Det är jag som har hand om gräsklippningen hemma hos oss och i höstas när det var dags för sista klippningarna inför vintern så blev jag gravid och sängliggandes så det blev aldrig av. Nu så är fjolårsgräset alldeles för långt och jag undrar hur man egentligen ska gå tillväga. Ska jag vänta tills det börjar växa och sedan klippa? Eller ska jag klippa det så snabbt som möjligt? Vad händer om jag inte gör någonting till mitten av maj? Graviditeten är ju inte över ännu...

Gräset såddes förra våren så det är en ny gräsmatta och jag vill gärna vårda den väl.
 
Det bästa är nog att räfsa igenom så att ni får bort allt dött gräs när det har börjat växa och sedan vänta tills gräsmattan har kommit igång ordentlig och då klippa.

Tror inte att det är bra att klippa innan det har börjat växa.
 
Överlåt arbetet åt någon icke gravid ;)
 
Är det läge så kan man ju fundera på att tända på och bränna bort det. Beror ju givetvis på hur man bor...
 
PCLarsson skrev:
Är det läge så kan man ju fundera på att tända på och bränna bort det. Beror ju givetvis på hur man bor...
Hehe, varför skulle hon elda upp gräsmattan? Det är ju en ny gräsmatta som fått växa till sig lite..
 
thewolf skrev:
Det bästa är nog att räfsa igenom så att ni får bort allt dött gräs när det har börjat växa och sedan vänta tills gräsmattan har kommit igång ordentlig och då klippa.

Tror inte att det är bra att klippa innan det har börjat växa.
Ja det är nog så det får bli.
 
Liselotte78 skrev:
Överlåt arbetet åt någon icke gravid ;)
Ja det vore ju såklart det mest logiska :) Problemet är att vi har mycket att göra med både hus och tomt och min sambo prioriterar det här extremt lågt. Allt annat är helt enkelt viktigare.
 
Det riktigt långa torkar och dör, under växer det fram nytt ljusgrönt ( vi klipper aldrig på hösten)
Vänta tills det nya är 6-8 cm och klipp. Det är gräs, så lägg upp fötterna och njut. Snart blir det viktigare saker som händer i livet för er :)
 
tallmilan skrev:
Det riktigt långa torkar och dör, under växer det fram nytt ljusgrönt ( vi klipper aldrig på hösten)
Vänta tills det nya är 6-8 cm och klipp. Det är gräs, så lägg upp fötterna och njut. Snart blir det viktigare saker som händer i livet för er :)
Det lär ju vara ungefär lagom tills barnet är fött som gräset växt så. Får hoppas att jag får en lugnare unge än förra gången bara :)
 
Barn #1 och #2 är vitt skilda saker.
Ungefär som att ha en katt och en hund, ser ganska lika ut, fyra ben och så men är två olika djur.
Första barnet vågade man inte andas när de sov för inte väcka, #2 har du i selen när du klipper gräsmattan.
 
tallmilan skrev:
Barn #1 och #2 är vitt skilda saker.
Ungefär som att ha en katt och en hund, ser ganska lika ut, fyra ben och så men är två olika djur.
Första barnet vågade man inte andas när de sov för inte väcka, #2 har du i selen när du klipper gräsmattan.
:)

Vi har faktiskt inte varit så nojiga med förstabarnet heller. Har själv varit en "adrenalinjunkie" när jag var yngre och hoppas att mina barn ska få samma äventyrslusta som jag haft så jag har inte riktigt gjort som andra föräldrar på lekparken. När de sagt åt sina 4-åringar att inte klättra högre så har jag bara påmint min tvååring om att man måste hålla i sig om man ska upp "till toppen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.