T
Vår bergvärmepump (IVT Greenline HE C7) larmade tidigare ikväll pga att temperaturen för köldbärare ut var för låg, den låg en kort stund under -10 C. Pumpen har sedan återhämtat sig temporärt och lyckats producera varmvatten en gång.

Vad kan vara fel?

Jag hoppas kunna få tag på tekniker under morgondagen.
 
B
Vad är brinetempen in?

Är den låg är ditt borrhål kraftigt undersimensionerat. Är den hög är sannolikt din brinepump dålig, alternativt att ett rör t.ex. är klämt, ett filter på brinekretsen som är igensatt, eller kanske själva växlaren om du saknar filter.
 
T
B BSOD skrev:
Vad är brinetempen in?

Är den låg är ditt borrhål kraftigt undersimensionerat. Är den hög är sannolikt din brinepump dålig, alternativt att ett rör t.ex. är klämt, ett filter på brinekretsen som är igensatt, eller kanske själva växlaren om du saknar filter.
Temp för köldbärare in är drygt 6 C just nu, vilket är ungefär samma som utomhustemperaturen. Osäker på vad temp in var precis när det larmade.
 
T
T tg43 skrev:
Temp för köldbärare in är drygt 6 C just nu, vilket är ungefär samma som utomhustemperaturen. Osäker på vad temp in var precis när det larmade.
Borrhålet och pumpen har gått i 10 år och vi har inte ändrat effektuttaget detta år. Men underdimensionering kan naturligtvis inte uteslutas.
 
Med allra största sannolikhet är det ett cirkulationsproblem. Kolla eventuella filter och att det är tillräckligt med brinevätska till att börja med.
 
T
useless useless skrev:
Med allra största sannolikhet är det ett cirkulationsproblem. Kolla eventuella filter och att det är tillräckligt med brinevätska till att börja med.
Tack. Nu verkar den fungera normalt i drift. Köldbärare in är 6 C och köldbärare ut 1 C. Momentant föll dock ut-temperaturen till -2 C.

Stämmer det att ca 4 grader är lämpligt delta på köldsidan?
 
T
T tg43 skrev:
Tack. Nu verkar den fungera normalt i drift. Köldbärare in är 6 C och köldbärare ut 1 C. Momentant föll dock ut-temperaturen till -2 C.

Stämmer det att ca 4 grader är lämpligt delta på köldsidan?
Dessvärre larm igen nu precis efter att värmepumpen slog av. Köldbärare ut nere på -13.
 
B
Klockrent cirkulationsproblem.

Jo, 4-5c delta T är lagom. Så du borde ha nån plusgrad ut. Börja med att kolla filtret.
 
När det växlar så snabbt kan det vara givaren som börjar ge sig om du har tur. Om du kör cirkpumpen på kalla sidan i manuellt läge en stund samt kollar temp och känner på rören så borde du kunna få en uppfattning.
 
T
E Emanuel01 skrev:
När det växlar så snabbt kan det vara givaren som börjar ge sig om du har tur. Om du kör cirkpumpen på kalla sidan i manuellt läge en stund samt kollar temp och känner på rören så borde du kunna få en uppfattning.
Tack. Jag hoppas kunna få hit en fackman som kan felsöka imorgon, tror det är det säkraste.
 
T
T tg43 skrev:
Tack. Jag hoppas kunna få hit en fackman s
T tg43 skrev:
Tack. Jag hoppas kunna få hit en fackman som kan felsöka imorgon, tror det är det säkraste.
om kan felsöka imorgon, tror det är det säkraste.
T tg43 skrev:
Tack. Jag hoppas kunna få hit en fackman som kan felsöka imorgon, tror det är det säkraste.
Borde jag ställa om pumpen till att endast gå på elpatronen i väntan på tekniker?
 
T
T tg43 skrev:
Borde jag ställa om pumpen till att endast gå på elpatronen i väntan på tekniker?
Nytt larm nu, utlöst lågtryckspressostat.
 
T tg43 skrev:
Nytt larm nu, utlöst lågtryckspressostat.
Då är det inte givare utan troligtvis flödesproblem som någon annan skrev.
 
T
E Emanuel01 skrev:
Då är det inte givare utan troligtvis flödesproblem som någon annan skrev.
Ja det låter rimligt.
 
Men då det funkar ibland så borde det vara cirkpumpen som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.