Börjar bli för gammal för att hoppa runt på takstol när jag vill inspektera kallvinden. Tänkte bygga en landgång som håller för mina 85 kg. 1200 mm CC. Tänker 2 reglar 45 x 45 parallellt med 500-600mm avstånd och 20 x 120 råspånt som "golv". Är det så verkligen så simpelt som det låter? Har funderat på det innan men började nog tänka för mycket... :)
 
JesperKn JesperKn skrev:
Börjar bli för gammal för att hoppa runt på takstol när jag vill inspektera kallvinden. Tänkte bygga en landgång som håller för mina 85 kg. 1200 mm CC. Tänker 2 reglar 45 x 45 parallellt med 500-600mm avstånd och 20 x 120 råspånt som "golv". Är det så verkligen så simpelt som det låter? Har funderat på det innan men började nog tänka för mycket... :)
På min vind från 78 ligger vanligt spånskiva direkt på takstol med två 45mm som sarg på ovansidan. Buktar lite nedåt men håller för både förvaring och mina 78kg
 

Bästa svaret

JesperKn JesperKn skrev:
Börjar bli för gammal för att hoppa runt på takstol när jag vill inspektera kallvinden. Tänkte bygga en landgång som håller för mina 85 kg. 1200 mm CC. Tänker 2 reglar 45 x 45 parallellt med 500-600mm avstånd och 20 x 120 råspånt som "golv". Är det så verkligen så simpelt som det låter? Har funderat på det innan men började nog tänka för mycket... :)
Jag gjorde så på garagevinden med reglar 45x70 och råspont 22x95.
Träreglar och råspontsbrädor installerade på garagevinden för att skapa takstomme och golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
På min vind från 78 ligger vanligt spånskiva direkt på takstol med två 45mm som sarg på ovansidan. Buktar lite nedåt men håller för både förvaring och mina 78kg
Oj - känns lite sådär med 1200cc, men så länge det håller! Tänker dock att jag vill regla upp det, då håller det förhoppningsvist oxo när/om jag ökar på kroppshyddan. ;-)

K Kane skrev:
Jag gjorde så på garagevinden med reglar 45x70 och råspont 22x95.
[bild]
Det ser bra ut - något sånt jag tänkte. tack för bilden!
 
Provbygg på gräsmattan och hoppa lite?
 
Ska göra samma sak här hemma. Har funderat på något liknande.

Är det viktigt att tänka på något ex att man inte täcker för stor yta för ventilering eller liknande?
 
På de byggen jag varit på brukar man lägga två parallella 45x170 eller liknande med 45 mm mellanrum som man kan krypa runt på. Funkar tillräckligt bra IMO.
 
M -MH- skrev:
Provbygg på gräsmattan och hoppa lite?
Ska testa detta innan jag skruvar fast allt imorgon :)

A anojak skrev:
På de byggen jag varit på brukar man lägga två parallella 45x170 eller liknande med 45 mm mellanrum som man kan krypa runt på. Funkar tillräckligt bra IMO.
Tittade på något liknande, fast med 3 parallella för att få 50cm i bredd att gå på. Vet inte om jag behöver så mycket, men det känns säkert. Det bliver dock 40% dyrare i materialer jämfört med lite smalare reglar + råspont. Men säkert mycket mindre arbete och sågande.


P pennybridge skrev:
Ska göra samma sak här hemma. Har funderat på något liknande.

Är det viktigt att tänka på något ex att man inte täcker för stor yta för ventilering eller liknande?
min landgång kommer att va på totalt 15,6kvm - eller ca. 10% av vindsytan. Kommer va luft båda under och över, så för min del är jag inte bekymrad. Annars kan du bygga som @Kane visar på bilden ovan, där "golvet" är monterad med mellanrum - då kan allt andas fritt.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Då va det fixat.

Lärde mig något oxo:

1) Gör inte projekt på vinden när det är 30 grader ute och vindstilla. Det bliver lätt 50 grader på vinden - det bliver dyrt i kall dricka.

2) Om hållfastigheten på reglar känns "OK" när du testar på marken, tänk på att du får ett annat perspektiv när du står på vinden. Det värsta som kan hända på marken är inte samma som det värsta som kan hända på vinden. :)

Det blev med 2 parallella 45*45 plus 1 rad 45*170(?), med 20*95 råspont, monteret med lite spalt för luftflöde i luckor av 6 stk.

Inte snyggt, men fungerar.

Nybyggd gångväg på vind med träreglar och råspont, isolering mellan bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.