Jag har en sommarstuga med bredband installerat och funderat på sätta upp en webbkamera efter det andra inbrottet nu ...
men jag har några frågor:
* man vill ju att den skall larma på ngt sätt ( via bredbandet ) så man inte måste överkaka webkameran hela tiden - finns ngn utrustning för det ?
* man vill ju helst börja spela in på hårddisken när den larnar - ngn som har bra tips på lösning på det ?
* det gäller i en lada ( men under tak då) så det blir utomhuskallt på vintern - hur påverkar det utrustningen ( kamera, IR ... )
Tacksam för tips !
 
Fundera på UPS (avbrottsfri kraft) och SMS via GSM också. Annars räcker det att tjuvarna klipper ström och/eller teleledning för att du ska "tappa kontakten".

Det finns bra programvara för att spela in när det är rörelse i bilden. Kan inget namn dock.. Bildsekvenserna presenteras sedan på websida så att du kan se på dem hemifrån. De här programmen kan säkert larma genom mail, sms-tjänst osv, men gissningsvis bara via internet (se första punkten).

Personligen siktar jag på SMS via GSM. Kostar c:a 2kkr. Så kan SMS skickas både till dig och till grannen direkt. Bilder är väl bra ibland, men polisiärt är de ofta helt oanvändbara.

Har för mig att jag även sett ett system som i stället för SMS gör ett vanligt mobilsamtal kopplat till mikrofon och högtalare. Då kan man lugnt och stilla prata med "tjuven" och antingen höra att det är syrran som glömde larma av, eller förklara att polisen är på väg. Någon som vet vilket system jag tänker på?
 
Jag byggde ett sk zonlarm som "piper" när någon närmar sig husfasaden samt att jag får ett sms. Då slår jag på spotbelysning som sitter placerade på strategiska ställen runt husfasaden (ca 2-3 KW belysning som styrs från mobilen). Synnerligen effektivt sätt att hålla inkräktare borta. Hade i början lite problem med falsklarm samt den närmaste grannen som blev strörd. Jag justerade ner pip signalen så blev det bra.
 
Vad använde du för utrustning?
 
baljbalj......jag använde en GSM uppringare och rörelsedetektorer inköpta på Clas Ohlsson. Sedan byggde jag ihop en reläbrygga där man styr 220V med 12V på reläspolen som är kopplad till en av utgångarna på uppringaren. Den har varit i drift sedan Juli 2005 alltså nästan tio år utan något större driftsfel. Vi slår på systemet varje kväll och är nästan blivit beroende av det.

Vi gjorde denna installation eftersom det var ett inbrottsförsök när vi vistades i huset. Vi har en mörk baksida av huset med en stor loftgångsterrass. En morgon var en kofot inkörd i en av terrassdörrarna. Larmet har avhjälp troliga inbrott ett par tre gånger. Vid ett tillfälle gick larmet och en person sprang in i en lyktstolpe vi har invid garaget, tyvärr revs glaslyktan ned i flykten. Vid ett annat tillfälle hade ngn varit på terrassen. Larmet gick på natten , jag gick upp och såg att utemöblerna var välta. personen hade snubblat över dem i flykt när larmet gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.