Jag har hamnat i en gör om gör rätt situation men vill ändå göra det så enkelt som möjligt för mig.

I vårt utbyggnad skall jag sätta 2 ventiler men tänkte inte på att byggarna satt en ångbroms som jag inte bör ta hål i i onödan. Jag har hunnit sätta innerväggarna och kommer därför inte kunna täta runt ventilationsröret om jag bara sågar ett 100mm hål.

Skulle jag påverka hållfastheten/väggen konstruktion om jag tog upp ett större fyrkantigt hål och sedan satte tillbaka skivmaterialet?
Jag kan anpassa hålen så jag får en horisontal regel under de nedre skarvarna

Väggarna består av OSB+gips i sovrummet och plyfa+gips i badrummet.

Skiss av väggsektion med gips, OSB/plyfa och reglar samt markerat hål för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderingar på att göra samma övning på en innervägg i sovrummet för att få kunna flytta en elkabel i badrummet. Elektrikern hade släppt ner en slang som jag sedan tog hål för i väggen. jag tänkte vi satte en dosa i hörnet men elektrikern har övertygat mig att det inte blir tillräckligt snyggt i ett nytt badrum.

I denna vägg har jag dock stående reglar med lite längre CC avstånd så där blir det hål mitt i väggen, tanken där är att sätta någon form av kortling bakom hålet som fäst i skivorna från framsidan.

Är jag helt ute och cyklar eller kan detta funka?
 
För att täta mot diffusionsspärr, är det verkligen lönt besväret? En fogmassa runt röret?

För en vanlig standard(ytter)vägg lär inte väggens hållfasthet minska så drastiskt, i ett våtrum, om det ska dit kakel kanske jag hade tänkt annorlunda. Då är en sviktande vägg inte bra.
 
Det är lockande att göra så men samtidigt har de som byggda resten varit väldigt noga med att säkerställa att alla skarvar osv är täta, Jag når inte riktigt in med fogmassa till ångbromsen, det ligger 50mm installationsläkt med isolering bakom.

Det låtar åt att jag gör ett lite större hål, runt 105mm i de träbaserade skivorna så jag precis kommer åt att täta så gott det går runt, det bör inte påverka någon hållbarhet alls.

/Erik S
 
Fungerar det inte att ta upp ett lite mindre hål först och trycka undan plasten? Då kan du sedan ta upp stora hålet utan att skada plasten och får större möjlighet att täta på ett bra sätt. Mvh, Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.