Vårat v-rum är 3.40 bred och 6m långt. Jag undrar om det finns några kunniga som kan ge oss tips på olika saker som får rummet att se bredare ut och vad man inte ska ha som ger ett förstärkt intryck av ett smalt v-rum.Allt från tapeter fonder och möblemang,gardiner är intressant.Ska tillägga att fönsterna sitter på den långa väggen,2st och en ballkongdörr.Snälla hjälp mig med detta!Vi har tänkt att ha en stor öppning till v-rummet på ca 2m för att få det lite lufftigare, är det en bra ide?
mvh
 
Såg på nåt inredningsprogram på TV att man genom att sätta mörkare fondväggar på kortsidorna ger rummet en bredare känsla.
 
Vi har ett vardagsrum som är 5,90 * 3,72 så det är nästan som erat. Fast vi har ett fönster o balkongdörr på den korta väggen.

Vi har precis tapetserat om o det blev en fond vägg på väggen mittemot fönsterväggen. Fonden har breda linjer som går i en mörkare beige än själva tapeten o på sidorna av varje linje är det en silver rand. Väldigt bra effekt till ett annars ganska avlångt vardagsrum.

Problemet för oss är möbleringen...hur har ni löst det?
 
Hej,
Vi gjorde precis likadant som Byggsann.
Låter faktiskt som det är samma tapet till och med.
Fondvägg på en av kortväggarna. Randig i beige och ljusare biege med en blank/silver rand mellan färgerna. ( Eco impuls).
Tapeten sattes upp liggande och gav på så vis en tvärrandig vägg som breddar rummet.
Mycket nöjd är jag.

// Fia
 
Mitt vardagsrum är långsmalt och har ett brett fönsterparti på en kortsida och öppning mot hall / kök på den andra kortsidan.

Jag tycker längden ger rummet en spatiös känsla.

Jag har inrett min soffhörna längst bort mot fönstret med TV:n i hörnet och en matsalshörna närmast hallen. Soffan står på en långvägg, och på den andra långväggen har jag en längsgående hylla med stereo, krukväxter och liknande.

Jag har förmodligen förstärkt det långsmala men jag trivs bra med det ;D

Och dessutom, som grädde på moset, har jag en hög spegel på kortsidan mot hallen till. Gör säkert bara rummet ännu längre.
 
Ja Fia...det är samma tapet som vi har!!! Fast vi lät ränderna gå uppåt men jag kan tänka mig att det blir en effekt att sätta det på andra hållet.

Kan ni inte skicka lite bilder på era vrum som ni har möblerat helst med soffgrupp o matsalsbord (eftersom jag har planerat samma) Det är så svårt att se det framför sig...

:)

 
ByggSann skrev:
Kan ni inte skicka lite bilder på era vrum som ni har möblerat helst med soffgrupp o matsalsbord (eftersom jag har planerat samma) Det är så svårt att se det framför sig...

:)
Men då måste man ju städa först .....  ::)

Skämt åsido, jag har en del möbler i vardagsrummet som inte ska vara där eftersom jag håller på renoverar köket.

Om du ska ha en öppning på 2 meter så tänk över var den placeras. Den kan göra rummet obrukbart. Jag hade tidigare ett vardagsrum med 1½ meter på ena siden en bred öppning och 2 meter på andra sidan. Man fick inte plats med en soffgrupp på någon av sidorna utan att fåtöljer hamnade i blickfånget från öppningen. Det gav en störig, orolig känsla.

När jag planerade mitt nuv. vardagsrum (låååååångsmalt som beskrivet i inlägget ovan) ställde jag först alla möbler ''fel'', sen kom jag på det här med att ställa alla möbler mot en långvägg och hålla den andra långväggen fri (med en längsgående hylla), det ger ett mycket lugnare och rymligare intryck.

Jag har sett folk i likadana lägenheter ställa upp bokhyllor som rumsavdelare, ställa möbler på olika långväggar, och det ger, i mitt tycke, ett oroligt intryck. Som att gå slalom fram till soffan. Då är det bättre att hålla en öppen, rak linje även om det förstärker rummets längd.

Du skulle också kunna ställa soffan diagonalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.