Jag har cTc bergvärme pumpen som Larm HÖG HETGASTEMP KOMPR 19°C RESET

D

+
Jag vet inte hur ska jag göra. Är det dax att byta hela maskinen. Kan ni snälla ge mig typ 😊
 
hetgaserna blir höga, om du har lite köldmedia, problem med expansionsventilen, för hög överhettning.
Har du några andra symtom på värmepump? Luft i radiatorer?
 
J Johnkhai skrev:
Tack för att du svarar och ger råd. Först visade det sig att det var ett larm för BRINETEMPGIVARE. Rörmokaren bytte givaren, men efter några dagar dök larmet HÖG HETGASTEMP KOMPR 19°C RESET upp. Jag kontaktade rörmokaren igen, och då sa han att jag behöver byta hela bergvärmepumpen.
 
Rörmokare är inte någon kyltekniker och har inte dom ögona för att felsöka ordentligt.

Hög hetgas kan bero på att brinesidan blir djupfryst för att brinepumpen inte får igenom tillräckligt med brine i värmeväxlaren och då bör brinetemperaturen bli väldigt låg - många minusgrader.

Andra fel är som redan nämnt brist på köldmedel (och då kanske det går att hitta oljig och dammig utsida på någon av kylrören), är det termisk expansionsventil så är det inte ovanligt att de börja krångla när de är ett antal kanske över 10 år gamla.

Det bästa är nog att ta in en riktig kyltekniker som är van med bergvärmepumpar av ditt märke och låta gå igenom det och då är det inte säkert att domen är att 'byta skiten' utan kanske 'ny expansionsventil' eller 'brine cirkulationspumpen' fungerar inte eller 'värmeväxlarna är igensatta' och somliga fall 'kompressorn är slutkörd och ha dåligt fungerande ventil' och kanske en prislapp för att åtgärda det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.