Hej

Funderar på om man man ange aktieutdelning som inkomst vid ansökan om lån?
Har ett Aktiebolag där jag brukar ta ut 150 000 kr i utdelning varje år.

Utöver det har jag såklart "vanlig" lön också.
 
S stefan.stor skrev:
Hej

Funderar på om man man ange aktieutdelning som inkomst vid ansökan om lån?
Har ett Aktiebolag där jag brukar ta ut 150 000 kr i utdelning varje år.

Utöver det har jag såklart "vanlig" lön också.
En del banker räknar med utdelning om du kan påvisa att du har en lång historik och stabil ekonomi i bolaget.
 
  • Gilla
stefan.stor och 2 till
  • Laddar…
Normalt så räknas inte aktieutdelning, vare sig från ett "eget" bolag eller från börsen, som inkomst.

Men är du företagare så är det ju väldigt vanligt att en avsevärd del av inkomsten tas ut som aktieutdelning, de flesta banker är nog flexibla på den punkten. MEN de är å andra sidan rätt misstänksamma mot inkomster du har som företagare. Det räcker inte att visa att du har X kronor i inkomst från ditt företag, som skulle vara OK vid en vanlig anställning. Du behöver visa att du har haft inkomsterna en längre tid. I många fall vill de även se dina bokslut, för ett antal år.
 
C
H hempularen skrev:
I många fall vill de även se dina bokslut, för ett antal år.
Enligt min erfarenhet är det inga problem som egenföretagare att få banken att kika på helheten, dvs. bolagets ekonomi snarare än vad man de facto tar ut i lön och/eller utdelning. Men man kan behöva påpeka det så att de engagerar någon som är kunnig på egenföretagare.

Men det kan så klart både vara positivt och negativt beroende på hur löneuttaget ligger i förhållande till bolagets ekonomiska ställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.