Vi valde att anlita en firma att glasa in vår altan i sommar, samma firma som målade om vårt hus förra året snabbt och noggrannt!
Den här gången var det 2 andra killar som kom och gubben som har firman beräknade ca. 3 dagar till inglasning och panel utvändigt på altanen samt byte av trall på utedelen ca 6 kvadrat. Det lät rimligt tyckte vi som faktiskt byggde en 15 kvadrats friggebod förra året på 3 dagar och då var det från grunden.

Men dom här snickarna dom sågar och hamrar och spikar, men det händer ju f*n ingenting?! Första dagen placerades bara reglarna ut runt det som skulle glasas in, alltså altanen fanns ju redan med tak över...
Andra dagen skruvades trall på det som var utanför taket, och några panelbitar kom upp
Tredje dagen kom resterande ytterpanel samt en liten bit innerpanel upp och 3 stolpar till det lilla staketet...
Fjärde dagen, och nu stoppade jag dom att måla nåt överhuvud taget utan koncentrera sig på att snickra.... Så kom sista innerpanelen upp, det tog 5 timmar med några 70-cm bitar!!!!
7 timmar höll dom på med att sätta in fönster och dörrar....

Fan, jag är så irriterad så jag tror jag spyr snart. Det känns som att vi lika gärna hade kunnat fixat allt själva för vi är händiga båda två men då vi jobbar så mycket och har 3 barn kände vi att vi inte orkade....
Men nu har jag fått säga till om att dom kan lämna lite här och där så att det blir klart nån gång i år, och då är det ju fortfarande en massa som ska göras efter att dom är klara efter 5 DAGAR!!!! Till saken hör att jag har åkt skyttetrafik till brädgården fram och tillbaka och släpat med virke och allt som hör till så det enda dom behövt göra är såga, skruva och spika :( Idag har dom redan varit här i 3½ timme och bara fått upp överliggaren på staketet och underliggaren (då är det 2 stolpar staket bara som ska göras)

Jävla skit säger jag bara, synd att jag är så himla konflikträdd att jag inte kan säga till på skarpen bara...Jag är en sån som alltid säljer saker för billigt och köper för dyrt typ...
Är det nån annan som har erfarenhet av långsamma hantverkare?
 
Något säger mig att du har dem där på löpande räkning?

7 mantimmar för att få upp en överliggare och underliggare? Är det lärlingar? Jag hade anlitade en firma för att installera ett kök för något år sedan och fick nämligen 2 lärlingar. Efter 3 dagar hade det inte hänt så mycket, de sprang bara fram och tillbaka med vattenpasset och diskuterade hur de skulle montera stommarna.

Efter lite skäll kom dock "byggledaren" och slutförde på 2 dagar.
 
Skulle vara roligt att höra hur det gick? Helt klart har du fått klantar. Håller med dig om att man inte brukar kunna få offerter numera. Tyvärr kan jag inte säga hur mycket tid jobbet normalt sett skulle ha tagit. En snickare med lärling (som kostade tredjedelen) behövde bara en dag för att gjuta plintar, flytta två tunga uterumsväggar och förankra takstolarna samt skruva fast glaspartiet.
 
hmmm en sak skall man veta, det finns fruktansvärt många duktiga lärlingar ute och jobbar, samt massa 40 tallister som drar bena efter sig....
handlar ej om åldern utan erfarenheten.!!
bara för man e gammal så behöver man ej sitta med erfarenhet ändå.
tråkigt att läsa detta där du fått uppleva enligt mig (sopor).
kollat yrkesbevis?
fråga hur länge dom jobbat?
fråga om dom vet vad skråspik är för nåt? (finns inga spik som heter så utan man skråspikar) svarar dom ja på den frågan vad det e för spik så be dom lämna platsen NU!!

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.