:
Montera grinden, så den slår igen av sig själv i stället för att öppna sig.
eventuellt med en liten fjäder.

Så slipper man en massa elektronik.
Det gäller ju bara ett par år, sedan tar man väck grinden och skickar den vidare till en yngre släkting :)
 
É
Nja den går ju inte i lås för det utan skulle då bara gå igen lite. Såna modeller som går i lås brukar ha en "regel" nertill vilket inte brukar rekommenderas på övervåningar då man kan snubbla på dem. Vi vill iaf inte ha det.

Sen att den öppnas av sig själv lite är för att den sitter lite snett p.g.a. väggen. Går förstås överkompensera åt andra hållet men som jag sa så fynksr det inte ändå.

Finns kanske nån grind som passar bättre men denna lösning på typ 250kr totalt var lättast nu när allt var på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.