Hörde ett utdrag från Göran på TV i bakgrunden där han bubblade om att katrineholmarna betalade mycket mer än finnarna för att låna till ett hus.

Så genast undrar jag då om det är någon som har koll på lån från utländska banker, att ta del av en marknad som konkurrerar på europeisk nivå, eller i alla fall skandinavisk. Någon från katrineholm som lånat från Finland?

/jon
 
jonkanon skrev:
Hörde ett utdrag från Göran på TV i bakgrunden där han bubblade om att katrineholmarna betalade mycket mer än finnarna för att låna till ett hus.

Så genast undrar jag då om det är någon som har koll på lån från utländska banker, att ta del av en marknad som konkurrerar på europeisk nivå, eller i alla fall skandinavisk. Någon från katrineholm som lånat från Finland?

/jon
intressant!! hörde samma sak själv nyss!!! jättenyfiken på svar!!
 
I princip så brukar det inte gå att pantsätta hus annat än i det land det ligger.

Om man lånar i utlandet, men bor och arbetar i Sverige så tar man en avsevärd valutarisk, och det innebär också att det kan bli problem med pantvärdet. Om ex. den svenska kronna faller 10% mt Euron och du har belånat huste till100%. Då har du plötsligt ett lån som är 10% högre än pantvärdet. I det läget är banken skyldig att antingen kräva ny pant (kanske en släkting få gå i borgen) eller säga upp lånet.

Samtdidigt så får ökar ju din kostnad för lånet pga. valutaomsvängningen.

Men jag tror att det finns finansinstitut som har upplägg med utlandslån.
 
Göran Perssons uttalande var från dåtiden, innan riksbanken i Sverige ansåg vår ekonomi vara så stark att räntorna kunde ligga på de låga nivåer vi sett nu. Det är inte så länge sen deras repo-ränta var 1,5%.

Att låna pengar utomlands innebär stora risker. Dels kan valutorna variera stort. De senaste sex månaderna har Euron stigit med c:a 3% mot den svenska kronan, dollarna kan variera med 1-1,5%/vecka även upp- och nedgångar tagit ut varandra ganska bra det senaste året. Dels kan också finansiella kriser och politiska beslut i andra länder sätta dig på pottkanten. Jag ser idag inga stora incitament till att låna utomlands, men för 15 år sedan när bolåneräntorna var 12-15% så kunde det ju onekligen finnas en slant att hämta som kanske var värd risken.
 
Generellt sett, vilket jag sagt förr, så kan man nog säga att om man inte vet hur man går tillväga så är det nog ingen bra idé att låna i annan valuta.

Sedan skulle jag dock vilja påpeka att det inte handlar om att ta upp ett lån i ett annat land (så man behöver inte pantsätta något i ett annat land hempularen), utan endast om att ta ett lån i en annan valuta, gärna via en inhemsk institution.

När Sverige hade fast valutakurs före 1992 kunde detta göras "riskfritt": låna utomlands till låg ränta och spara i Sverige till hög ränta, eller investera i fastigheter i Sverige. Detta var en otroligt lysande affär, och man hade god tid att gå ur lånen innan kronan föll, eftersom riksbanken försvarade kronan (vilket de senare fick skit för, men folk förstår nog inte hur illa ute en del institutioner och hela bankväsendet hade varit om de inte hunnit gå ur sina carry-trades - inte så kul att få se lånen öka med 30% över natten, när du aldrig haft täckning för lånen från början).

I flera länder med valutan kopplad till euron är en stor andel av lånen i euro och inte i den egna valutan, exempelvis i de baltiska staterna där räntan är högre än euron.

Men som sagt, Sverige har nu en flytande valuta och staten ger inga garantier om att upprätthålla valutans värde, sådu ska i princip vara valutahandlare för att ge dig på något sådant.
 
Frågan gällde ju lån i utländsk bank?
 
hempularen skrev:
Frågan gällde ju lån i utländsk bank?
som danske bank i Örebro :)
 
hempularen skrev:
Frågan gällde ju lån i utländsk bank?
Jag försökte påpeka att frågeställaren nog inte var medveten om att det är valutan som är nyckeln, inte bankens hemvist.
 
Härligt med lite info, jag är nu medveten om hela valutaspekulationen :)

Det finns ju många automater som spottar ut euro och bankerna svänger sig gärna med europeisk valuta, kan man då låna pengar i euro och ställa sig utanför kronan helt. Köpa från finland och pröjsa med euro, på det hela taget hålla kronan utanför kalkylen och därmed kanske skippa värderisken, dvs det spekulativa värdet.

Och kan man då finna ett lån med förmånligare möjligheter helt i euro?

Sen bara lite nyfiken, om man lånar 3 mille till ett hus och ränta ligger på 4%. Blir det 120000kr/år i ränta, dvs 10' i månaden i rena räntekostnader. Jag ska genast använda sök och spana lite, jag är lite oerfaren när det gäller fastigheter och finanser.

Tack för alla ord,

jon
 
jonkanon skrev:
Det finns ju många automater som spottar ut euro och bankerna svänger sig gärna med europeisk valuta, kan man då låna pengar i euro och ställa sig utanför kronan helt. Köpa från finland och pröjsa med euro, på det hela taget hålla kronan utanför kalkylen och därmed kanske skippa värderisken, dvs det spekulativa värdet.
Ja, om du får din lön i euro av ett företag verksamt i ett euro-land. Det förekommer t.ex. i Haparanda där finländare som arbetar i Torneå men bor i Sverige helst vill ha lånen i euro för att neutralistera valutarisken.

Om du däremot bor mitt i Sverige, tjänar lön i kronor, är beroende av svensk arbetsmarknad/inflation/löneutveckling och betalar hantverkare i kronor är det svårt för att inte säga omöjligt att "ställa sig utanför kronan".

Att du kan ta ut euro i automaten spelar ingen roll, frågan är om din lön anges i euro eller kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.