Vi håller just nu på och kollar runt på olika larm. Men det känns som en djungel, dels för att man inte vet vilken leverantör man skall välja, men även för att vissa säger att självfallet skall larmet vara uppkopplat mot en larmcentral medan andra säger att det i princip räcker med lite dekaler och en fejkdetektor för att hålla inbrottstjuvarna borta.
Vi vet inte alls vad vi ska välja, å ena sidan känns det dumt att betala varje månad till en larmcentral för ett jobb som man kan klara av själv. Har man bara en signal som går till mobilen om larmet går så kan man ju ta sig dit själv alt ringa till en granne som kan gå över och kolla. Eller så har tjuven redan dragit för att larmet går, så då är han ändå borta när väktarna kommer.

Som sagt känner oss väldigt vilsna just nu, kom med alla åsikter tips och kommentarer.

Tack
 
Vi gillar våra grannar och vill inte skicka dom i famnen på en drogpåverkad inbrottstjuv. Därför skaffade vi larm kopplad till larmcentral (SOS) med utryckning.

Vi valde även till en branddetektor som även den går till larmcentralen, som i första hand söker mig/hustru, sedan närmsta granne för att kontrollera huruvid det brinner.

Väktartjänsten med inre bevakning innebär att vid skadegörelse till följd av inbrott/inbrottsförsök så stannar väktare tills skadan är åtgärdad/återställd och huset är låst och larmat.
Dom kan även gå in och återställa ev. fel på larmanläggningen etc.

Visst blir det billigare om man själv installera ett trådlöst larm och anlitar grannen som väktare...
 
Har ett riktigt proffsigt larm om vi äger själva. Sen kopplar vi till valfri larmcentral och valfritt bevakningsbolag. Räntan på de extrapengar ett "riktigt" larm kostar (15000-40000) kombinerat med den betydligt lägre månadsavgiften för larmcentralen (när man inte är bunden till en viss leverantör) är ungefär samma kostnad som ett 1kr larm som vissa andra dörrknackare vill sälja på er. Skillnaden är då att ni har ett riktigt larm med brandvarnare, flera manöverpaneler, GSM-backup, flera sirener, magnetkontakter på flera ställen, dold huvudenhet som inte sitter direkt innanför dörren osv beroende på vad ni vill ha. Helt enkelt ett bättre larm som både skyddar på fler punkter och är lättare att använda kombinerat med "äkta proffsdekaler" som kanske avskräcker mer än okända dekaler från ett postorderföretag. utan att månadskostnaden för den skull blir högre.
 
Min lösning får nog representera "inte";
Huset jag flyttade in i har ett securitas direct installerat, som förra ägarna hade sagt upp abbonemanget på. Nu har jag kopplat ur det helt och hållet (deckare och panel osv sitter dock fortfarande kvar, eftersom man Securitas direkt vill demontera själva).

Gillar själv inte känslan att behöva ha larm. Däremot, eftersom jag jobbar inom branshen, så kan jag tänka mig att installera karmkontakter på alla fönster och dörrar som jag brukar ha öppna, det har hänt mer än en gång att jag glömt tex badrumsfönstret på vid gavel när jag varit på jobbet. Skulle ju kunna skadas vid regn, samt kanske någon skum filur skulle kunna ta tillfället i akt och klättra in.

Så svaret från min ståndpunkt, är antingen ett riktigt larm med skalskydd, eller inget alls.

Hade iofs inbrott i min första lägenhet, och det kändes ju inte så där värst kul, men man glömmer. ;-)
 
Det jag fick höra av säljaren av vårt larm var att koppling till central är i princip onödigt. (dom säljer larm både med och utan koppling till larmcentral).

Hans resonemang var som följer: Om du får inbrott och larmet går så vet tjuven att larmet ringer nånstans. Om det då är till ett vaktbolag eller till en privatperson är inte intressant, han lägger benen på ryggen ändå.

Jag kör utan koppling till larmcentral.
Jag tror att ett billigare larm fungerar minst lika bra som ett dyrt, då blotta närvaron av larmet håller tjuven borta. Skulle tro att dekaler och en siren (som ej är inkopplad till nått) fungerar nästan lika bra.
 
Jag lägger min röst på ett larm som inte ringer en väktare eller central. Det är bättre att signalen går till mig eller - om jag t ex är bortrest - granne eller närboende släkting. Anledning: kostnad ställt mot nytta.

Det primära - om man vill ha ett larm över huvud taget - är att det syns att man har larm (skrämmer kanske någon typ av tjuv) samt att det låter (skrämmer annan typ av tjuv). Det ska låta högt och förstås även utomhus.

I övrigt så kan man ju se över säkerheten i allmänhet och åtgärda uppenbara risker. Det finns så mycket annat än "vi måste köpa ett larm" att fundera över.

Vad äger man och vad vore värst att bli av med? Hur åtgärdas det? Fota och/eller filma dessutom alla ägodelar.

Vart skulle en tjuv enklast kunna bryta sig in ostört - hur kan det förhindras?
 
Tack för era svar, tar tacksamt emot fler åsikter. Den säljaren som jag pratat med på Securitas sa att det skulle kosta 2980kr i installation och 258kr/månad om man bara ville ha larmat på nedervåningen och 4161kr i installation och 273kr/månad om man ville larma båda planen. Då ingår fria utryckningar, installation, underhåll, montering,skyltning så mkt man vill och rörelselarm.
Han sa (och det säger han kanske för att få sälja larm) att tjuven vet vilka larm som går till en central och vilka som inte gör det beroende på vad man har för dekaler.
Jag känner just nu att vi inte vill ha uppkoppling mot larmcentral men börjar undra vad alternativen är. Vad kostar ett larm utan uppkoppling har kollat runt lite men tycker det är svårt att hitta priser.
Kom gärna med fler argument för och emot.
 
Vi kommer att välja ett värsting larm, dels för att vi kommer att bo lite på "landet" och dels för vi inte vill få hela huset länsat. Vi har en släktning som jobbar på ett vaktbolag och vi rådfrågade honom om hur vi skulle göra, vi tänkte först inte ha kopplat larm till en central då platt-tv eller vad det nu är redan är borta när dem kommer dit. Men man slipper iallafall få hela huset genomsökt av nån skum filur. Och om fallet skulle vara att man blir överfallen, mot all förmodan, så vet man att det är iallafall någon som vet att något inte står rätt till....

Så, ja, larm med koppling till väktare!
 
Observera att du vrakar ha fått pris på en rörelsedetektor på övervåningen vilket kan vara lite önödigt. tjuven bryter sig ju knappast in på övervåningen utan att förr eller senare gå ned för trappen och utlösa rrelsedetektorn på nedervåningen.

Allmänna skrotdekaler från Clas olson eller liknande är nog betydligt sämre än en dekal från ett känt märke eller känd larminstallatör på orten. Nackdelen med tex en Sector dekal är att en någorlunda begåvad tjuv som känner till olika larm vet att hela larmcentralen inklusive uppringare och siren och manöverpanel sitter som en enda enhet direkt innanför dörren. Bryt dig in genom dörren sen ett hammarslag i den eller ryck lös den från väggen och stampa på den så är den satt ur spel direkt utan att den hunnit skicka iväg larmet eftersom du har ingångsfördröjning på ytterdörren....

Kolla med en seriös installatörsfirma som ej är bunden till Securitas, fd Falk (AS4 eller vad dom heter nu) eller sector. Då säljer dom antagligen Teletec connect eller Bosch/DSC larm som båda är mycket bra larm som är godkända och proffsklass (Avsevärt bättre= mer avancerade i många stycken än det Securitas direct, sector osv säljer) Dessa larm kan du ansluta till valfri larmcentral och valfritt bevakningsbolag för en betydligt lägre månadsavgift än den som du fått. Installationen för ett motsvarande larm som du angav bör ligga på 8000-15000 men den extra kostnaden tar du igen på lägre anslutningsavgift. Och får ett bättre larm på köpet.



Fria utryckningar är inte så mycket värt eftersom de helst aldrig ska behöva rycka ut en enda gång!

Underhållet är mycket ringa förutom vid åsknedslag eller liknande då hemförsäkringen går in med åldersavdrag naturligtvis. Själva underhållet innebär ett batteribyte i centralenheten vart 3:e år kanske eller så och en enkel funktionskontroll att alla givare fungerar.
 
Jag har satsat på kamerabevakning med live motion kopplat till datorn eftersom webbservern ändå står på dygnet runt och hittills har jag inte haft påhälsning trots att jag bor vid en ökänd bakväg där kriminella element färdas i div. underliga rishögar dygnet runt. Kåkarna runt omkring har haft påhälsning men dom tittar inte åt min ens och då har jag inte ens ett lås i verkstadsdörren, men den och andra dörrar är larmade istället.

Kameror skyr dom som pesten och **** blev jag av med efter den gången jag öppnade ytterdörren med hagelbössan i näven. Sånt sprider sig i kretsarna.
 
Vedeldarn skrev:
Kameror skyr dom som pesten och **** blev jag av med efter den gången jag öppnade ytterdörren med hagelbössan i näven. Sånt sprider sig i kretsarna.
Gjorde likadant, nu kommer det vare sig påskkärringar eller barn med majblommor längre !
 
Hej!

Teletec och Bosch har de trådlösa larm eller är det säkrare med tråd, de är ju så trist med trådar överallt.

mvh

Bambi
 
Okej nu har jag ett nytt resonemang, som ni gärna får sticka hål på. Om tjuven gör inbrott och larmet går, stannar tjuven kvar då för att han vet att det inte är kopplat till någon larmcentral eller drar han oavsett? Och är det inte så att det värsta är att man har haft inbrott inte huruvida tjuven fick med sig en plasma eller en plasma och en dator. Det tjuven tar får man ju oavsett ut på försäkringen.
Det som känns solklart är ju att man ska ha larm, och att man ska ha en siren. Sen är frågan räcker det att ha rörelsedetektorer eller ska man ha brytare på dörrar och fönster också?

Tack för alla svar
 
Statistiken säger att det sker ett inbrott i ett hem var 30e år!

Först och främst rejäla lås på dörrar och fönster på bottenvåningen.

Ett vanligt enkelt larm kopplat till ett par väl fastsatta högljudande sirener inne i huset borde få den mest inbitne tjuv att sticka iväg när larmet går. Sedan att man får upplysning på mobilen är ett värdefullt plus, samt att man själv eller någon annan lagar inbrottshålet.
Det är vad man behöver för att skydda en vanlig egendom från inbrott. Har man konst eller andra värdesaker för flera miljoner, så får man ta till bättre grejor.

Väktare som sticker ut går på vanliga villainstallationer INTE in i huset, utan kollar bara på utsidan och sätter igen stället där tjuven gått in.

Här skulle en fräck tjuv kunna ligga inne i huset och trycka tills väktaren åkt iväg och sedan fortsätta med inbrottet. Skulle larmet gå igen och väktaren återkommer så är det bara att gömma sig igen, för väktarna går fortfarande inte in huset.
 
Se först och främst till att skaffa bra lås på dörrar och fönster. Ingen tjuv vill baxa en TV genom ett fönster. En dobberman/rottweiler eller liknande är nog också en sak som skrämmer mer än larmdekaler... Fast det kanske man inte vill skaffa sig.
Larm skall bara ses som ett komplement till bra lås, upplyst hus, klippt gräsmatta, rensad postlåda etc.
Jag tror inte heller det går att generalisera en tjuv, då det finns ett otal faktorer som spelar in. Dels beror det på var och hur du bor, på landet med mil till närmsta ort och hundratals meter till närmsta granne så lär du kanske inte få påhälsning av impulsknarkaren utan en mer sofistikerad balt/svenskt småbus. Där hjälper det föga med Securitas, G4S eller något annat bolag då de vet att det lär dröja en stund innan någon kikar förbi och larmet kan man ju lokalisera och tysta (även om en bra installation med centralenhet väl dold, dolda sirener och dyl. kan förlänga denna tid avsevärt).
I tätort kan det däremot kanske verka mer avskräckande med "riktiga dekaler" för där vet man med sig att man kanske inte hinner stanna kvar och länsa.
Den höga pundaren bryr sig nog inte alls då det inte ens är säkert att han noterar att det finns larm.

Att sia i vilket larm man skall skaffa sig är som att råda någon vilken bil den skall köpa. Jag är definitivt INTE rätt person att råda om larm då min kunskaper är ytterst begränsade. Jag satt som er och vred och vände på för och nackdelar.
Vi köpte till slut ett Jablotron larm ("Comfort larmet") som säljs av byggvaruhus, Alarmera.se, GB trading mfl. (vi köpte från GB då de hade lägst pris just då och bemötandet var trevligt). Vi valde ett larm med GSM uppringare, det är trådlöst har Magnetkontakt och en PIR deckare på bottenvåning, en PIR på mellanplan och 1 rökdeckare på övervåning.
Centralenhet är gömd, trådbunden siren+trådlös siren. Skall även köpa röckdeckare till övriga plan samt funderar på utomhussiren.
Har ingen aning om larmet är av bra kvalitet eller ej, men det har nu fungerat klanderfritt i över 1 år och jag är nöjd. Fick ett SMS så sent som förra veckan att larmet (magnetkontakt) löst ut och innan jag han ringa min sambo så kom ett till att larmet var avstängt av just min sambo.... Hon hade råkat missa en siffra och fortsatte att mata på med koder och vips så hade tiden gått ut.

Oj såg att mitt inlägg drog iväg i spaltmeter, fråga gärna på. Det finn mycket med kunniga människor omkring dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.