Min granne ville låna lite mark av mej för att kunna ställa upp en friggeboda och anlägga en bit gräsmatta. Jag lovade honom med villkoret att om jag måste komma fram med traktorn där så får han vara beredd att flytta på det han har satt dit. Måste/bör jag skriva någon typ av avtal eller räcker det muntliga. Kan marken övergå i hans ägo, med tiden och bilda en sk hävd.
 
Satsa på ett skriftligt avtal! Visserligen är ett muntligt lika mycket värt, men det är mycket svårare att bevisa. ;)
 
Nej, marken kommer aldrig att övergå i grannens ÄGO pga hur gammal hävd som helst. Själv skulle jag aldrig i livet våga lova grannar bygga hus på min mark.

Du bör tidsbegränsa avtalet. Du ska dessutom noga skriva in att avtalet INTE kan överlåtas. Det vill säga: Om din granne säljer sin kåk kan köparen INTE ta över rätten att nyttja din mark.

Tvister om nyttjanderättsavtal ska slitas i hyresnämnd. Därför borde du kunna ställa dina frågor tilll någon där.


 
Hej
Jag skulle aldrig "låna ut" mark utan avtal. Grannsämja är väl som alla andra förhållanden, avtal ska skrivas när man är överens (och innan något "händer").

Du kanske kan använda någon form av arrendeavtal och hyra ut marken för 1 kr och i det avtalet ha med villkoren för uppsägning ex. en vecka efter uppsägning ska alla saker vara borta. (+går inte att överlåta osv.)

 
Gör ett skriftligt avtal! Just nu är du kanske överens med din granne, men en vacker dag har han kanske sålt sitt hus eller någon har ärvt det. Då har du plötsligt nya grannar och då kan det vara mycket värre att reda ut vad som blivit lovat en gång i tiden.
 
Tack för alla råd och svar jag har fått.
Jag skickar en text av ett tänkt kontrakt som ni gärna får se på. Är jag får hård eller...

ARRENDEKONTRAKT


§
Undertecknad markägare upplåter till arrendator sidoarrende inom fastigheten ………….enl. markering på bifogad kartskiss.

§
Upplåtelsen gäller från och med januari 2005 och för varje nytt kalenderår eller till att någon av parterna säger upp arrendet.

§
Eventuell förändring av arrendeavgiften sker före början av förnyat kalenderår.

§
Arrendeavgiften är ………. kronor exklusive moms för varje arrendeår.

§
Betalning av arrendeavgiften jämte lagstadgad mervärdesskatt skall ske före början av respektive arrendeår.

§
Arrendekontraktet kan ej överlåtas av arrendator.

§
För kostnader underhåll eller förpliktelser för/på sidoarrendet svarar arrendatorn.

§
Arrendatorn har fri brukningsrätt. Vid uppsägning/frånträde skall dock marken/sidoarrendet avlämnas på det sätt den mottogs och vara markägaren tillgänglig senast en månad från uppsägningen/frånträdet.

§
Markägaren har rätt att beträda arrendet med eller utan maskiner.

§
Parterna skall informera varandra före förändringar eller beslut som berör arrendestället.

§
Ändring eller tillägg till detta kontrakt skall ske skriftligen samt undertecknas av parterna för att gälla.

§
Detta kontrakt är upprättat i två exemplar varav markägaren och arrendatorn tagit var sitt.





Ort………………..den / 2005





(Jordägare)



Ort………………..den / 2005





(Arrendator)
 
Snyggt jobbat! Men vore jag som du skulle jag låta någon duktig jurist på LRF bedöma ditt avtal professionellt. Bör inte kosta mer än någon tusenlapp.

Men först av allt är frågan om din granne backar när han inser att du vill ha formellt avtal. Fråga grannen vad arrendet får kosta innan du bekostar juristhjälp.
 
Tack för ditt råd. Jag ska göra som du skriver, en bra ide.
 
En § om uppsägningstid bör väl också vara med, men det fixar säkert LRF.
 
Hemmakatten
En uppsägningsparagraf brukar ofta vara skriven som så att uppsägningskall ske minst 3 månader före kontraktstidens utgång (31 december), om inte så löper kontraktet automatiskt vidare ytterligare ett år.
 
- man har ofta med en %-sats eller index hur mycket arrendet ökar per år.
- plus en skrivning om att arrendatorn svarar för att ta bort 'installationer' vid uppsägning av arrendet.
 
Eftersom 90 % av vad som sägs i kategorin "juridik" är fel så skulle jag vilja skriva följande generella inlägg.

1. Var försiktig med att snickra ihop egna grejer angående upplåtelser, arrenden m.m. om ni inte kan juridiken bakom.
2. Var försiktig med att ge andra råd om du inte behärskar frågan.
3. Var försiktig om du får ett råd av nån (betänk då att det är 90 risk att det är fel).

Gå till en jurist eller advokat om det gäller nåt som kan anses vara viktigt. LRF är bra vad gäller fastigheter. Om man vill kan man snåla på dessa pengar men då kommer ibland en stor smäll framöver - och den kostar mer.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.