Hej,

"Högtryckspressostaten (63H1) utlöst 5 gånger inom 60 minuter eller under 60 minuter kontinuerligt."

Får detta larm på min Nibe acvm270 som är kopplad till utomhusdel ams 8-10.

HISTORIA
- Kopplade av värmedrift och har den senaste månaden endast haft den för varmvatten.
- I förrgår när problemet började hade vi stängt av huvudbrytaren till huset två eller tre gånger för mindre el-fix i huset.
- Min fru glömde samma dag varmvattnet på i någon timme :/
-Kör nu endast på elpatron vilket fungerar.
-Larmet kommer tillbaka inom en timma om man nollställer det eller stänger av och på pumpen.

Möjliga orsaker enligt manualen (för aktuellt larm)...
- Defekt högtryckspressostat
- Expansionsventil ej korrekt ansluten
- Serviceventil stängd
- Defekt kontrollkort i AMS 10
- Lågt eller inget flöde i värmedrift
- Defekt cirkulationspump
- Defekt säkring, F(4A)

Min första tanke är att det är en defekt säkring, eftersom vi stängt på och av strömmen. Men i så fall är frågan var denna 4amperes säkring sitter. Hittar ingen sådan i min utomhusdel och vill inte gärna dra ut kretskortet för att komma åt all elektronik.

Vad för orsak verkar vara mest rimlig och hur löser jag det???

Tack på förhand!
 
R
Det är en split du har och då går gasen in till beredaren/tanken , löser den då på högtryck kan det vara
flödesfel genom växlaren , VP blir inte av med värmen , kan du skruva upp farten på cirkpumpen ? och prova
I övrigt så få tag i en kylgubbe , vem som helst kan kolla upp köldmediat , du behöver inte ta en
Nibegubbe som är dyrare
 
R rävlyan skrev:
Det är en split du har och då går gasen in till beredaren/tanken , löser den då på högtryck kan det vara
flödesfel genom växlaren , VP blir inte av med värmen , kan du skruva upp farten på cirkpumpen ? och prova
I övrigt så få tag i en kylgubbe , vem som helst kan kolla upp köldmediat , du behöver inte ta en
Nibegubbe som är dyrare
Intressant! Låter väl inte helt otroligt att det har med kombon varmt väder och endast varmvattenproduktion. Undrar om det kan lösa sig när vi kopplar in golvvärmen i så fall!?! När jag först kopplade bort radiatorerna fick jag ett larm som, från vad jag minns handlade om just att pumpen inte blev av med värmen, vill minnas att det var ett annat larmnummer, men det kanske var samma. Då försvann det efter nollställning, men nu kommer det tillbaka.

Är det alltså cirk-pumpen som får kylvätskan att gå jag bör kunna testa justera?

Ringde till en från annan firma, men de rekommenderade mig att gå till Nibe, utifall det skulle vara ett ärende där min garanti gäller (Haft den mindre än 2 år). Hos det nibe-auktoriserade företaget var dock kylteknikern på semseter tills måndag.
 
R
Nej inte cirkpumpen det är kompressorn som knuffar runt köldmediat , det var mera om cirkpumpen för
systemvattnet inte gick som den skulle
Ett tips till , det ska finnas filter som sitter före pumpen och växlaren för att inte växlaren ska bli full av skit ,
har du kollat det , är även det en vanlig felkälla , kan se ut så här
 
  • Mässingskulventil med blått handtag som används i VVS-system, före pumpen och växlaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparfilter till cirkpump som skyddar växlare från föroreningar.
OK, tjaa det som förvirrar mig är att värmen ju är innaktivirad och cirkpumpen borde borde inte gå överhuvudtaget. Det varmvatten den producerar får väl trycket från kallvatteninloppet, så pass jag förstår. Tycker inte felet borde kunna ha med vatten att göra eftersom den endast producerar varmvatten. Men jag kanske har missförstått något där?

Ett alternativ utifrån manualen är ju "värmeväxlare igentäppt", men är det den växlare som sitter i utedelen du syftar på? Det finns ju ett par kranar för köldmediet på den, in och utlopp. Har de ett filter?

Du får ursäkta att jag känner mig lite lost här i pumpens komplexitet :/
 
  • Gilla
Ajsomfan
  • Laddar…
R
Cirkpumpen snurrar alltid vid VV-produktion för att värma VV , en ventil slår om mellan värme och vv
växlaren i innedelen är både för vv och värme och det är samma vatten till allt , så börja med att
kolla filtret ,
www.nibe.se/assets/documents/19299/331192-4.pdf på sidan 36 så finns filtret
Du ska nog börja där för det ingår inte i någon garanti utan ligger på brukaren att rensa filtret
 
R rävlyan skrev:
Cirkpumpen snurrar alltid vid VV-produktion för att värma VV , en ventil slår om mellan värme och vv
växlaren i innedelen är både för vv och värme och det är samma vatten till allt , så börja med att
kolla filtret ,
www.nibe.se/assets/documents/19299/331192-4.pdf på sidan 36 så finns filtret
Du ska nog börja där för det ingår inte i någon garanti utan ligger på brukaren att rensa filtret
Aha!

Får tacka så mycket för lektionen, precis vad jag behövde för att få ihop det hela. Då ska jag kolla upp dessa saker imorgon bitti innan jag ringer kyltekniker. :)
 
Hej igen,

Har testat att rengöra smutsiltret HQ1 nu. Fanns väldigt lite smuts där i.

Har dock svårt att tro att det kan ha med filtret att göra då detta filter sitter på återledningen från värmesystemet (de radiatorer jag tidigare hade) och eftersom den vägen är stängd, så kan det inte spela någon roll så vitt jag kan se.

Eftersom varmvattenproduktionen fungerar i driftläge endast tillsats (elpatron), men inte när den i första hand ska hämta värme från utedelen, så måste det väl ändå ha något med utedelen, eller något som sammankopplar ute och innedelen att göra!?

Undrar om det kan vara så här enkelt. (Vet inte om jag helt fattat hur allt fungerar än, men jag testar utifrån vad jag föreställer mig)...

Högtryckspressostaten i utedelen utlöses på grund av för högt tryck på gasen i systemet. Den kylda gasen lyckas inte kylas tillräckligt på grund av för varmt väder och endast varmvattenproduktion, så gasen lyckas inte helt återgå till flytande form efter kylning och trycket blir för högt. Kan det vara så enkelt?

Och om så, skulle det kanske kunna vara en idé att fortsätta köra på el-patron ett par veckor till, tills det är dags att koppla in golvvärmen? Då borde den väl lättare bli av med värmen och gå lite mer som den tidigare gick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.