Flospel
På vår tomtgräns finns en äldre (och hög, på sina platser 4 meter från mark) stenmur som bitvis har tappat stenar. Den ser inte ut att vara kallmurad. Jag bedömer inte att det är någon överhängande rasrisk men små stenar sitter bitvis lösa. Hur skulle ni göra för att dels minska risken för framtida ras, dels att göra de skadade partierna mindre fula?

Någon med erfarenhet av den här typen av mur…? Kommer det att funka att slabba upp cementbruk (eller annat?) i partier där stenar har lossnat?

Jag har rödmarkerat partier där det har lossnat sten!
 
  • Äldre stenmur med lösa stenar och synliga skador blandat med växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skadad stenmur med röd markering runt partier där stenar har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stenmur med lösa stenar markerade med rött där sten har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre stenmur med skadat parti markerat i rött där stenar har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Flospel Flospel skrev:
På vår tomtgräns finns en äldre (och hög, på sina platser 4 meter från mark) stenmur som bitvis har tappat stenar. Den ser inte ut att vara kallmurad. Jag bedömer inte att det är någon överhängande rasrisk men små stenar sitter bitvis lösa. Hur skulle ni göra för att dels minska risken för framtida ras, dels att göra de skadade partierna mindre fula?

Någon med erfarenhet av den här typen av mur…? Kommer det att funka att slabba upp cementbruk (eller annat?) i partier där stenar har lossnat?

Jag har rödmarkerat partier där det har lossnat sten!
Hej, jag kan tyvärr inte bidra med något svar, men jag har i princip samma fråga. Upp till 4m hög mur som verkar vara murad på liknande sätt som din där gammalt bruk har vittrat bort och mindre stenar börjat lossna.

I mitt fall är det en nivåskillnad så bakom muren i överkant är min trädgård. Nedanför muren går en bilväg. Är lite rädd för att tryck från massor puttar ut större stenar så att hela muren med tiden riskerar att falla ihop?

Bifogar några bilder.
Tacksam för tips och råd på hur detta kan lagas!

Några bilder visar hela muren, andra hur det ser ut innanför där större stenar fallit ut.
 
  • Närbild av en gammal stenmur vid en väg med synliga sprickor och vittrat bruk som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mur där gamla murbruket vittrat bort och lämnat hålrum där stenar lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med vittrat bruk och utfallna stenar som visar murkonstruktionens inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en mur där stenar lossnat och gammalt bruk vittrat, med risk för ytterligare skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvitrad stenmur med en synlig spricka och lossnade mindre stenar som bildar ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med vittrat bruk och lösa stenar längs en bilväg med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna stenmur med synliga sprickor och några lossnade stenar vid en väg, tecken på vittring och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsat foto på en gammal stenmur med utbrutna stenar och synbart vittrat bruk, vilket visar murens instabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.