Min elpanna börjar ge med sig och jag går i funderingar kring att byta ut den mot luft/vatten. Huset är på 175 kvadrat boyta (1,5 plans), byggt 79 och bra fönster. Förbrukar ca 17000 kwh/år inkl allt. Under sommarmånaderna är värmen avstängd (shunt stängd) så mellan maj-juli drar jag allt som allt 1000kwh/månaden. Det låter inte mkt om man frågar andra så min stora fundering är vad jag ska byta ut min elpanna mot. Ny elpanna (ca 30000kr) eller nytt luft/vatten (80-90 tusen)? Har även en luft/luft som jag försöker köra så mkt som möjligt de kalla månaderna. Dock så tänker jag långsiktigt, samt att det borde höja värdet på huset (?).

Hur skulle ni resonerat vid byte?
 
Ingen installerar en ren elpanna idag annat än möjligen i ett fritidshus som inte värms upp på vintern (bara vår/höst). Elenergin kommer inte att bli billigare. Så självklart ska du välja någon form av VP. Och det ska väl ändå inte behöva kosta 90 papp, om du inte måste konvertera dessutom, men det framstår som om du har vattenburet redan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=987461 och det finns billigare alternativ på marknaden också. Skulle säga att pumparna startar vid ca 30 kkr plus installationsarbete och kopplingar (som man kan göra själv om man vill och har tillgång till grejer).
 
P
Man behöver en innerdel som kopplar ihop värmepump och värmesystem, t ex en panna. Så 90000 är nog inget konstigt pris, det kan säkert vara billigare men låt oss räkna med det priset.

Så här tänkte jag när jag valde själv för ett par år sen.

Jag gör några antaganden här. Alla kan diskuteras, men det är ju bara att sätta in sina egna värden...

  1. Elpriset är fixt på 1 kr/kWh
  2. Uppvärmningen står för ca 14000 kwh av förbrukningen
  3. Värmepumpen halverar förbrukningen (ok jag räknar lite lågt, det ser ut som om NIBE f2026 har en teoretisk cop på 3,5)
  4. Livslängden på pannan är 25 år och på pumpen 10 år
  5. Jag bryr mig inte om räntor eller alternativkostnader.

Elpanna:
Ursprunlig investering: 30 000 kr
Förbrukning under 10 år (140000 kwh) 140 000 kr
Kostnad efter 10 år 170 000 kr

Värmepump:
Ursprunlig investering 90 000 kr
Förbrukning under 10 år (70000 kwh) 70 000kr
Kostnad efter 10 år 160 000 kr

Under de första 10 åren kommer man alltså att lägga ut 10 000 kr mindre i värmepumpsalternativet trots den högre inköpskostnaden. Om elpriset är högre än 1 kr sparar man mer med värmepumpen. Räknar man med det teoretiska COP (3,5) så skulle uppvärmningen hamna på 4000kwh om året om jag räknade rätt, dvs kostnaden för 10 år hamnar då på 130 000 kr.

Värmepumpar slits mer än elpannor, den kanske bara håller i 8 år eller så har man tur så att den håller i 12 år. Man får i alla fall räkna med att pumpen behöver bytas ut minst en gång under anläggningens livslängd.

Jag skulle även fundera på jord/bergvärme, men tvivlar på att det lönar sig på 10 års sikt i Skåne.
 
Självklart behöver man en innedel, den kan variera. Vissa är gjorda för att dockas mot befintliga pannor, andra säljs som kompletta paket. Klart man kan komma upp i 90 kkr om man vill, men man måste inte (men kvaliteten lär också variera). http://www.jula.se/varmepump-luft-vatten-6200-3000-w-416085 De ovan nämnda NIBE produkterna landar på ca 60 kkr och som sagt, man behöver inte välja NIBE. http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=879

Särskilt i Skåne (jo jag har trots min signatur bott i Skåne) lär ju en luft-vatten ge bra COP över året iaf bättre än 2, så enligt p.lundgrens analys lär du spara ännu mer. Däremot ska man nog passa sig för att förvänta sig att alltid nå upp till det teoretiskt uppmätta värdet på COP.

En stor fördel med en luft-vatten VP är att du har mycket bra COP under sommaren för uppvärmning av tappvarmvatten. VV är en inte oansenlig del av energiförbrukningen i ett hus, det är inte bara uppvärmning av huset.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P
@LAN Ett par kompletterande tankar: Förmodligen behöver du inte köra luft/luft pumpen i fortsättningen. Jag tror inte att du höjer värdet på huset så mycket, men jag tror att det blir mer lättsålt. I din situation hade jag valt LV-pumpen dels för att den är lika bekväm som elpannan, dels för att den är billigare och det är förmodligen billigare än vad min försiktiga analys från igår visar. Jag hade valt en anläggning från en leverantör som har bra referenser i närområdet eller installerat den själv.
 
När man jämför olika ekonomiska alternativ med olika ekonomiska livslängder bör annuitetsmetoden användas. De kalkylerna TS fått i denna tråd är inget att basera en investering på.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
HansR skrev:
När man jämför olika ekonomiska alternativ med olika ekonomiska livslängder bör annuitetsmetoden användas. De kalkylerna TS fått i denna tråd är inget att basera en investering på.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Som en överslagsberäkning duger den utmärkt. Speciellt då den är lågt räknad i många aspekter och det finns mycke osäkerhet i parametrarna.
 
Tack för era synpunkter. Blir nog ett nytt LV, kanske en CTC. Dock så fick jag förslaget från rörläggaren att jag kunde börja med att installera pannan, för att sedan installera luftpumpen. Osäker på om man ändå inte ska in med hela paketet på en gång? Sen är ju inte luftpumpen (som även nämnts ovan) nån evighetsmaskin (vad är det) och här känner jag att man vill ha kvalité framför dumsnålhet. Svärhackorna har CTC och är nöjd, rörläggaren rekommenderade CTC alt NIBE. Har ni några tips? Inser också som nämnts ovan att min luftpump inte behöver användas mer sedan. Men den äter ju inte pengar där den står.

Förresten låt oss säga att jag tar en CTC, hur stor risk är det att luftpumpen skulle frysa i sönder om det skulle bli ett större elavbrott och 15-20 grader minus ute? Kan nämna att min utvändiga rör blir näst intill obefintliga då luftpumpen isf kommer i princip stå på andra sidan väggen av pannan. Så min oro här e kanske överflödig?
 
P
Jag skulle köpa hela anläggningen på en gång, dels för att garanterat få allt installerat och intrimmat av samma firma för att minska risken för fingerpekande i händelse av fel och dels för att spara pengar.

Jag har själv en CTC 1550 + en Ecoair 105, vad jag hört så är det inga problem med sönderfrysning. Det fanns minst en tråd om det på värmepumpsforum och det verkar inte vara några problem med frysning, men det kan säkert hända. Jag är i alla fall inte orolig.
 
  • Gilla
LAN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.