Vi tittar på ett hus byggt 1934, på landet. Det är rött med vita knutar, har en liten glasveranda, brutet tak och känns mer torplikt än flådigt kan man säga. Köket är renoverat på 80-talet och vi vill, om vi köper det, såklart göra i ordning det till mer tidstypisk stil.
Hur ska vi tänka? Det finns verkligen inget med huset som andas funkis, så när det byggdes var man helt enkelt ”efter” med den ide’n. När jag googlar på 20-tal så är det mycket moderna lägenheter eller stora villor man ser bilder på, men om vi ska tänka mer landet och fattigare arbetarbostad?
Huset har vedspis, kakelugn och trägolv. I källaren såg jag ett skåp som sannolikt suttit i köket, med snabelhandtag.

Några tankar?
 
Gammelnörden
På landsbygden var det nog ovanligt att man byggde hus i strikt funkisstil rent arkitektoniskt. Däremot var man, om man hade pengar, ganska snabb med att använda sig av praktiska detaljer i interiören. Särskilt i köket samt tapeter och golvmaterial.
När man tänker renovera ett äldre hus så får man hålla i tanken att de människorna som byggde huset tog med sig sin smak som var präglad av tidigare stilideal och sedan även anammade ny stilideal därefter. det innebär att man som husägare i princip får välja var man vill landa tidsmässigt, för allt blir en slags efterkonstruktion och till viss del anakronistiskt eftersom vi äger nya prylar och det finns inte alltid äldre byggdetaljer att tillgå.
Just för ert hus från 1934 hade jag tänkt "Lotta på Bråkmakargatan" filmen gjord 1992. Scenografen har använt sig av flera tidsåldrar, även efter det som man skulle gissa att det utspelar sig i, för att skapa en känsla i stället för att skapa en antikvariskt korrekt interiör. Rent generellt tycker jag att man ska undvika att sabba en historisk exteriör men att man kan vara mer tillåtande invändigt. De bifogade bilderna visar köket från huset i Vimmerby där de spelade in "Lotta på Bråkmakargatan" samt tapet och färgprover från 1936 som lite inspiration.:)
Retrokök i 1930-talsstil med pastellblå luckor, rutigt golv och vit spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retrokök med ljusblå skåp, kyl, rutigt golv, träbord, stolar med blå dynor och en rosa hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgprover och tygsnuttar från 1936 med olika textiler och träslag, inspirerade av inredningsstilar för kök och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fiaisadora och 2 till
  • Laddar…
Man var inte så omvärldsorienterad förr som idag. Alltså tog det tid innan nya stilideal nådde ut på landsbygden. Så huset kan mkt väl mer likna 1910 - 1920-tal än 1930-tal.

Det bästa är om det finns några gamla foton (t ex släktfoton), eller om det finns möjlighet att titta hur andra gamla hus runtomkring ser ut, i den mån de inte är alltför sönderrenoverade.

Sedan brukar en renovering ge ytterligare ledtrådar när man river sig ner mot stommen. Man kan se kanter av var väggfasta skåp suttit, var det ev funnits spis, vatten, gamla elledningar, igensatta dörrar etc. Ofta finns det rester kvar, kanske också profilerade listbitar, tapeter och färg.
 
F Femklöver skrev:
Vi tittar på ett hus byggt 1934, på landet. Det är rött med vita knutar, har en liten glasveranda, brutet tak och känns mer torplikt än flådigt kan man säga. Köket är renoverat på 80-talet och vi vill, om vi köper det, såklart göra i ordning det till mer tidstypisk stil.
Hur ska vi tänka? Det finns verkligen inget med huset som andas funkis, så när det byggdes var man helt enkelt ”efter” med den ide’n. När jag googlar på 20-tal så är det mycket moderna lägenheter eller stora villor man ser bilder på, men om vi ska tänka mer landet och fattigare arbetarbostad?
Huset har vedspis, kakelugn och trägolv. I källaren såg jag ett skåp som sannolikt suttit i köket, med snabelhandtag.

Några tankar?
Många hus gjordes väl som man gjort trähus i alla tider, enligt regional tradition. Med lite tidsenligt piff på ytan som avslöjar tidsandan. Listerna blir mindre profilerade och smalare, modernare köksinredning, andra färgval och tapetmönster.
Sen beror det ju på om det är bondgård, egnahem, peralbintorp etc. vad man tänker sig för nivå på det hela och hur påkostade och stilmedvetna de kan ha varit i inredningen.
 
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Just för ert hus från 1934 hade jag tänkt "Lotta på Bråkmakargatan" filmen gjord 1992.
Men Bråkmakarböckerna är väl tänkta att utspela sig på 50-talet, samtidigt med att de skrevs, och köket ser väl ut som rätt tidstypiskt för hur folk hade det då.
 
Gammelnörden
BirgitS BirgitS skrev:
Men Bråkmakarböckerna är väl tänkta att utspela sig på 50-talet, samtidigt med att de skrevs, och köket ser väl ut som rätt tidstypiskt för hur folk hade det då.
Jag menade inte att "Lotta på Bråkmakargatan" utspelar sig på 30-talet utan att interiören i ett 1920-talshus(?) består av en blandning tidsåldrar, i färg, tapeter och möbler, som skapar en känsla mer en en antikvarisk för husets tidsålder korrekt miljö i varenda detalj. Ett exempel på hur man på ett fint sätt behåller utsidan och är friare på insidan...
TS nämnde snabelhandtag och undrade om skåpen i källaren kunde varit i köket. Då försökte jag visa, med huset i Vimmerby, en som jag tycker lantlig och mysig men ändå för husets tidsålder modernare köksinteriör med snabelhandtag. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Köksskåpen på Gammelnördens bilder tror jag är tillverkade av HSB på femtiotalet. Elspisen tycker jag verkar lite äldre, 40-tal gissar jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
OT men jag kanske kan roa lite med bilder från KF Hus och Trädgård/ 1962;
Omslagsbild för KF Hus och Trädgård 1962 som visar stiliserat träd, skottkärra och stenlagd väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvinna i kök med rutmönstrat Holmsund Vinyl golv, vintage interiör från 1962.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild ur katalog från 1962 som visar ett EBO-snedskåp avsett för köksinredning, flankerat av text och tabeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Köksskåpen på Gammelnördens bilder tror jag är tillverkade av HSB på femtiotalet. Elspisen tycker jag verkar lite äldre, 40-tal gissar jag.
Det fanns drösvis med lokala snickerier som gjorde snarlika varianter. Finns även som björkådringsmålade i gamla hus på landet (matchande dörrar och foder med samma målning), inte bara med "funkisfärgsättning" i lägenheter. Just de snedställda skjutluckorna är kanske 50-tal, men det finns fler varianter av överskåp i samma stil som nederskåpen som var i bruk tidigare.

"– Svenska kök såg egentligen ganska lika ut under 30-, 40- och 50-talen." https://skonahem.com/kok/inredningsguiden-inred-ditt-kok-i-retrostil/

"Med funktionalismen i slutet av 1920-talet introducerades en helt ny stil och standard. Köken skulle vara rena, enkla och praktiska. Det betyder inte att de saknade detaljer. Tvärtom var detaljarbetet noga men diskret; väl avvägda proportioner, geometriska former och ljusets speglingar i släta ytor skapade en vacker helhet.

osterport_05-222x333.jpgosterport_detalj_01-222x333.jpg

Köken planerades för att underlätta köksarbetet så mycket som möjligt. Ett typiskt funkiskök på 1930- och 1940-talet hade en spis framför murstocken utan överskåp. På väggen satt en klotlampa med porslinshållare för belysning och matoset vädrades ut genom skorstenens ventilgaller, ibland med en på ventilen påmonterad fläkt. Sedan följde en bänk med vask och förvaringsskåp och lådor. Överskåpen gick ända upp till taket men varierades med en undre skåpsrad med lägre och grundare luckor, alternativt en rad med skjutluckor.

Li_o_Dan1-222x333.jpg Li_o_Dan2-222x333.jpg

Fram mot femtiotalet blev hela snedställda överskåp vanligt, och fram på 60-talet var det hela raka skåp som gällde.
De släta överfalsade luckorna hade inga spegelramar, utan en mjukt rundad eller fasad profil som gav ett mycket tunnt och diskret uttryck. Som knoppar användes så kallade ”snabelbeslag” en skåpregel med fjädrande handtag, knoppar med enkla former, och lådhandtag i plåt." https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/kok-funkis-stilhistoria/
(obs! en del otypiskt i bilderna som köksö och gula spisen, men tänker alltså på skåpen.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Till Räknenisses intressanta artikel skulle jag bara vilja tillägga några ord om köksstandarder. Arbetet med att ta fram en måttstandard för köksinredning utfördes av Hemmens forskningsinstitut (grundat 1944 av staten och ursprung till dagens Konsumentverk). Standarden fastställdes av SIS 1950, och kan därför inte ses i 30- och 40-talskök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
OT men här är bilder SIS exempelkök 1950 + ritningar på standardkök och städ- och linneskåp;
Svartvit bild av ett 1950-tals kök med skåp, diskbänk, och en pall under arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av ett 1950-tals SIS standardkök med överskåp, diskbänk och spis, samt text "Disk- och matberedningsenheten. Dörrarna avtagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar på 1950-tals standardkök inklusive bak- och matförvaringsenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av ett städ- och linneskåp från 1950-talet med dimensioner och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av SIS standardkök från 1950, inklusive mått för städ- och linneskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:love:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vårt hus är från 1919 och vi har kört med lite mer sekelskiftesstil plus modernt (speciellt i färgval). I ett hus som känns gammalt och inte funkis skulle jag köra på ett lite enklare lantstilen med släta luckor eller luckor med spegel. För som jag tolkar ditt inlägg var ni inte sugen på funkis? Visar några bilder på vårt kök för att visa vad jag menar ;) Vi har inga överskåp och har gjort fronterna själv. Köksön är väl inte tidstypisk men väldigt användbar för oss.
 
  • Sekelskiftesinspirerat kök med svart spis, blå köksö utan överskåp, vita kakelväggar och platsbyggda luckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sekelskiftesinspirerat kök med blågröna skåpluckor, träarbetsytor och köksö utan överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med sekelskiftesinspirerade gröna skåpluckor, mörkt träarbetsbänk och en köksö utan överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kandel och 2 till
  • Laddar…
Släta överfalsade luckor fungerar nog jättebra, men du kan ju också kika på bevarade skåp och luckor i bostäder från 20-talet fram till och med 1930 - de brukar ha speglar, men ändå en enklare och stramare karaktär, som säkert också skulle fungera. Nedan är en väldigt intressant bild jag hittade när jag sökte efter exempel på just den typen av luckor. Det ser ju helt klart ut att vara ett kök i en 30-talslägenhet, men snedskåpet upp till måste ha tillkommit senare, eftersom det är mer en 50-talsgrej. Men kolla på skåpsluckorna nedtill så ser du vad jag menar.

K%C3%B6k_1930.jpg

I nästa bild är det släta luckor, i en bild som enligt källan troligen är från Stockholmsutställningen 1930, där funkisen gjorde sitt genombrott. Jag tycker det ger en fin känsla att inte ha några överskåp över arbetsbänken, som i den bilden, men det beror ju såklart på ert behov av förvaringsutrymme. :)

medium_032wZVhVhJHo.jpg

Sedan ett stänkskydd bakom, som i bilderna. Det kan också vara i kvadratiskt kakel, typ 2 plattor högt, grå fog.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla fina svar! Vad roligt med engagerade människor!
Jag har läst och begrundat och fortsatt googla, och kommit fram till att det inte är helt släta ytor och funkis vi ska satsa på utan hålla oss åt 20-talet, med köksluckor med enkel ram. Dörrarna i huset har speglar till exempel,och det finns mycket annat som signalerar lite äldre stil.
Vad säger ni om pärlspont? Inte mycket, men jag är förtjust i spontade väggar i trappor. Ja i ”trapphuset” alltså.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Pärlspont är väl helt rätt i tiden och snyggt! Tror det skulle passa jättebra i ett trapphus och var nog vanligt förekommande förr i tiden också. Kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.