Har ett Powermax-larm (motsvarande Trygga Hem TH-5500 tror jag). Det har suttit monterat i en tidigare fastighet och fungerat klockrent. Nu har jag flyttat och efter 10 mån. i en kartong har jag nu monterat det i nya fastigheten. Efter en massa fippel med att programera givarna igen så funkar allt utom telefonanslutningen. Det är kopplat precis som förra gången med samma trådlösa telefon som det var kopplat med tidigare.

Jag ansluter larmet direkt på inkommande teleledning och returen på första jacket och det verkar som larmet kortsluter telefonanslutningen. Så fort jag lägger på treådarna på inkommande linje så försvinner kopplingstonen. Oavsett om jag ansluter returen eller bara lägger på larmet på inkommande så dör telefonanslutningen. Några tips? Går det att "reset:a" larmet till standard parametrar eller finns det några andra inställningar att kolla? Om inte - kan man koppla bort teledelen och köra larmet lokalt utan att få "linjefel" hela tiden?
 
På DSC:s system brukar du kunna stänga av telelinjeövervakningen. Tyvärr saknades tidigare den sidan i den svenska manualen till själva centralenheten. Den fanns med i den engelska manualen. Jag tror det är i program 380 som telelinjeavkänningen ligger.

Vissa av DSC:s larm kortsluter telefonlinejn i programmeringsläge eller om PC-modulen är ansluten. T.ex. gör MaxSys-centralenheten det. Så snart pc-interfacet ansluts är telefonlinjen död. Det är till för att hindra oavsiktliga larmsändningar under programmeringen, eftersom pc-programmeringen görs med systemet ur "programming mode" och i "normal mode".
 
Tack för tipsen, ska kolla det. Jag har inget PC-interface och har inte haft larmet i programeringsläge när jag har anslutit (tror jag) men jag ska kolla lite till.

Edit: Finns det GSM-sändare man skulle kunna eftermontera?
 
Drogen skrev:
Tack för tipsen, ska kolla det. Jag har inget PC-interface och har inte haft larmet i programeringsläge när jag har anslutit (tror jag) men jag ska kolla lite till.

Edit: Finns det GSM-sändare man skulle kunna eftermontera?
Den som säljs till DSC-larmen är inte knuten till något specifikt larm. Den simulerar en vanlig analog telelinje så larmet vet inte ens att det är en GSM-uppringare det pratar med.

http://www.alarmbutiken.se/listitems.asp?sidan=GSM uppringare

(Trådbundna tillbehör -> GSM uppringare)

OBS. Att det står "SMS-uppringare" gör att man får intrycket att man kan få larmen som SMS vare sig larmet har stöd för det eller inte. Så är det inte.
 
Det känns inte som jag med säkerhet kan säga att det är larmet som krånglar även om det verkar så. Kan man tjäna något på att använda den 6-poliga anslutningen för telefonlinjen utan retur i stället? Förmodligen inte, men...
larm_anslutningar.gif
 
Normalt är det dåligt att parallellkoppla telefonerna med larmet, som du skulle bli tvungen att göra i så fall. Då kan larmet inte be om en ny linje från Telia om den redan är upptagen. Dvs, tjuven behöver bara ringa till din telefon för att försätta larmet ur funktion. Det är särskillt ett problem om du har en fax eller liknande utrustning.

Vad händer med linjespänningen när du ansluter DSC:n till inkommande linje?
 
Linjespänningen sjunker från 46V till 0. Det tyder väl på att larmet kortsluter linjen, eller? Jag hade ju hoppats på att larmet bara snodde linjen p.g.a. någon inställning men det verkar inte så va?

Tillsvidare kunde jag tänka mig att köra utan uppringning om man bara slapp höra "kontrollera larmet för fel" varje gång man aktiverar/avaktiverar. Dyker det upp något annat fel så reagerar man ju inte på det. Det vore jäkligt smutt om man kunde få tag på en annan centralapparat och testa med...
 
Det låter som något fel. Har du kontrollmätt anslutningskabeln till kretskortet? Du kan även prova att mäta resistansen mellan A- och B-anslutningen på kretskortet (Tip/Ring i engelska termer). Den bör vara flera kOhm om kortet har "luren på" och några hundra Ohm om luren är av. Normalt ska systemet vara i "lur på".
 
L
Jag tror att du kan stänga av "telekollen" så att du slipper ditt linjefel hela tiden.
Se stycke 4.5.2 i installationsguiden (i alla fall i den version jag har). Då får du telefel bara när larmet löst ut och det tror jag att du kan stå ut med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.