Vad betyder följande på en ritning från lantmäteriet:
Tre cirklar, två bredvid varandra och en nedanför.
Tre stjärnor placerade på samma sätt.

Jag har även hittat ett av lantmäteriets rödmålade rör några meter in på min tomt. Kan det vara någon slags mätpunkt eller har någon gjort bort sig när det gäller tomtgränsen?
 
varför inte höra med din kommun?
 
Vild gissning -
Tre cirklar, två bredvid varandra och en nedanför = Lövskog
Tre stjärnor placerade på samma sätt = Barrskog

Järnrör med röd färg brukar "antyda" fastighetsgräns.
Hur vet du var din tomt har sin gräns?

En möjlig tolkning är att någon har flyttat gränsröret från sitt riktiga läge.  Av misstag eller i syfte att luras.  Då ska gränsen givetvis mätas om, fråga mig inte på vems bekostnad.

En mer närliggande tolkning är att någon har satt upp ett staket på något helt annat ställe än där fastigheten har sin gräns.  Sedan har du tolkat staketet som stället där gränsen finns. Isåfall får du revidera din uppfattning.  Det blir ehuru smärtsamt betydligt billigare!  
;)
 
Det där med lövskog och barrskog kan nog stämma bra.
Anledningen till att jag "vet" att röret står fel är att det gjordes en avstyckning strax innan vi köpte tomten och att jag har en karta från lantmäteriet där det klart framgår att tomtgränsen går mitt i ett rakt dike (jag har hittat dom två gränsmarkeringarna i diket, lägger man till den tredje på mitten så blir det definitivt inte en rak linje längre). (Avstyckningen berör för övrigt inte den sidan av tomten.)

Det enklaste vore förstås att fråga lantmäteriet men det skulle ju i värsta fall kunna leda till att nån kommer på att deras kartor är fel och kommer och "stjäl" en bit av tomten. Jag har precis sågat ner ett gäng träd på det aktuella området också så jag vill inte gärna ha några problem. Jag funderar på att gräva upp pinnen och låtsas som den aldrig funnits, men det vore trevligt att veta om det verkligen är en gränsmarkering eller om det kan vara något annat.
 
Vad du än gör: Rubba INTE gränsröret!

En tänkbar möjlighet är att röret är en del av en föråldrad gränsdragning. Men eftersom röret har någorlunda färsk rödfärg i behåll verkar det mindra sannolikt. Troligare är därför att röret blivit utsatt i samband med någon påbörjad lantmäteriförrättning, som av något skäl inte blivit fullföljd.

Du måste i vilket fall som helst kontakta ansvarig lantmäterimyndighet för besked.
 
Det kan vara en höjdmarkering eller en mätpunkt som använts till ett mätjobb och sedan glömts/lämnats kvar. Hos oss lämnade de kvar ett galvat rör nedslaget mitt på tomten när de gjorde nybyggnadskartan. Höll på att snubbla på det ett par gånger och grävde till sist upp det ! När de kom och skulle göra utsättningen frågade jag och fick svaret  "Hoppsan, det glömde vi kanske kvar...!"
 
Hemmakatten
På vår tomt finns en höjdfix i form av en metallpinne (som vi just nu håller på att förtvivlat leta efter, men det är en annan historia). Denna höjdfix finns utmärkt på nybyggnadskartan. Det kanske din finns också om du kollar.
 
Jag skulle in till kommunen o skaffa tomtkartor, ska bygga till ite på huset så jag behövde kartor till bygglovet.. Fanns ingen tomtkarta.. Det ända som fanns var en översiktskarta från 1914.. Ingenting på den stämmer med verkligheten.. :( Enl deras papper så låg vårt hus 1,8 m från vägen... O de stämmer inte.. Ligger nästan 10 m från vägen.. Frågade hur man nu ska göra.. De säger att det är fastighetsägarens ansvar att se till att de finns korrekta tomtkartor.. >:( >:( Nu i veckan har jag haft både Telia o Eon här o markerat tele samt elledningar då vi ska gräva till våren.. Deras kartor stämde övvernes med verkligheten... Hur kan detta komma sig????
 
ALLA tomtgränser är inte raka sträck.... När vi styckade av valde vi att lägga in en liten "knix" mitt på för att tomtgränsen skulle linjera med olika hus på olika ställen osv. Så det kan mycket väl vara en korrekt pinne trots att den inte sitter i linje mellan de andra två. Men då syns det också naturligtvis på kartan markerat som en extra punkt där gränsen viker av något.

Tänk också på att inte alla pinnar/mätpunkter är synliga... Vi har ett rör nedslaget 10 cm UNDER backen på vår bilparkeringsplan och likadant är det på det andra stället där röret sitter mitt i en grusgång framför huset.

Mitt tips om du störs utav ett rör är att slå ned det i backen men ta absolut inte bort det eftersom du bara åker på att betala för att man märker upp/sätter ut den igen när det behövs och då är det tillbaka. Men slår du ner det så kan lantmätarna hitta det. Är det inte möjligt så dra upp det och korta av det en bit och sätt tillbaka i samma hål.

Så en karta ett måttband och en kompass (För kompassen när marken där du tycker att det borde vara ett rör och när du är precis ovanför röret så svänger kompassnålen till) är till stor hjälp för att hitta dem verkliga rören om det nu finns några.... Förr kunde det ju vara helt andra typer av markeringar
 
Hemmakatten
Hade lantmätaren ute i går, bl.a. gjorde han en gränsjustering. KOm då att prata lite om gränspinnar. Man får absolut inte röra dem. Att ta bort en gränspinne var enligt lantmätaren jämförbart med sedelförfalskning på brottsskalan. Lantmätaren hade dessutom full koll på alla gamla gränspinnar som suttit där sen hur länge som helst. Så mitt tips blir nog ändå att du lite försiktigtvis kollar med lantmäteriet. Kan du inte ringa? Att ge dig upplysningar per telefon var gränspinnarna sitter kan ju knappast leda till några för dig oönskade åtgärder.
 
Jo, fast grejen är ju den att på avstyckningskartan syns det tydligt att gränsen går spikrakt i ett dike och dom två andra pinnarna i diket syns tydligt.
Jag frågade lantmäteriet anonymt om det kan vara nåt annat än en gränsmarkering, men jag fick inget annat svar än att jag skulle kontakta dom med mer precisa uppgifter om fastighetsbeteckning o.s.v. så då får det vara. Jag följer nog ditt förslag och slår ner den i backen och sen glömmer jag att jag nånsin sett den.
 
Hatar lantmäteriet....
De har gjort så att inte vi och grannen har en väg till vår tomt.
De har godkänt en avstyckning utan att ha kollat upp servitut och vägar och tjoflöjt >:(

Grannen ska stämma dem, vilket är helt rätt.
Det var uppe i PLUS med Sverker för en tid sedan.

Har inget till övers för den myndigheten >:(

Det har inget med grundinlägget att göra, jag vet.
Behövde bara gnälla av mig lite :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.