Hej!

Jag är igång med mitt husbygge och projekterar nu för mitt hemmalarm...

Har fått möjlighet att till ett mycket attraktivt pris köpa ABUS Terxon MX (hybrid) larmsystem. Dock så hittar jag inga åsikter på nätet om deras larmsystem, någon som har något att säga om deras system?

Mina krav är det vanliga trådlöst primärt, men möjlighet att komplettera med trådlösa system i framtiden... Inbrott och brand är primärt...

Vidare önskar jag också kunna styra lite olika funktioner i huset t.ex då jag larma på vill ja bryta strömmen till spis ugn micro m.m. via reläutgången är detta möjligt? Vidare vill jag också system-/driftövervaka värmesystemet är detta också möjligt?

Finns det några åsikter? eller svar på mina frågor

MVH Fiat 500
 
Första gången jag har hört talas om det.. Så länge du fixar allt själv lär det säkert fungera. Eftersom jag tror att någon support eller installationshjälp lär bli svårare att få.
Har du heller inga krav på att det skall vara klassat så lär det också fungera.
Alla larm idag av lite rang klarar att bryta strömmen till spis eller liknande med hjälp av reläer mm Driftövervaka värme, då är vi inne på något helt annat än larmsystem, då börjar vi närma oss överordnade system och integrerade system.
 
http://www.abus-sc.se/silver.econte...bridalarm-Terxon-MX/Alarmzentrale-Sets/AZ4100

Tekniska Data för Abus Terxon MX


Art. nr.:
AZ4100

EAN nr.:
4043158015706

Förpackning storläk LxBxH:
410x320x130 mm

Vikt:
6,50 kg


Alarmzoner on board:
9: 8 zoner + 1 sabotagezone

Udgange:
11: Transistor 1 x 500 mA, 2 relæer for hver 1000 mA, 8 ekstra for hver 40 mA, frit programmerbar

Zoneafslutning:
Frit valg mellem NC og DEOL

Sabotagelinjer:
2, en til sirene, en til føler

Betjeningsdele:
Maks. 4 stk.

Overvågningsområder:
Op til 4 områder, enten 1 hovedområde og 3 underområder eller 4 ækvivalente partitioner

Hændelseshukommelse:
Op til 250 hændelser med dato og klokkeslæt

Programmering:
Direkte via display, software eller modem

Brugere:
Op til 16 brugere og/eller 16 proximities, 1 masterkode

Zoneegenskaber:
Frit programmerbar til hver zone (undtagen sabo)

Kodelængde :
4 og 6 positioner mulige

Nødforsyning:
Batteri 12V/7Ah (tilbehør)

Mål (HxBxD) :
312x384x90 mm

Vægt:
5,0 kg

Udvidelige zoner:
3x8 zoner (trådført og/eller trådløs)

När jag jämför Data mellan Abus Terxon MX och exempelvis DSC PC1616 verkar det vara ungefär samma värden. Man får ett grundpaket, sedan får man bygga ut med moduler om man vill ha trådlösa enheter, larmsändare m.m.

Vad det gäller service och support verkar Abus vara rätt så stora i branschen (säkerhetsteknik) åtminstonde om man menar video och tv-övervakning, deras produktsortiment verkar vara rätt så gediget...
 
För mig är ABUS i sverige cykel och MC-lås.. På larm är dom obefintliga, därav är svensk service otroligt mycket svårare än exempelvis DSC eller likande som mer eller mindre alla jobbar med och som finns billigt att köpa från UK bla om man vill ha utbyggnadsdelar

Ett grundkitt DSC 1616 går att komma över för en billig peng.. Hade nog satsat på känt märke än ett på svenska marknaden udda märke.
 
bosch easy serien, samt kör trådbundet om du ändå bygger nytt...
 
Trådlöst är redan fixat, vill dock vara förberedd på trådlös för framtida behov så som t.ex. gäststuga på tomten... Som jag ser på det så behöver man inte betala för den trådlösa funktionen på larmen för den dagen man bestämmer sig för att bygga ut denna delen, Köpa till en trådlös expansionsmodul och slänga dit önskad trådlös enhet...
 
Anledningen till att jag är intresserad av Abus Teroxon MX är att jag kan via återförsäljare i Sverige köpa ett system till inköpspriset för återförsäljare, (dock med moms). Har räknat på att jag får ett komplett system med:
Centralapp
Larmsändare
5 IR deckare
9 Rökdeckare
5 Magnetdeckare
3 st Manöverpanel
Inomhussiren
Utomhussiren
(har säkert glömt nått)

Ca 10 000:- ink moms

Efter att ha tittat på andra system så kostar det rätt så mycket att plocka på flera IR, rökdeckare, MK m.m. än vad grundpaketen innehåller...

Vidare så borde man väl kunna få support via deras generalagent här i Sverige, eller?
 
Hittar ingen i Sverige som saluför larmet. Mer än Tyska Conrad via sin svenska sida.
Hur generalagenten kan det är en bra fråga, om det inte säljs något i sverige i stor skala är frågan hur bevandrade de är i produkten. och hur villiga det är att ge support till andra än ÅF

http://www.byggahus.se/forum/medlem/17040
 
J
Brukar få både abus katalogen och kampanjblad från dem på jobbet och det finns ett svenskt telefon nr som man ska ringa om man vill beställa så någon form av representation har de väl i Sverige. just nu kör de en kampanj med 50% rabatt på hela sortimentet.
Hemsida http://www.abus-sc.se/
 
Trådade IR deckade av bra kavalitet kan man köpa för runt 150 kr från Uk så de är inte så farliga.
Men 9 rökdeckare?
 
Ja anledningen till 9 Branddeckare är väl yrkesrelaterat, jobbar i brandbraschen så jag vill föregå med gott exempel och sätta en deckare i varje rum...;) Jag har fårr ett pris på ca 150:-/st, så då tycker jag att man kan kosta på sig,, en bra livförsäkring att få en tidig branddetektion...
 
Mitt tips är att köpa något som du kan få service på, tex DSC. Du kan säkert köpa samma mängd prylar för det pris du nämner. Då får du något som garanterat fungerar (jag har installerat deras prylar i 15 år) och som du kan få service/support på direkt.
 
Är det någon mer som har info om Abus larmsystem? Det var ett tag sedan jag följde upp tråden, många har läst den men få som har kommenterat någon? något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.