Har precis haft spolservice här och spolat rören hos oss för att vattnet rann bort långsamt ifrån handfaten på toaletterna. Det rinner bra ifrån köket!
Det rinner inte mycket snabbare nu efter att han har spolat rören och han sa att rören inte var speciellt skitiga så problemet ligger mest troligt någon annanstans.

Spolkillen sa att problemet med att vattnet rinner bort långsamt kan vara att rören/vattenlåset under vasken är är dåligt konstruerade.
Han föreslog ett flexirör? Eller ett rör med avluftningsventil. Han trodde att när vattnet kom ner i röret (den delen precis under vasken och innan det går in i väggen) så kom det inte ner någon luft vilket gjorde att det rann undan långsamt.

Är det något ni har erfarenhet av?
Var och vad bör jag isf köpa? Och var köper jag det?
Har kollat lite på byggmax m.m. men inte hittat något, kanske letar på fel ställe...
 
Såhär ser rören ut under vasken
WP_20150622_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Jag har också alltid problem med dåligt avrinning i badrummet, men det är pga hår, såprester, tandkräm mm. Jag antar att du rengjorde alla delar under handfatet som du når.
Kom gärna med återkoppling när du har en fungerande lösning, kan också vara intressant för mig :)
 
Har som sagt precis spolat rören hela vägen ut till huvudstammen. Och vi har gått igenom rören under vasken själva, det var endel där som behövdes rensas :surprised:, men det är snudd på kliniskt rent i vattenlåset och anslutningsrören nu. Så det kan inte vara det som är problemet, vilket spolkillen inte heller trodde.
 
kulle
Var sitter din ordinarie avluftning ?
 
Ingen som helst aning :) Hur kan jag kolla upp det? Jag vet inte ens hur avluftning ska se ut eller var det ska sitta.
 
kulle
En bra avluftning går upp genom taket, och den kan se ut på flera sätt, en fyrkantig plåthuv liknande den som köksfläkten har , ett gjutjärnsrör med en böj på, eller en takpanna med integrerat hål i.
Finns även avluftningar som mynnar ut på vinden med en avluftningsventil, och om du har en sådan kanske det är den som inte fungerar.
 
Kan det vara så att sista rörböjen ner i vattenlåset går för långt ner så det täpper till utloppet in i väggen. Så var det i vårt fall.
 
Y
Jag tycker det ser bra ut. Byt inte till flexirör, det är en nödlösning för snabbfixare. Efter ett tag har du rejält lager med fett i dom dragspelsrören. Och att börja montera extra avluftare under handfatet är verkligen nödlösning.

I samband med att folk använder handsprit allt mer så har jag märkt att det blir tätt uppe i handfatets bottenventil. Testa att sticka ner en skruvmejsel och vispa runt lite för att få bort klegg i hålen.

Sen är vissa kombinationer av handfat och blandare utformade så blandarens stråle hamnar lite dumt och blir en bromsande effekt i handfatet. Det ihop med att ingen ställer in rätt flöde i blandaren heller så det sprutar ut stor mängd på kort tid.

Skruvmejsel i hålet, och kör en sugpropp uppe i handfatet och se om den river loss något skräp.
Kanske ta loss vattenlåset, skruva isär det. Gå till duschen, ta loss munstrycket så du bara har slangen, och spola med tjock hård stråle in i vattenlåset som du håller lös i näven.
- För jag antar att spolbilen bara lossade röret och körde ner sin slang i väggen.
Du kunde tagit duschslangen och hållit den mot bottenventilen och spolat hårt rätt ner också (med låset monterat).


Min tanke om avluftaren är att då hade det påverkat dusch,toalett, kanske kök. Symptomen hade varit fler. Samtidigt inte en omöjlighet.

Kort och gott, jag tror det fortfarande är skit i lås och bottenventil. Samt kanske design&injusteringsmiss som inte tillåter räserfart.
 
harry73
Hos mig hjäjper det inte att stoppa in skruvmejsel. Jag tar en hink med vatten tar los alla delar ock diskar dom i hinken
 
O
Nu är jag ingen expert... Men jag har fått för mig att problem med avluftningen ger andra symtom...
T.ex att vattnet sugs ur golvbrunnen om man spolar i toaletten. Men det kanske kan ge en liknande effekt...
Det låter snarare som att det inte är tillräckligt bra lutning på rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.