Tror ni herr sotare skulle godkänna en sådan här installation???

Vad händer med draget? Blir det bättre?

Hur går det med sotningen? Skorstenskanalen har sotlucka men röret, behöver det sotas? Hur? Var ska man då placera sotlucka på röret?

Hur nära får röret vara mot vägg/tak?

Är iden ren idioti?
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du får den installationen godkänd blir jag MYCKET förvånad.
 
Vad inns det för regler då angående detta?
 
Sotaren har inga synpunkter om du följer skorstenstillverkarens anvisning.
Draget blir en katastrof. Nu antar jag dock att du ansluter detta till en hög skorsten, så då kanske det faktiskt fungerar. Prata med en tillverkare. Diagonaldragningar påverkar flödet negativt och detta för att hantera detta kompenserar man med längre vertikala rör.
NVI har 90 graders böjar i standardsortimentet så det verkar inte vara ett hinder. Du måste se till att röret har rensluckor som underlättar sotning. Hela röret måste kunna sotas. Du kommer behöva flera rensluckor gissar jag.
För NVI gäller 50mm till brännbart med helisolerat rör och 80mm till brännbart med halvisolerat rör.

Det verkar ju inte vara en toppenide direkt, varför drar du inte röret rakt upp, antar att det är ett tak?
 
  • Gilla
Segurt
  • Laddar…
Sot och aska blir liggande i det horisontella röret i stället för att ramla ned i kaminen. Efter ett tag påverkar det draget. Om röret är oisolerat tror jag att det måste vara en halv meter från brännbart. Typgodkända rör kan du läsa på hur de får monteras. Det går även att sätta brandskydd på vägg och i tak för att minska avståndet. I slutändan är det sotaren som skall godkänna det hela, så prata med honom. Jag kan bara stämma in i att avråda.

Erik
 
Varför går det inte? I kakelugnar går ju röken upp/ned/bort innan den hamnar i skorstenen. Se också massugnen på bifogade bild. Där går röken först ned till golvet och följer det en bra bit innan den når skorstenen. Själv har jag sett en där röken gick bra mycket längre innan den kom till skorstenen.

olesovn.jpg
 
Såvitt jag kan se har ingen skrivit att det inte går, men däremot att det är olämpligt. Både i kakelugnen och i massugnen du visar bild på är det fråga om stora murade kanaler med sotluckor som gör det möjligt att sota. Den stora arean gör att det kan samlas mycket sot innan det blir problem med draget. I kakelugnen är alla kanaler stående. Man kan säkert få det att fungera enligt bilden, men jag tror att det blir dyrare och sämre än att ha kaminen nära murstocken.

Erik
 
Ok, jag lägger ner planen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.