Hej!
håller som bäst på att montera.
Litet frågetecken ang rökdetektorer..
Ansluts +, - com och no...men sen finns det en anslutning till "IC" eller "+" (har två typer).
är detta för åter ställning eller nån form av sammankoppling som får alla enheterna att tjuta samtidig vid larm?
Jag har 5 branddetektorer, 3 av dem (samma typ) hade denna "IC" ansluten. dessa punkter var sammankopplade vid centralen...dock ej anslutna till centralen...alltså kan det väl inte vara återställning..

en annan fundering kring sirener. Har en inne och en ute. ansluts till samma plintar i centralen.

sirener skall ha ändmotstånd parallellt över +, - vid siren. men hur gör jag när jag har två parallell kopplade sirener?

om en skurk i detta fall kortsluter siren utgången, sänker han inte då utgången och tystar båda sirenerna? lösning?
funderade själv på att använda någon form av mellan relä, ett relä för var siren....kan det vara en bra lösning? kabel sabotaget detekteringen försvinner dock..
 
Redigerat:
du kan ju koppla inomhus sirenen via PGM 2.

ändmotståndet kopplar du över den yttre sirenen...
 
På fråga ett svarar jag "det beror på". Beroende på hur rökdetektorn ska användas så kan de ha olika funktioner, tex för "äkta" brandlarmsanläggning eller som brandvarning till inbrottslarm.
Det bästa är att jaga rätt på en manual för den aktuella detektorn på nätet. Annars kan du lägga upp märke och beteckning här på forumet, så finns det alltid goda människor som vill hjälpa till :)

På fråga två, ändmotstånd på sirenslinga, håller jag med el_richard. Sätt motståndet på den siren som sitter längst ut på slingan.

På fråga tre, reläer till sirener, så kan det vara en bra lösning om sirenutgången på centralkortet inte klarar att driva de anslutna sirenerna (jämför strömförbrukningen på sirenen med utgångens maxström). Reläet drivs då av sirenutgången och sirenerna från en extern spänningskälla, tex en trafo, via reläet.

Även om tjyven klipper kabeln till sirenen så har larmet redan skickats till mottagaren. Om du sätter upp en siren med batteribackup så tjuter den även om kablarna klipps.
(har hört om en irriterad väktare som inte fick tyst på sirenen, slet ner den från ytterväggen och kastade den i företagets lilla damm utanför entren. När jourteknikern kom på plats låg sirenen fortfarande och tjöt i dammen :D)
 
el_richard skrev:
du kan ju koppla inomhus sirenen via PGM 2.

ändmotståndet kopplar du över den yttre sirenen...
Om denna möjlighet finns låter det som bästa lösningen!
2 oberoende sirener.

yttre sabotage skyddad och den innre på egen utgång.

får hem och lusläsa manualen...
 
bara att programera PGM2 så att den följer siren.

Tok enkelt, du förstår när du läser bruksanvisningen.
 
Det blev skit bra!
tack för tipset.

Gällande brandvarnarna så betyder just "IC" Interconnect...så det var bara att koppla ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.