Planerar att bygga landgång på vinden så man kan gå på vinden utan att behöva ta sig runt på reglarna på/i golvet. Men jag har en träbjälke som inte rör reglarna på/i golvet. Det är 1200 mm mellan reglarna. Bjälken är förhöjd 20-30 mm ovanför och sitter fast i takstolen som går uppåt mot taket. Hur ska man bygga en lämplig landgång? Mellan två golvreglar på andra ställen på vinden har jag bara annars satt en träregel på vardera sidor och spontade bräder mellan.
 
  • Vind med träbjälkar och reglar, isoleringsmaterial synligt, förberedelse för landgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, kablage på golv, och del av takstol synlig, relevant för diskussion om landgångsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, den sitter inte fast i takstolen - den är i själva verket en del av takstolen, sk. fackverkstakstol.

Beroende på takhöjd så lägger du bara lämpliga reglar ovanpå dessa och sedan golv. Behöver du spara takhöjd så kan du lägga reglarna mellan, men det blir så klart mer jobb.
 
Resultatet: Inte världens snyggaste jobb men funktionellt. Satte små bitar panel undertill som jag satte fast regeln på. Rör inte själva takstolen (fackverkstakstolen).

Funderade på spontade brädor då det håller bättre men spånskiva var enklare att sätta upp.
 
  • DIY-loftsgång av spånskiva fastsatt på reglar med undertill monterade panelbitar i ett fackverkstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av vindsgolv med spånskivplattor och träreglar i ett oisolerat vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.