Hej,
Vi har precis börjat med vår renovering/tillbyggnad som ska vara klar till sommaren.

Vi har fått värderat upp huset så att vi har fått ett bedömt värde på huset efter renoveringen och vi vill låna upp 85 % av detta belopp, drygt 800 000:-

Vi var hos banken förra veckan och har fått hem papper på en checkkontokredit på detta belopp. När vi sedan gör om detta till ett bolån kommer det omfattas av de nya amorteringskraven vilket ger oss avsevärt högre månadskostnad i form av amortering.

Min fråga är om det skulle gå att ta ett bolån på detta belopp redan nu innan de nya amorteringskraven träder i kraft? Är det något som hindrar oss från detta? Tänkte jag skulle ringa vår bankman idag och höra med honom men skulle vilja veta om det ens är möjligt? Är det någon som vet?

/Stefan
 
Det är inte säkert att banken får gå med på det. För bolånet har ju som förutsättning att det skall finnas säkerhet i huset, den säkerheten finns inte förrän efter att ombyggnaden är klar.
 
Jag vill minnas att det diskuterats att byggkreditiv som tagits innan amorteringskravet inte kommer omfattas av amorteringskravet när det omvandlas till bolån. Men jag hittar inget om det när jag söker. Bäst är att prata med din bank om det.
 
Fråga banken innan vad de har för policy, även om det inte är lagstadgat än så har vissa banker det som egen policy att man ska amortera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.