Vi har börjat fundera på att skaffa larm. Dock är jag lite tveksam till ett färdigt paket kopplat till central.
Den funktion jag tycker är viktigast är istället brandlarm och ev. larm vid vattenläckage.
Funderade på om man kunde bygga ihop ett eget larm som larmar till våra mobiler.
Helst hade jag i så fall sett att det fanns möjlighet att koppla in ett flertal kameror, brandlarm och vattenlarm utöver inbrottsdelen.

Förutsättningarna är
2-planskåk med två ingångar nere och balkongdörr på ovanvåning.
Hund på nedervåningen (ca 30kg)

Fullt utbyggt hade jag velat ha:
3-4 kameror för att täcka stora delar av huset (framförallt för att kunna se ev. brand eller vattenläckage).
3-4 brandsensorer.
2-3 vattensensorer.
Magnetsensorer på de tre dörrarna.
3-4 rörelsedeckare varav minst 2 måste klara husdjur.
Kunna styras via mobilerna, kolla kamerorna från datorn e.t.c.
Här är ju en fundering på hur lätt/svårt det är att knäcka systemet så obehöriga kan komma åt kameror e.t.c. Lite integritet vill man ju ha :)

Helst hade jag kört detta trådlöst då det är svårt att dra kablar snyggt i kåken.

Jag har säkert missat en massa saker som kan vara bra att tänka på så upplys gärna en rookie inom larmbranschens röriga värld.
 
Dede77 skrev:
Vi har börjat fundera på att skaffa larm. Dock är jag lite tveksam till ett färdigt paket kopplat till central.
Jag håller med dig delvis, jag är också lite skeptisk till nyttan att vara uppkopplat till en larmcentral bl.a pga insatstiden är i regel alldeles för långsam.
MEN en faktor talar kanske för; Om du installerar ett godkänt larm OCH är ansluten till larmcentral så får du rabatt på din hemförsäkring + att du får mindre självrisk vid en skada. Detta kan kanske sammantaget innebära att det i stort sett är gratis att ansluta till larmcentral. Det vill säga om du valt rätt försäkringsbolag,
 
Gällande brandsensorer/rökdetektorer så bör man ha en rökdetektor i varje sovrum, ovanför trappan, rum med eldstad, tvättstuga, mm. En rökdetektor täcker max 60 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.