Nu börjar det eldas lite väl nära gården, se länk

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1571806/Stallbrand-hotar-boningshus-.html

Så min fundering är nu angående rökdeckare kopplade till huslarm som tål att placeras i uthusbyggnader. Det är ju lätt att det blir för sent innan man upptäcker att det brinner.
Har hört att vissa deckare ska vara känsliga mot damm? De måste ju även klara av kyla då det är ett ouppvärmt utrymme! Någon som har bra koll på detta??
Inget larm är ännu installerat så alla fabrikat är välkommna!
//Oscar
 
Rökdetektorer är känsliga mot allt som kan uppfattas som brandrök. Hur känsliga beror på typ av detektor, men de flesta har problem med såväl damm som hög luftfuktighet. Optiska detektorer anses vara effektivast, när det gäller detektion av pyrande bränder. Bränder som kan glöda under flera timmar, innan de utvecklas till bränder med öppen låga. Joniserande motsvarigheter är något snabbare på detektion vid brand med öppen låga. Det finns dessutom "smarta" centralapparater som kontinuerligt mäter detektorns "nivå" och justerar kravet på signalnivå t.ex. vid långsam nedsmutsning. Kyla i sig brukar inte vara något problem, däremot väderomslag som skapar fukt i icke uppvärmda lokaler tenderar att ge falsklarm.
 
I ouppvärmda lokaler eller i lokaler där risken för smuts är överhängande är det kapslade värmedetektorer som gäller. Det finna idag ingen konsumentprodukt som skulle klara en sådan miljö du vill sätta detektorn i. Börjar vi prata system som känner av smutsigheten på detektorn är vi inne på analoga system (adresserbart, redudant mm), vilket har en prisklass på minst 20000 kr. En konventionellt system ("Dumma" detektorer som antingen indikerar till eller från) går att få från 7-8000 kr. Detektorer som kopplas till inbrottslarm är att likställa med Konventionella detektorer
 
Vi kan inte ha brandlarmet på i friggeboden på vintern för batteriet tål inte kylan.

Edit: En rörelsesenor kopplad till ett par 500W bygglampor borde avskräcka lite iaf.
 
Redigerat:
Tack för svar! låter som jag ska satsa på en kapslad detektor . Får kanske rent av bli en av varje typ. kanske någon form av anslutning till elnätet så man kommer ifrån att byta batteri.
Lampor ska även de sättas upp, enda nackdelen med detta är alla djur som tänder dem stup i kvarten...
Noseone, vilken typ av larm är det du har??
//Oscar
 
Vanligt brandlarm, 199 kr eller nått på Bauhaus.
 
Okej, får kolla närmre på "vanliga" brandlarm som kommunicerar med varandra.
 
199 kr då talar vi om enstaka brandvarnare. Brandvarnare i en något högre prisklass finns ju också med radiosockel som kommunicerar med sina partners, ljuder en så ljuder alla. Inte desto mindre har man problem med både fukt, damm och batteritid.
Noseone skrev:
Vi kan inte ha brandlarmet på i friggeboden på vintern för batteriet tål inte kylan.
Du menar att brandvarnarens batteri inte tål kylan. Det är stor skillnad på ett brandlarm och enstaka brandvarnare.

För brandlarmssystem gäller ovan skrivet. Men det bör sägas att skyddsnivån endast med värmedetektorer är förhållandevis liten. Det hinner med andra ord bli en så stor brand när detektorn larmar att den är svår att släcka på egen hand och byggnaden är därmed ändå i fara. Vanligt är att detektor larmar när detektorkroppen värmts upp till 80 grader och då är som sagt branden ganska väl utvecklad.
 
Redigerat:
Nja värmedetektorer går att få på ned till 55 grader. Vilket går fort att uppnå vid en ev brand
 
En nätdriven värmedetektor klarar ner till -30 grader, max +45graders omgivningstemp och 95% luftfuktighet utan fellarm.. Så en sådan borde ju funka att putta upp i utehuset.. Sen finns dom såkallade kapslade värmedetektorerna som är IP67 klassade, den borde absolut kunna sitta utomhus, finns ner till 57 grader om jag inte minns fel!
 
frohike skrev:
Nja värmedetektorer går att få på ned till 55 grader. Vilket går fort att uppnå vid en ev brand
Ja, du har rätt i att det går att få tag i. Jag hävdar dock ändå att 80 graders är vanligast. Men det är klart att en lägre reaktionstemp är bättre i detta sammanhang.

Om en brand uppstår som inte är direkt under detektorn, hur lång tid tar det då innan de varma rökgaserna har värmt upp provkroppen i detektorn till 55 grader? Det är avsevärd skillnad i tid till larm mellan rökdetektorer och värmedetektorer. För att uppnå dessa 55 grader talar vi om att en hel gardin brinner, en hel sopkorg eller något av motsvarande storlek och inte för långt ifrån detektorns centrum.

Här finns en länk till ett program för att beräkna tiden till detektion beroende på placering, brandutveckling och takhöjd. Se Detact T2.

Jag ber TS om ursäkt om vi spårat allt för nördigt långt från ursprungsfrågan.
 
Du får hävda vad du vill, men ~80 grader är inte mer vanlig än övriga. Lite olika från olika tillverkare men standard är 4 olika gradtal med 20 graders stegring. Med början runt 54-60 grader och upp till runt 120 grader.

Till TS
Hittade denna lilla uddadetektor som jag inte vet kvalité på, nackdel är batteridrift.
http://www.skadeprevention.se/v%C3%A4rmedetektor-p-232.html

Har du ett vanligt inbrottslarm?
Har du det kan du hyffsat billigt bygga en branddetekteringsfunktion utav riktiga detektorer. Använder du en anslysator för glaskross ex IFU500 så kan du använda vilken icke adresserna detektorer du vill som är avsedd för brandlarmssystem.

Pris för detta hamnar på 1200-1500 kr


FireSys är en trevlig produkt också
http://www.youtube.com/watch?v=k-QY31dmgMY
Beroende på inställning kan man komma ner i tider på 15 sekunder från det att temperaturen börjar stiga. I ett slutet utrymme sker detta snabbare än utomhus som i videon.
Priset vill jag också minnas är hyffsat överkomligt, ivafall i min värld
 
Redigerat:
norrbottenstorpet skrev:
199 kr då talar vi om enstaka brandvarnare.
Såklart jag menade brandvarnare.
 
frohike skrev:
Du får hävda vad du vill, men ~80 grader är inte mer vanlig än övriga. Lite olika från olika tillverkare men standard är 4 olika gradtal med 20 graders stegring. Med början runt 54-60 grader och upp till runt 120 grader.
Får erkänna att jag saknar statistik på det, var min egen upplevelse. Jag har sett många installerade larm. Det väsentliga tycker jag är att upplysa TS om den förhållandevis stora skillnaden mellan värmedetektorer och rökdetektorer. En värmedetektor måste värmas upp för att aktiveras och det kan ta tid.

Jämför skillnaden på brandens storlek (och därmed hur lätt släckt branden är) när brandvarnaren tjuter och när sprinklern aktiveras. En värmedetektor och ett sprinklerhuvud har det gemensamt att de båda ska värmas av jetstrålen i taket för att aktiveras, till skillnad från rökdetektorn. Se försök 2:

http://www.youtube.com/watch?v=fY5Phk2B3Bs
 
Det finns eller fanns iaf nyligen vanliga billiga brandvarnare med kabelanslutning för att länka ihop flera sådana varnare.

Förutom trådlöst sammankopplingsbara brandvarnare så finns det sådana som kopplas med kabel.
optisk, jonisk, optisk eller jonisk som har både 230V-nätdrift och batteridrift och kombinerad jonisk och optisk.

Det finns också brandvarnare för anslutning till larmcentral.

Frågan är som sagt hur det är med falsklarm, och batterier.

För att undvika kondens så kanske man helt enkelt kan värma brandvarnaren en gnutta. Seriekoppla två 15W 230V-lampor, de kommer dra kanske 10W och ha en enorm livslängd, och kommer nog värma bort en del fukt. Kanske kan funka, kanske inte?

Olika uthus kan ha rätt olika mängd kondens. Det är nog bara att "känna efter" i respektive uthus hur det blir som värst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.