Skulle någon vilja beskriva skillnaden på en långhålsborr kontra pendelslitsborr? När använder man vilken och varför? Hittade en sida på tyska där man kan se skillnad på de två och det verkar även finnas en tredje variant, "Schlosskastenbohrer" (Låshusborr på svenska). https://www.ssl-id.de/napoleon-werkzeuge.com/index.php?site=2&gruppe=9&lang=1

Har möjlighet att kunna använda detta på min hyvel med hjälp av långhålstillbehöret. Kanske inget man kommer använda varje dag, men om man känner till hur/varför så kanske man kommer använda den mer..

Borrarna ser ju lite olika ut;

Pendelslitsborr
910.gif

Långhålsborr
920.gif

Och är det någon som vet vad de kallas på engelska? Så man kanske kan få mer träffar.. :)
 
Redigerat:
jackt skrev:
Översättningen löste sig själv, fanns ju på samma sida.. :D
Ibland är man blind.. [länk]
Då har du svaret också? Den ena är speciellt för softwood, och den andra för både hårt och mjukt trä? Jag skaffade en långhålstillsats för min hyvel. Väldigt bra när man passerar handöverfräsens gräns, men man skall akta sig för de smala långhålsborrarna.

-- Mats ---
 
Nja, inte hela svaret, men klart lättare att hitta info om man har de engelska orden.. :)

Ok, det där med mjukt och hårt trä är ju bra att veta. Och så har jag förstått att långhålsborren bara går att använda med en rotation, den andra är oberoende rotation? Är det då inte bättre att använda Pendelslitsborren?

Varför är de smala så känsliga? Lätta att gå av, eller är de instabila? Hade tänkt mig 6 eller 8 mm modellen..
 
Fortsätter min sökning efter info och lägger till vad jag hittar, kan ju vara intressant för någon annan vid ett senare tillfälle..

Hittade två lite mer informativa ritningar på långhål- och pendelslitsborrar. De visar hur mycket mtrl man kan ta bort vid varje "tillfälle". Det är ju rätt stor skillnad, ca 1mm mot 5-15mm.. Då lutar det ju mot långhålsborren..

bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då kvarstår första frågan, vad är skillnaden, när skall man använda dem?
 
jackt skrev:
...Och så har jag förstått att långhålsborren bara går att använda med en rotation, den andra är oberoende rotation? Är det då inte bättre att använda Pendelslitsborren?

Varför är de smala så känsliga? Lätta att gå av, eller är de instabila? Hade tänkt mig 6 eller 8 mm modellen..
Att kunna ändra rotationsriktningen ser jag inte som viktigt. Jag menar, hur ofta ändrar du åt vilket håll din hyvel roterar?

Problemet med 6an är att den är lång och smal. När du för den i sidled riskerar du att den "klättrar" på någon kvist eller så. Slitsen blir mindre exakt rak än med en fräs med kort skär. Man får ibland gå ut helt och börja gå in från början på ett par ställen för att få en bättre slits. Eller skaffa sig en liten hyvel eller fil (så jag har numera en uppsättning bra filar som jag fått hjälp i forumet att välja).

Med 10an ser jag inga sådana tendeser.

--- Mats ---
 
Jag kör bara med "pendelslitsborrarna" från Felder och det går utmärkt att göra slitsar och fräsa åt båda håll utan att växla rotation. Har kört 100 mm djupa hål och det blir mycket släta och fina "väggar". Det funkar att köra 5 mm per avverkning. Men som ren borrning, dvs bara skapa ett hål, fungerar slitsborren inget vidare.
 
Ok. Tack Gruvberget!

Då kvarstår egentligen bara det jobbiga valet om man skall köpa en uppsättning borrar eller om man skall hoppa på tåget och köpa sig en Festool DF500? Hade ju nästa övertalat mig själv om att jag behövde en domino. :confused: Men med långhål- och slitsborrarna kommer jag ju kunna göra samma saker till ett klart lägre pris eller? Det som missas är väl bara att man kan bära med sig dominon, det är ju svårt med 100kg hyvel.. :D

Hur tycker ni att jag skall välja? För och nackdelar? Pris kontra prestanda? Portabelt vs stationärt?
 
Redigerat:
Efter som du har möjligheten att montera en långhålsborrtillsats till din hyvel så använd den. Du har mycket större valmöjlighet med den än med dominon förutom den portabla biten då. Om man har många bitar som skall ha samma tapphål så är långhålsborren snabbare att använda. Dominon är ett komplement till långhålsborren och inte istället för.
Nackdelen är att det kanske tar längre tid att montera tillsatsen än det tar att ta fram dominon. Men du har väll all tid i värden.:).
Det går utmärkt att använda vanliga överhands frässtål till långhållsborren man får mata lite långsammare bara.

Pär
 
pär h skrev:
Efter som du har möjligheten att montera en långhålsborrtillsats till din hyvel så använd den. Du har mycket större valmöjlighet med den än med dominon förutom den portabla biten då.
Ok, får försöka i termerna av "istället för" och inte "också", håller anars med om att det är komplement till varandra. :) Långhålsborren kan göra saker Dominon inte kan.

Men sedan obehagligt nog håller jag inte med Pär. Om respektive tapphål är litet nog för att göras med en Domino skulle jag säga Dominon är snabbare än långhålsborren. Även med en färdig mall i långhålsborren för alla bitar man skall göra tappar i. Dominon går att fräsa med snabbare, och går att sikta in snabbare. Och är snabbare på att göra "motsvarande hål" i en annan bit, där får man annars ändra mall i en långhållsborr.

Intressant med överhands frässtålen. Inte provat, blir de inte förfärligt korta?

--- Mats ---
 
pär h skrev:
Efter som du har möjligheten att montera en långhålsborrtillsats till din hyvel så använd den. Du har mycket större valmöjlighet med den än med dominon förutom den portabla biten då. Om man har många bitar som skall ha samma tapphål så är långhålsborren snabbare att använda. Dominon är ett komplement till långhålsborren och inte istället för.
Nackdelen är att det kanske tar längre tid att montera tillsatsen än det tar att ta fram dominon. Men du har väll all tid i värden.:).
Det går utmärkt att använda vanliga överhands frässtål till långhållsborren man får mata lite långsammare bara.

Pär
Jag tycker tvärtom. Jag har en riktigt bra långhålsborr som jag nu håller på att göra av med eftersom dominon klarar av mycket som långhålsborren kan (och en del som den inte kan), oftast mycket snabbare, och tar mycket mindre plats i snickeriet. Ultimat hade såklart varit att behålla båda, men om jag måste välja så behåller jag dominon.

Håller dock med om att vanliga frässtål funkar bra ;)
 
Ja, sedan jag skaffade en Domino så har också långhålsborrandet minskat kraftigt. En fog som tog mig 1 timma med slitsborrning och kapa tappar osv tar nu 15 minuter med Dominon och är det många "fogpunkter" så är Dominon överlägsen alla kategorier. Hade dessutom Domino XL funnits "på den tiden" så hade jag skippat både X-Y bord och pendelslitsborrar till förmån för en sådan. Behovet av att göra "bamsetapphål" finns oftast bara i tunga konstruktioner som t ex spegeldörrar, i övrigt är det bara en fördel med många små tapphål och tappar bredvid varandra (som Domino) istället för en stor bamsig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.