Vi har ett mindre hus (75 kvm), byggt 1950 i ett område där villapriserna inte direkt är skyhöga. Nu funderar vi på att bygga ut och till detta hus för att flytta dit permanent. Har varit och haft en inledande diskussion med banken om byggnadskredit då byggaren har gett oss en uppskattning på att det skulle kosta ungefär en miljon att göra de förändringar vi vill. Huset kommer inte att bli jättestort ens efter tillbygganden, och vi har redan en del lån på fastigheten. Börjar därför bli skeptisk till att banken kommer att värdera fastigheten tillräckligt högt för att våra kostnader skall rymmas inom de 85% man får låna till. Så, vad gör man då? Är det ett idiotiskt projekt att ens ge sig in på? Hur gör man egentligen när man vill bygga om/till i ett område där huspriserna inte är så höga? Byggkostnaderna skiljer sig ju ändå inte så mycket åt. Är det kontanta pengar på fickan som gäller bara?
 
Fortsätt dröm/skissa/tänk och tänk om, och spara för allt vad tygen håller i två år.

Sen bygger ni.
 
På en ort med låga priser så är det mest ekonomiska att köpa ett nytt hus i den storlek ni behöver och sälja det gamla. Antagligen betydligt billigare än att bygga ut ett litet hus. Som du säger skiljer sig inte byggkostnaden nämnvärt mellan Lidingö och landsbygden.
 
Samtidigt så kanske man inte alltid vill ha det billigast.
Det kan ju vara så att man har ngt annat värde i huset, som arv, oerhört bra läge eller bara att man faktiskt älskar just det huset och tomten.
Då tycker jag inte att det spelar ngn roll om huset inte är värt vad tillbyggnaden kostar. Dock får man ju lirka lite med andra typer av lån för att få ihop pengarna till bygget.

Har man inga planer på att sälja så är husvärdet egentligen inte till annan betydelse än just för lånens skull. Vi har så med sommarstället, kanonfint med sjötomt och skyhöga taxeringsvärden pga närheten till sthlm. Alla grannar tjatar om att det är så bra att installera avlopp och bla. bla . bla. för att då ökar ju värdet. Vi skiter i vad det är värt, stället ska aldrig säljas, det har redan ärvts i 2 led och förhoppningen är ju att det blir så även i nästa led. (även om man hoppas att det dröjer...)
För oss är det värt mer än pengar....
 
Att fortsätta spara ett par år till känns inte som ett alternativ, dels på grund av att det skulle bli jobbigt att bo så litet ett par år (vi har två barn) och dels för att det skulle bli väldigt besvärligt att bo i huset medan vi bygger om det. (Avskräckt av "Arga snickaren"... ;-) ). Vi har för närvarande två hus, ett där vi bor och så det här lilla som vi vill flytta till, och så länge vi har två hus finns inte så mycket pengar över att spara.

Som Hubbe2 var inne på så är vi egentligen inte ute efter vad som blir det billigaste alternativet utan vi vill uppnå ett boende som känns "rätt" för oss och i det räknar vi in gammaldags charm och den känsla som finns i ett lite äldre hus med bevarade detaljer. Allt detta har vårt lilla hus, och trots att vi har letat i flera år efter nåt annat så har vi inte lyckats hitta nåt bra alternativ där vi vill bo.

Samtidigt kan jag inte säga att vi garanterat kommer att vilja bo i detta hus för all framtid. Jag drömmer om en liten gård och dyker "rätt gård" upp så vill jag ju kunna sälja och flytta. Jag kan tänka mig att göra en liten förlust, men jag vill inte känna att jag är låst till att bo på ett och samma ställe i resten av mitt liv.
 
när man bygger ut ett litet hus brukar en stor del av charmen försvinna även om man anstränger sej att behålla den. Oftast är det det praktiska och ändringar i planlösningen för att passa till 2+2 familj som ställer till det.
Försök rita ut vilka möjligheter som finns och krävs så ser du direkt vart charmen försvinner ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.