Har nu äntligen fått den nya väggstumpen i garaget uppmurad av byggaren. Det tog dock sin tid, och de var där under totalt fyra dagar (dock inte hela dagar). Fick fakturan häromdagen och reagerar lite på mängden timmar som gått åt.

Det handlar om totalt 19m² i ett "L", alltså en vägg med ett hörn, uppmurat i lättklnker. Allt material har funnits på plats - sten, sand, bruk, armering, vatten i spolslang, blandare o.s.v. Ingen restid eller något sådant (byggaren bor 5 min bort).

För själva murningsarbetet har det gått åt 38 timmar. Låt vara att han är billig i timmen. Jag tänker dock inte bråka om siffran egentligen, väggen behövde upp och jag kan behöva mer hjälp (nej, detta delmoment hade jag inte fått eller begärt någon tidsuppskattning på i förväg). Men helt klart är att jag får mer gjort på kvällarna efter jobbet än vad han och hans medhjälpare får under dagarna, så det lutar åt att jag gör det mesta själv i fortsättningen.

Skulle dock vara intressant med kommentarer på antalet timmar. Såg någonstans att någon "norm" för ett proffs var 0,8 tim/m² för att mura lättklinker, var hittar man sådana normer ?
 
Tar han betalt för att titta på när det torkar också? Hur är det tekniskt möjligt att vara på plats mindre än fyra dagar och ändå komma upp i 38 timmar? Neka!
 
Jag tycker också att det låter lite mycket. Var de två kanske?
Hos oss murade två man upp 4 + 7 + 4 + 4 löpmeter 2.40 hög mur mellan 25:e och 28:e oktober 2005.
Du kan se i vår dagbok från Oktober 2005 om du vill. Pinebar
 
Ja, de var oftast två ! Summa = 38 mantimmar alltså.
Kanske var lite otydlig. Annars hade t.o.m. jag insett orimligheten....;-).

Bara rena "råmurningen", ingen putsning eller städning. Använde t.o.m. min murarhink.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.