stavee
Så jag har det här gamla huset där jag nyligen installerade vattenfilter för järn & mangan. Även om vattnet är bättre har det skapat dräneringsproblem.

Badrummet var en DIY från en tidigare ägare. Bräddavlopp från varmvattenberedare, avlopp från tvättställ tömmer allt in i duschen och rinner sedan ut ur huset till en septik. På andra sidan rummet finns toalett och tvättmaskin som töms separat under golvet och ansluts till ett större avloppsrör (samma som som från dusch ansluter till).

Duschen tömdes alltid långsamt och det var OK, då vi enkelt kan minska vattenflödet i duschen eller ta en paus för att vattnet ska rinna av samtidigt som vi applicerar schampo.

Men nu med de nya vattenfiltren är det ett problem. När filtren gör en 'backwash' trycker de ut nästan 20 liter vatten varje minut och 'backwash' pågår i cirka 20 minuter. På cirka två minuter svämmar duschavloppet över!

När vattnet rinner ut hör jag ett gurglande ljud.

Min hypotes är att det inte finns något sätt för luft att komma in i rören, vilket gör att vattnet rinner långsamt. Men jag har väldigt lite kunskap inom VVS, så alla råd är mycket uppskattade.

Alla råd om ytterligare diagnos eller förslag på lösningar uppskattas mycket.
 
  • Duschavlopp med vatten från handfat och filteröverflöd som visar dräneringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörlig förlängning ansluten till avlopp och septisk tank markerad med text utanför ett rött trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå rörände som sticker upp från marken vid ett rött hus, markerar kopplingspunkten till septitank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör under duschavloppet synligt i kryputrymme med smuts och rörmokararbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.